Algemeen forum voor discussie over de website
Door weermaarssen
Hallo allemaal,

Ik verbaas me meer en meer over het feit dat temperatuur gemeten dient te worden in een weerhut boven een gladgeschoren grasveldje en geen bebouwing in de buurt.
Dat temperatuur gemeten moet worden in de schaduw, dat ben ik het over eens. Stel dat ik lekker in mijn luie stoel in een patio zit met op de vloer tegels, dan is de temperatuur hoog. Aanmerkelijk hoger dan in de weerhut even verderop, maar dat is toch de waarheid en die temperatuur ervaar ik dan toch. Waaron moeten wij dan allerlei capriolen uithalen op de temperatuur bij benadering te meten gelijk aan de temperatuur van de officiele weersations. Warm is warm in mijn tuintje/ op mijn balkon en zo ervaar ik dat. Laatst waren er mensen van de universiteit van wageningen in Utrecht voor metingen met schrikbarende verschillen zie link. Moeten wij geen verschil gaan maken tussen stad en binnengebied. Graag jullie mening!!

Link: http://www.wur.nl/NL/nieuwsagenda/nieuws/N_StadswarmteUtrecht.htm

Groet, Louis
Door fotogw
Hallo Louis,

Volgens mij is het doel het vergelijkbaar maken van de metingen. Volgens jouw systeem zou de Patio-temperatuur van belang zijn. Voor anderen de serretemperatuur, voor weer anderen de keldertemperatuur. (vast een wijnliefhebber...) Kortom, iedereen z'n eigen temperatuur.... Wordt een lang lijstje voor de makers van weersverwachtingen.

"De weersverwachting voor vandaag; De patiotemperatuur Maarssen hedenmiddag komt uit rond de 22 graden. In de wijnkelder komt de temperatuur echter niet boven de 18 graden. Mocht u toevallig boven een kort gemaaid grasperk op 1,5 meter hoogte zitten, vrij van alle obstakels, dan kunt u een temperatuur van ongeveer 20 graden verwachten"

Ik voorzie langere weerberichten...B)

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Door Eckie76
fotogw schrijft:
Hallo Louis,

Volgens mij is het doel het vergelijkbaar maken van de metingen. Volgens jouw systeem zou de Patio-temperatuur van belang zijn. Voor anderen de serretemperatuur, voor weer anderen de keldertemperatuur. (vast een wijnliefhebber...) Kortom, iedereen z'n eigen temperatuur.... Wordt een lang lijstje voor de makers van weersverwachtingen.

"De weersverwachting voor vandaag; De patiotemperatuur Maarssen hedenmiddag komt uit rond de 22 graden. In de wijnkelder komt de temperatuur echter niet boven de 18 graden. Mocht u toevallig boven een kort gemaaid grasperk op 1,5 meter hoogte zitten, vrij van alle obstakels, dan kunt u een temperatuur van ongeveer 20 graden verwachten"

Ik voorzie langere weerberichten...B)

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl

LOL! Je vergeet nog deze: Mocht u de temperatuur tussen regenpijp en bakstenen muur meten, tel daarbij nog een graad of 4 op :)
Door CeesT
Eckie76 schrijft:
LOL! Je vergeet nog deze: Mocht u de temperatuur tussen regenpijp en bakstenen muur meten, tel daarbij nog een graad of 4 op :)

Ahummm,

[img]http://www.ceestak.net/weer/web/images/sfe.gif[/img]

[size=2]Sorry,maar kon het ff niet laten...[/size]
Door Wietse
weermaarssen schrijft:
Dat temperatuur gemeten moet worden in de schaduw, dat ben ik het over eens.

Wat zegt u nou? Ik neem aan dat u bedoeld dat de temperatuursensor zelf van zon wordt weerhouden door een weer- of sensorhut.
De hut zelf dient daarnaast altijd zo vrij mogelijk te staan van obstakels en dus indien mogelijk volledig in de zon.
Door weermaarssen
Hallo

Gelukkig zijn het Stellingen en is het geen waarheid die ik aanbreng in de discussie. Gek vind ik het wel. Het is dus wel degelijk mogelijk om met hetzelfde weerstation meer dan 7 graden verschil te genereren dan met je buurman van 1 km verderop die ook nog toevallig een wijnkelder bezit. Zie link in de opening.
Natuurlijk dient de sensor afgeschrtemd te zijn van de zon.

Groet, Louis
Door nitrx
Volgens mij wordt gewoon de luchttemperatuur gemeten bij het KNMI jij hebt het over een sensor die opgewarmd wordt door de zon.
Door dibasta
Wietse schrijft:
weermaarssen schrijft:
Dat temperatuur gemeten moet worden in de schaduw, dat ben ik het over eens.

Wat zegt u nou? Ik neem aan dat u bedoeld dat de temperatuursensor zelf van zon wordt weerhouden door een weer- of sensorhut.
De hut zelf dient daarnaast altijd zo vrij mogelijk te staan van obstakels en dus indien mogelijk volledig in de zon.

Ja, dat is mij ook duidelijk gemaakt, weet ook niet beter dat de sensor moet worden afgeschermd door een weer/sensor hut en die moet vol in de zon staan!!!

gr,
Peter.
Door Weerstation Kaatsheuvel
Hallo Louis,

Ik denk dat het de bedoeling is dat de temp meting zo nauwkeurig mogelijk wordt gemeten.
Volgens de norm, weerhut, wel of geen actieve ventilatie etc
Plaatsing binnen ieders bereik en mogelijkheden(tuintje,balkon,flat) ,binnen de bebouwing of buiten op het platte land.

Groeten, Hans