Algemeen forum voor discussie over de website
Door mavlo77
Wat voor besturingssysteem ga je gebruiken? Ik heb er Ubuntu 8.10 (Server versie, dus alleen command shell).

Maar je kunt met het gratis pakket VMWARE daarop een eventuele Windows installeren als een virtuele machine (is helemaal transparant, heeft ook eigen IP, als je dat wil). Dat klinkt wat omslachtig, maar draait werkelijk prachtig!!! Je kunt makkelijk even een backup maken van je hele systeem (Windows is eigenlijk gewoon een file in Linux). Maar ook kun je zo langzaam wat experimenteren in Linux. De PHP en MYSQL draaien veel mooier in Linux. Als je hyperthreading of een dual core hebt dan kun je 1 processor toewijzen en de andere vrijhouden voor Linux.

Nog een vraagje: welke serial-ethernet link heb je op het oog? Daar ben ik wel geinteresseerd in!
Door weerstationhoogeloon
Ik ken alleen Windows, heb jaren gewerkt met Windows 2000 en sinds een half jaar heb ik Windows Vista op m'n notebook (waarmee ik dit schrijf).
Ik heb wel vaak van Linux gehoord maar er nog nooit mee gewerkt. Misschien is dat de te maken stap bij de aanschaf van een nieuwe weer-pc.

Ik heb geen serial-ethernet link op het oog!
ik gebruik al jaren de "Lava ESL 1 port RS-232 DB9" (http://www.lavalink.com/dev/index.php?id=47). Deze converteert serieel naar ethernet signaal (De Vanatage Pro console krijgt dus een IP-adres) en op de pc's installeer je een driver die ethernet signaal weer converteert naar serieel, hij maakt dus een com-poort aan.

Er zijn diverse serial-ethernedt link module's, de Lava werkt perfect, Moxa heeft ze ook in het programma, deze zijn zeer professioneel, eigenlijk voor de industrieele markt. Ik ken ze omdat ik ze in het verleden wel eens toegepast heb voor m'n werk in de automatisering.

Remie
Door hjr
weerstationhoogeloon schrijft:
Henk Jan, (en alle andere...)

..........................
ASUS EEE BOX PC Intel Atom 1.6GHz ongeveer €40,-
VIA VB7002 Mini-ITX Via C7 1.5Ghz ongeveer €40,-
fit-pc2 Intel Atom 1.6Ghz ongeveer €17,-
Welke gaat het worden???
gr. Remie

Hallo Remie,

Mijn advies: laat je keuze niet afhangen van die paar euro per jaar verschil in energie kosten. Ik zou mijn keuze meer af laten hangen van: flexibiliteit (wil je nog uit kunnen breiden), kun je zelf iets in elkaar knutselen etc.... Die paar tientjes kom je wel overheen.

Tav RS232 over Ethernet, heb even wat gegoogeld, maar die dingen zijn knap prijzig (nu begin ik zelf over de euro's :) ).
Ik kan ze niet onder de 195 euro vinden. Maar ik weet wel een goedkoper alternatief!

Ik heb thuis een DEVOLO DLAN DUO setje liggen, daarmee kun je zowel Ethernet als USB over het lichtnet draaien.

Hang je PC met USB via de DLAN adapter aan de 230V en je kunt verder overal in en om je huis ergens anders het weerstation met een tweede DLAN adapter via USB ook aan de 230 Volt hangen. Kosten (ja daar heb je die euro's weer) 89 euro per setje

Zie Devolo:
http://www.devolo.be/be_NL/produkte/dlan/mldlanduosk.html

http://www.tijdhof.com/product_info.php?cPath=31&products_id=419

groeten en succes
Henk Jan
Door osjohn
Als ik de reacties lees zijn het de mensen die zelf zoals ikzelf de weerstation computers bouwen.
Remie zet er een converter compoort/ethernet tussen, maar nu met de Weatherlink 580 in combinatie met virtualCompoort kan je ook zowel een Envoy USB als serieel laten lopen via ethernet.
Zelf heb ik Weatherlink / Cumulus / VP-Live lopen via ethernet terwijl de Envoy USB is.
In mijn vrije PSI slot van de Intel D945GCLF heb ik een PCI-PCMCIA converter kaartje geplaatst om als je een uibreiding wil kan je elk PCMCIA kaartje plaatsen wat je wil, zelf eentje met een flashgeheugen.
Gebruik zonder display, 23W.

Maar nogmaals, vele mensen kunnen zelf geen computer assembleren.

John van Os
Door petergroeneveld
Zotac ion mini-ITX systeem.

Heb mijn energie zuinige pc met een mini ITX MoBo ( Mother Board) van Zotac eindelijk in elkaar kunnen schroeven. Na een tijdje te hebben gewacht is het MoBo eindelijk in NL te verkrijgen. Overige componenten 4Gb DDR2-800 HyperX van Kingston en een SSD van 128Gb ook van Kingston.

Alle benodigde componenten gekocht bij de grootste computerzaak van Ridderkerk. De behuizing via een bekend internet bedrijf verkregen. Het geheel werkt al enkele dagen met het besturingsysteem Windows Vista Ultimate en met weersoftware van WL, WD, Cumulus ( als test) en VVP.

Ben tot nu toe uiterst tevreden hierover met name het stroomverbruik want daar ging het mij uiteindelijk om.

Waarom dit MoBo, hij is uiteraard energie zuinig maar 8Watt maximaal eigen gebruik en heeft o.a. een HDMI aansluiting welke ik nodig heb voor mijn videocamera, neemt weinig plaats in beslag vanwege het mini-ITX 17x17cm formaat en bezit een snelle processor in de vorm van een Intel atom dual core 1,6Ghz N330, heeft een ingebouwde WLan, een prima grafische kaart etc. kortom een goede vervanger voor mijn laptop.

Met de laptop ongeveer een half jaar 24h dagelijks online gestaan, verbruik hiervan is 50Watt en met beeldscherm is het verbruik 60Watt, dit is beduidend minder dan een gangbare pc maar toch met het mini-ITX systeem levert dit weer een besparing van 50% t.o.v. de laptop.

Deze waarden variëren wel nog enigszins afhankelijk van o.a. het processor gebruik. Verder vind ik dat een laptop best wel veel lijdt, het verkort de levensduur aanzienlijk wanneer hij 24h per dag aan staat maar het kan wel.

Verbruik van het mini-ITX systeem is 22-26 Watt dit tijdens bedrijf gemeten, dit is excl. monitor verbruik van 29 Watt maar deze zal nauwelijks gebruikt worden. De laptop gebruik ik nu om eventueel de weersoftware wat bij te sturen en om het een en ander te kunnen bekijken, in ieder geval is deze niet meer 24h/dag in gebruik maar hooguit enkele uren per dag.

Waarom Windows Vista, omdat deze versie de SSD volledig ondersteund en gelukkig draaien de weerprogramma’s ook zonder problemen onder deze windows versie.
Helaas draait VVP nog niet onder Windows 7.

Waarom een SSD, ten eerste is hij veel sneller en daarbij energie zuiniger dan een HDD, namelijk 2,5 Watt bij lezen en schrijven, tijdens sleep 0,45Watt maar dit is niet van toepassing. Een nadeel is dat de prijs per Gb een stuk hoger is, dit ligt voornamelijk nog aan de duurdere productie kosten volgens een artikel van deze maand in het computerblad van HCC maar ze zijn al betaalbaar aan het worden.

Nog een opmerking de hierboven genoemde verbruikswaarden zijn natuurlijk van toepassing op mijn gebruikte systeem met apparatuur deze zijn uiteraard voor iedereen verschillend.

Voor de geinteresseerden zijn hieronder enkele linken geplaatst:

Review & specificaties MoBo.
Gebruikte behuizing.
Foto's montage mini pc.
Bijlagen
Zotac_mini_ITX_pc.jpg
Zotac_mini_ITX_pc.jpg (119.79 KiB) 3299 keer bekeken
Door osjohn
petergroeneveld schrijft:
Zotac ion mini-ITX systeem.

Heb mijn energie zuinige pc met een mini ITX MoBo ( Mother Board) van Zotac eindelijk in elkaar kunnen schroeven. Na een tijdje te hebben gewacht is het MoBo eindelijk in NL te verkrijgen. Overige componenten 4Gb DDR2-800 HyperX van Kingston en een SSD van 128Gb ook van Kingston.

Alle benodigde componenten gekocht bij de grootste computerzaak van Ridderkerk. De behuizing via een bekend internet bedrijf verkregen. Het geheel werkt al enkele dagen met het besturingsysteem Windows Vista Ultimate en met weersoftware van WL, WD, Cumulus ( als test) en VVP.

Ben tot nu toe uiterst tevreden hierover met name het stroomverbruik want daar ging het mij uiteindelijk om.

Waarom dit MoBo, hij is uiteraard energie zuinig maar 8Watt maximaal eigen gebruik en heeft o.a. een HDMI aansluiting welke ik nodig heb voor mijn videocamera, neemt weinig plaats in beslag vanwege het mini-ITX 17x17cm formaat en bezit een snelle processor in de vorm van een Intel atom dual core 1,6Ghz N330, heeft een ingebouwde WLan, een prima grafische kaart etc. kortom een goede vervanger voor mijn laptop.

Met de laptop ongeveer een half jaar 24h dagelijks online gestaan, verbruik hiervan is 50Watt en met beeldscherm is het verbruik 60Watt, dit is beduidend minder dan een gangbare pc maar toch met het mini-ITX systeem levert dit weer een besparing van 50% t.o.v. de laptop.

Deze waarden variëren wel nog enigszins afhankelijk van o.a. het processor gebruik. Verder vind ik dat een laptop best wel veel lijdt, het verkort de levensduur aanzienlijk wanneer hij 24h per dag aan staat maar het kan wel.

Verbruik van het mini-ITX systeem is 22-26 Watt dit tijdens bedrijf gemeten, dit is excl. monitor verbruik van 29 Watt maar deze zal nauwelijks gebruikt worden. De laptop gebruik ik nu om eventueel de weersoftware wat bij te sturen en om het een en ander te kunnen bekijken, in ieder geval is deze niet meer 24h/dag in gebruik maar hooguit enkele uren per dag.

Waarom Windows Vista, omdat deze versie de SSD volledig ondersteund en gelukkig draaien de weerprogramma’s ook zonder problemen onder deze windows versie.
Helaas draait VVP nog niet onder Windows 7.

Waarom een SSD, ten eerste is hij veel sneller en daarbij energie zuiniger dan een HDD, namelijk 2,5 Watt bij lezen en schrijven, tijdens sleep 0,45Watt maar dit is niet van toepassing. Een nadeel is dat de prijs per Gb een stuk hoger is, dit ligt voornamelijk nog aan de duurdere productie kosten volgens een artikel van deze maand in het computerblad van HCC maar ze zijn al betaalbaar aan het worden.

Nog een opmerking de hierboven genoemde verbruikswaarden zijn natuurlijk van toepassing op mijn gebruikte systeem met apparatuur deze zijn uiteraard voor iedereen verschillend.

Voor de geinteresseerden zijn hieronder enkele linken geplaatst:

Review & specificaties MoBo.
Gebruikte behuizing.
Foto's montage mini pc.

Top haalbaar systeem.

John
Door AenG
Binnenkort komt er een nieuw mini-itx board op de markt met de nieuwe clarkdale processor.

http://www.hardware.info/nl-NL/news/ymi ... kdale_CPU/

Voordelen:

-sneller dan Intels snelste dual-core processor tot nu toe.
-laag stroomverbruik

Dus ben je op zoek naar een mini-itx, wacht dan even tot begin volgend jaar.

gr Geert

Bijlagen
idf2009_clarkdale_mainboard.jpg
idf2009_clarkdale_mainboard.jpg (37.23 KiB) 3299 keer bekeken
Door petergroeneveld
Inderdaad een snelle processor Geert, zo worden de mini-ITX systemen ook voor toepassingen waarvoor veel rekenkracht nodig is interessant. Mis op het bordtje wel de sata aansluitingen of hebben ze het op een andere manier opgelost, kan nog geen specs vinden.

Als er nu in Den Haag een slim iemand rondloopt, dan zou hij/zij eigenlijk weer een pc project voor deze mini systemen moeten invoeren want dan kun je in Nederland een hele hoop energie besparen. ;)
Door osjohn
Maar de aanschafprijs zal ook wel duurder uitvallen, het losse moederbord en de losse processor moeten aangekocht worden.

Nu is de Atom 330 al voor ongeveer 80 euro compleet te koop, waarschijndelijk zal het nieuwe bordje het viervoudigge zijn.

Daarnaast hebben ze de test wel met de 3.0GHz dual gedaan en de clarkdale met de 3.0GHz.

John
Door petergroeneveld
Nog net op tijd in een nieuwe mini ITX pc geïnvesteerd voor de Boltek Stormtracker en zelf in elkaar gezet. De oude was enorm traag voor de Stormtracker en ik miste daardoor veel ontladingen. Het geheel werkt nu supersnel zelfs met meerdere internet schermen en programma's geopend.

En uiteraard want daar ging het mij ook om is energiebesparing :laugh: , het moederbordje verbruikt maar 13 Watt exclusief monitor gebruik. Alle weer programma's heb ik nu op 2 mini ITX configuraties draaien. Laat de storm nu maar komen, ben benieuwd hoe het allemaal gaat werken, na enkele dagen testen met de nieuwe mini ITX komt hopelijk vandaag de ultieme storm proof. :)

Ook al een tijdje met andere onweer software Aninoquisi van Mark Mears getest, deze blijf ik nu gebruiken werkt perfekt. Om het onweer te blijven vervolgen zal ik alles gewoon aan moeten laten en hopen dat er maar niets gebeurt.

Voor de liefhebber van wat pc electronica enkele foto's van de gebruikte Hardware voor de Boltek Stormtracker mini ITX pc met wat gegevens erbij.