Algemeen forum voor discussie over de website
Door weerstation
Ws Brielle schrijft:
Inderdaad offtopic.

Ik weet niet in hoeverre je inzichten hebt in de financieen van de beheerder van de site, heb je dat wel en is het inderdaad zo duur heb ik niets gezegd.

Persoonlijk denk ik dat de hosting niet zo,n godsvermogen kost.
Mocht de site nog gehost worden bij hosting2go.nl is het waarschijnlijk inderdaad geen dure aangelegenheid, wederom, is het niet zo heb ik niets gezegd.

Ook gezien het feit dat Meteo Consult en het KNMI de beheerder uit de kosten helpen.
De advertenties die op de site in de meest creatieve vormen voorkomen, lijken me dus niet zo noodzakelijk. En zeker niet op de "persoonlijke" pagina van je eigen weerstation.

Je mening baseer je wel op heel veel aannames. En hetgene dat je als feit omschrijft kun je onmogelijk weten.
Het is maar goed dat je het voorbehoud maakt dat als het niet klopt je niets gezegd hebt.

Hier laat ik het maar bij want ik wil het positieve karakter van deze thread niet bederven. Luc heeft meer als genoeg zijn best gedaan om de zaak weer draaiende te krijgen.
Door jango
Graag ontopic blijven en hier gaat het over;

Re: Storing: HWA tijdelijk niet bereikbaar

En Luc offert maar even 2 vakantie dagen op om de storing te verhelpen en ons weer kan laten genieten wat je leest wel dat vele het al miste.

Voor hetgeen WS Brielle omschrijft is een kleine 2 jaar geleden een hele discussie geweest ( zie elders op forum ) wat hier ook koppen gekost heeft.
Voor wie hiermee verder wil gaan graag nieuw topic.
Door Ws Brielle
Ik zal nadenken over een eigen topic.

Wat mij wel opvalt zijn de reacties met een hoog moderating gehalte, van personen die niet in deze positie verkeren.

2 dagen vakantie opofferen vind ik onzin, dat hoort er nu eenmaal bij. Je hebt een site met verantwoordelijkheden tegenover 300-zoveel personen of je hebt dat niet.
Ik vind het dan ook niet meer dan normaal dat er dan hard gewerkt wordt om het weer in orde te krijgen. Dit is niet uniek en elke grotere site werkt op die manier.
Ik vind dat dan ook geen argument op iemand op een voetstuk te plaatsen.

Ik kom erop terug want ik heb inmiddels al een aantal emails gehad van personen die zich wel in mijn stelling kunnen vinden. Zoals met alles zullen er wel voor -en tegenstanders zijn. Zo ook mensen met een mening en mensen zonder.

Offtopic mode; uit, tot horens.
Door Luc
Namens mijn vrouw wil ik iedereen bedanken voor de felicitaties. We hebben er een leuke dag van gemaakt.

WSWijk schrijft:
Hee..... detecteer ik hier directe familie die meegeholpen heeft de boel draaiend te krijgen? If so, dan ook jij heel hartelijk bedankt...

Natuurlijk gaan alle credits naar Luc toe (als eigenaar van HWA), maar natuurlijk worden ook de anderen die hierbij geholpen hebben bedankt.
Ik ben inderdaad samen met mijn broer naar het datacenter gegaan. Het leek me slimmer om niet alleen te gaan, omdat het al 23:00u was toen ik nog moest gaan. Ik wilde niet het risico lopen om in slaap te vallen tijdens de 2 uur lange rit. Vooral tijdens de terugreis om 6 uur 's morgens is dat geen overbodige luxe gebleken :unsure: (de heenweg heb ik overigens in 1,5 uur gered. Ik had namelijk haast om de server veilig te stellen ;) )

Ws Brielle schrijft:
Ik weet niet in hoeverre je inzichten hebt in de financieen van de beheerder van de site, heb je dat wel en is het inderdaad zo duur heb ik niets gezegd.

Persoonlijk denk ik dat de hosting niet zo,n godsvermogen kost.
Mocht de site nog gehost worden bij hosting2go.nl is het waarschijnlijk inderdaad geen dure aangelegenheid, wederom, is het niet zo heb ik niets gezegd.
Ik wil niet ingaan op de huidige kosten en inkomsten. Ik wil wel even vertellen waar de site nu gehost is en wat het kost om de HWA bij een andere partij dan nu te gaan hosten. Waarschijnlijk begrijp je dan waarom er advertenties staan op HWA.

De domeinnaam staat nog steeds bij hosting2go geregistreerd. Daar heb ik de DNS ingesteld om alles door te verwijzen naar mijn eigen server. Een eigen server is nodig, omdat er enkele processen draaien die veel rekenkracht nodig hebben. Ook heeft de site veel dataverkeer. In januari 2008 ben ik door hosting2go verzocht om de site ergens anders onder te brengen.

Mijn server heb ik (nog) gehost bij Redunix. Behalve de kosten voor hosting heb ik ook nog een onderhoudscontract op zowel hardware als software. Omdat er problemen zijn bij redunix, wil ik de server verhuizen naar een andere hosting provider.

Ik heb inmiddels een aantal offertes opgevraagd om deze server te verhuizen. Waarschijnlijk moet ik een nieuwe server afnemen om ook een hardware contract af te sluiten. Andere bedrijven staan niet te springen om een 2,5 jaar oude server van een andere leverancier in beheer te nemen. Ik heb 2 opties: een nieuwe server kopen, of een nieuwe server leasen.

Met 100 euro in de maand heb je dat echt niet betaald. Offertes variëren grofweg tussen de 150,- en 600,- euro ex BTW, afhankelijk van kopen of leasen. Een gekochte server hosten is goedkoper, maar dan moet het aankoopbedrag ineens betaald worden. Met de ervaring bij Redunix, kan ik niet alleen op de prijs selecteren. De organisatie achter het hosting bedrijf is net zo belangrijk.

Ik hoop morgen een knoop door te hakken, als de laatste offertes binnen zijn. Er zijn leveranciers bij, die dan dezelfde dag nog alles kunnen installeren. Wellicht is HWA morgen dus een uurtje offline voor migratie naar een nieuwe server.

Overigens heeft een nieuwe server wel een voordeel: deze zal sneller en krachtiger zijn dan de huidige, waardoor tijdens extreem weer een betere snelheid gewaarborgd is. Wellicht dat ook de plaatjes op externe sites minder snel uitgezet moeten worden.

Gr,
Luc
Door wsMaurik
Ten eerste wil ik Luc bedanken voor de vele energie die in HWA gestoken is de afgelopen periode. Dankzij hem is er een HWA waar wij als weeramatuers ook baat bij hebben.

Wel denk ik dat we (HWA) ondertussen dermate groot gegroeid zijn dat wij weeramateurs het als een min of meer vaststaand feit beschouwen dat HWA er is (continu, 24/7 ). Dat is ook een logisch gevolg van de vooruitgang van HWA gedurende de afgelopen periode. Zeker voor die weeramateurs die pas kort lid zijn (zolas ikzelf sinds een klein jaar), 300man dus een grote origanisatie.

Om aan die verwachtingen te voldoen zal HWA misschien meer zakelijk georienteerd moeten opereren. Ik kan me voorstellen dat wij allemaal een maandelijkse bijdrage van zeg 1 euro leveren, dat is dan 300euro per maand. Hiermee is dan de server van HWA veel makkelijker te financieren en er is tevens een basisinkomen op grond waarvan Luc makkelijker bepaalde zaken kan regelen.
WEL is dan een vereiste dat de site ook daadwerkelijk 24/7 in de lucht is met voldoende backup mogelijkheden bij storingen van wat voor aard dan ook.

Ik weet verder niet hoe Luc hier over denkt of wat zijn plannen zijn, maar uitval zoals de laatste keer willen wij weeramateurs geen van allen lijkt me. Dus als een zeer geringe bijdrage van 1euro per maand per station de site echt 24/7 kan laten draaien lijkt me dat een goede investering.

Momenteel is het een hobby project wat op de rand van professioneel/commercieel staat, met de daaraan verbonden kosten/(on)mogelijkheden.
De vraag is van hoe wil Luc verder gaan, ik wil daar graag wat aan bijdragen als dat helpt, maar het moet ook gezamelijk zijn dus 'allen voor elkaar' en niet 'een voor allen'.
Door wslangerak
Er moet mij toch iets van het hart als ik sommige reacties zo lees.

Ik denk dat we ons eerst eens moeten gaan afvragen wat het doel van hetweeractueel nu eigenlijk is. Misschien zit ik er helemaal naast, maar volgens mij is de eerste opzet van de site niet een site vóór weeramateurs, maar een site voor iedereen in Nederland en België, die op elk moment van de dag is geïnteresseerd in het weer in zijn regio. In stand gehouden dóór weeramateurs die belangeloos hun data aan de site beschikbaar stellen. Dat was volgens mij de functie van HWA.

In de loop van de tijd is HWA echter steeds meer een "technische" site geworden, waar de nadruk steeds meer op het forum is komen te liggen en niet zozeer op het feit of het hard waait buiten. Misschien kort door de bocht, maar ik denk dat de meesten van jullie wel begrijpen wat ik bedoel. En dan is het gevolg dat je zo'n site al gauw mist als-ie uit de lucht is. Want ineens wordt je meerdaagse MOS-verwachting op je eigen site niet meer ge-update. Ineens blijf je wat langer met een vraag zitten, want het forum is ook onbereikbaar.

Dat is dus de keus die we langzamerhand moeten gaan maken met z'n allen. Willen we een "verzamelsite" waar we onze metingen laten zien aan de Benelux? OK prima, lever je data of lever ze niet. Zorg voor je eigen website en wees daarbij niet te afhankelijk van hetgeen HWA biedt, al dan niet in combinatie met KNMI of MC. Vergelijk het maar met een Mesomap, een Weather-Underground, een Awekas. Of wellicht een Benelux Weather Network, dat pas tussen neus en lippen door is opgericht. Wat verwacht je daarvan terug? Ik denk niet veel. En is één van die sites uit de lucht? Geen centje pijn.
Het kost je niets maar het levert ook niets op. En sommige van die sites barsten uit hun voegen van de advertenties.

Op HWA lever je ook je data aan. En je verwacht daar wel wat van terug, zeker als je ook KNMI en MC "bedient". Iemand als Luc, die zich inzet voor dit alles mag daar ook zeker geen eurocent aan over houden, nee het idee alleen al! Nee, laat hem maar lekker vanuit Limburg naar Rotterdam sjouwen in het weekend. Hij wordt toch wel betaald door Google, KNMI en MC.

Ik ben er van overtuigd, mede door alle positieve reacties die de afgelopen dagen in dit topic verschenen, dat vrijwel niemand er zo over denkt. En dat er mensen genoeg zijn, die blij zijn dat er iemand is die deze site draaiend houdt, voor een groot deel op zíjn kosten.

Off-topic of niet, dit moest ik even kwijt.

Rest mij nog de vraag wat WSBrielle met deze opmerking bedoelde:
"Wat mij wel opvalt zijn de reacties met een hoog moderating gehalte, van personen die niet in deze positie verkeren". Ik snap niet waar dat over gaat.

Gr,
Door Eckie76
Mooie bijdrage, Kees. Ik sta hier 100% achter en ook achter het feit dat Luc advertenties plaatst. Zelf doe ik dat ook en mijn site is van regionale waarde. Wat niet wegneemt dat we een hele schare aan trouwe bezoekers hebben die ook niet zullen schromen ons in te lichten wanneer er een storing is of onze gegevens gedurende enkele uren niet ververst worden.
Met een beetje trots mag ik ook vertellen dat onze omgeving ons dankbaar is en dat we vaker worden aangesproken...zeg, ben jij niet die gast van Meteo Roerstreek (sluikreclame :) :)... Ik vind dat gewoon gaaf, het feit dat mensen dankbaar zijn voor jouw hobby en dagelijks kijken. Daar doe je het voor, en daar doet Luc het ook voor. Niet om bakken geld te innen, want dan zou hij geen goed zakenman zijn in dezen :)

Ook ik heb wel eens een (hele enkele keer gelukkig) negatieve reactie gekregen op mijn Google Ads. Ik pareer zulke opmerkingen door de bezoeker de vrije keuze te geven: U bent niet verplicht mijn site te bekijken!
Alleen al het feit dat ik 24/7 mijn pc op (8 km afstand) draaiende heb, betekent een op jaarbasis niet te verwaarlozen kostenpost. Ik ga zelfs zover met mijn hobby, dat ik, mocht ik ooit midden in de Afrikaanse rimboe verdwalen en weken van huis zijn, ik in de hoogste boom klim om bereik te krijgen met mijn gsm, om zo op afstand mijn weerstation weer te kunnen herstarten!

Omdat het mijn gekoesterde hobby is, heb ik dat er voor over, maar ook ben ik niet te "trots" om met een beetje reclame iets van compensatie te nemen.
Door Weerstation Kaatsheuvel
Hallo Kees,
Hier sta ik helemaal achter.
Hans
wslangerak schrijft:
Er moet mij toch iets van het hart als ik sommige reacties zo lees.

Ik denk dat we ons eerst eens moeten gaan afvragen wat het doel van hetweeractueel nu eigenlijk is. Misschien zit ik er helemaal naast, maar volgens mij is de eerste opzet van de site niet een site vóór weeramateurs, maar een site voor iedereen in Nederland en België, die op elk moment van de dag is geïnteresseerd in het weer in zijn regio. In stand gehouden dóór weeramateurs die belangeloos hun data aan de site beschikbaar stellen. Dat was volgens mij de functie van HWA.

In de loop van de tijd is HWA echter steeds meer een "technische" site geworden, waar de nadruk steeds meer op het forum is komen te liggen en niet zozeer op het feit of het hard waait buiten. Misschien kort door de bocht, maar ik denk dat de meesten van jullie wel begrijpen wat ik bedoel. En dan is het gevolg dat je zo'n site al gauw mist als-ie uit de lucht is. Want ineens wordt je meerdaagse MOS-verwachting op je eigen site niet meer ge-update. Ineens blijf je wat langer met een vraag zitten, want het forum is ook onbereikbaar.

Dat is dus de keus die we langzamerhand moeten gaan maken met z'n allen. Willen we een "verzamelsite" waar we onze metingen laten zien aan de Benelux? OK prima, lever je data of lever ze niet. Zorg voor je eigen website en wees daarbij niet te afhankelijk van hetgeen HWA biedt, al dan niet in combinatie met KNMI of MC. Vergelijk het maar met een Mesomap, een Weather-Underground, een Awekas. Of wellicht een Benelux Weather Network, dat pas tussen neus en lippen door is opgericht. Wat verwacht je daarvan terug? Ik denk niet veel. En is één van die sites uit de lucht? Geen centje pijn.
Het kost je niets maar het levert ook niets op. En sommige van die sites barsten uit hun voegen van de advertenties.

Op HWA lever je ook je data aan. En je verwacht daar wel wat van terug, zeker als je ook KNMI en MC "bedient". Iemand als Luc, die zich inzet voor dit alles mag daar ook zeker geen eurocent aan over houden, nee het idee alleen al! Nee, laat hem maar lekker vanuit Limburg naar Rotterdam sjouwen in het weekend. Hij wordt toch wel betaald door Google, KNMI en MC.

Ik ben er van overtuigd, mede door alle positieve reacties die de afgelopen dagen in dit topic verschenen, dat vrijwel niemand er zo over denkt. En dat er mensen genoeg zijn, die blij zijn dat er iemand is die deze site draaiend houdt, voor een groot deel op zíjn kosten.

Off-topic of niet, dit moest ik even kwijt.

Rest mij nog de vraag wat WSBrielle met deze opmerking bedoelde:
"Wat mij wel opvalt zijn de reacties met een hoog moderating gehalte, van personen die niet in deze positie verkeren". Ik snap niet waar dat over gaat.

Gr,
Door forsurh
@ Kees,

Dit is precies zoals ik ook over onze (uit de hand gelopen) hobby denk. Niet voor niets dat mijn site maar beperkte data van "derden" te zien is. Zo is het gemis inderdaad van een HWA tijdens een uitval beperkt. En als je dan inderdaad een keer met een techinische vraag zit moet je iets langer wachten. Maar het is en blijft een hobby. De nodige ontspanning na het werk......

@ Eckie,

Alleen al het feit dat ik 24/7 mijn pc op (8 km afstand) draaiende heb, betekent een op jaarbasis niet te verwaarlozen kostenpost. Ik ga zelfs zover met mijn hobby, dat ik, mocht ik ooit midden in de Afrikaanse rimboe verdwalen en weken van huis zijn, ik in de hoogste boom klim om bereik te krijgen met mijn gsm, om zo op afstand mijn weerstation weer te kunnen herstarten!

Daar kan ik me ook helemaal bij aansluiten. Heb eens een crash van m'n server gehad. Nou, het zweet staat je dan overal. Terwijl het toch -maar?- een hobby is. Toch blijkt dan je site gewaardeerd te zijn door een boel mensen, getuige de reacties van gemiste data die je dan van bezoekers krijgt.

Luc:

Top voor je inzet! En suc6

Groeten,
Wisse

www.weerstation-grootegast.nl
Door GosZk
Misschien kan een mod deze berichten in een nieuw topic plaatsen. Dan blijven de twee onderwerpen netjes gescheiden van elkaar.
Aangezien het een geladen onderwerp lijkt zal een "gewone user" zo'n topic niet zo snel starten.
Mocht dat gebeuren dan mag dit bericht daarna verwijderd worden. Houden we alles lekker schoon :)

Ps:

Voor de duidelijkheid bedoel ik deze twee onderwerpen:

- WHA offline \\ dank berichten.
- Reclame, geld, verwachtingen, verplichtingen etc.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7