Algemeen forum voor discussie over de website
Door Marcel
Hallo,

Ik ben even niet meer actief geweest op het weervlak, maar
Ik wil mijn oude weersite meteodekempen gaan reanimeren en weer nieuw leven inbazen.
Maar wil het nu anders gaan aanpakken. Indien mogelijk.
Voorheen draaide alles op de laptop.

Eigenlijk wil ik, als het kan alles op een externe harde schijf gaan laten draaien, zodat de laptop niet zo heel veel hoeft te draaien om alle data up te loaden.

Is dat mogelijk?

Is er nog meer ( gratis ) weersoftware, behalve weatherlink en WSwin, waar ik eerst mee draaide.
Om een en ander grafisch wat mooier te tonen.

Alvast bedankt voor de tips,

gr,

Marcel
Door WSParkstad
Dag naam genoot.

Met een extra externe schijf zal je laptop of pc toch net zo hard blijven werken als nu.
Ik zou dan eens gana kijken voor een Meteobridge of Meteohub.

Wta betrfet gratis kan ik je alleen maar zeggen dat dit eigenlijk niet bestaat, goede prg's is altijd of kopen of donatie, daarom die tip voor wat betreft Meteobridge of Meteohub.

Dat is mijn advies en is zeer energie zuinig en je kunt er heel veel mee.

Aangezien er een nieuwe meteobridge pro is zijn er misschien mensen die hun oude Metoebridge verkopen, zo heb ik zelf ook een gekocht en zeer tevreden er mee.

Succes.

Marcel.
Door Toulon7559
Met computertjes zoals de Raspberry kunnen diverse leveranciers een serverpakketje leveren dat de upload verzorgt: bijv. even rondkijken bij Weerhuisje/Hijken en bij Weerstationkopen/Zoetermeer.
Als je met gratis bedoelt dat de software public domain is, dan is er toch wel iets te vinden, afhankelijk waarheen je wil uploaden, wat je 'lokaal' wil zien/bewaren en hoeveel je wil knutselen.
Recent ontdekte ik bij de Python-module PYWWS een aantal scripts voor upload naar diverse populaire weersites [helaas :-( niet naar HetWeerActueel] en dan kom je met zo'n Raspberry als servertje ook een heel eind met wat DHZen.
PYWWS kan o.a. ook lokale grafieken maken.

Vanuit Domoticz bestaan ook scripts voor upload naar WUnderground en naar WOW.

Uitgaande van 'je Laptop-erfenis', ligt een barebone-PC voor de hand, maar dat is (m.i.) toch iets 'dikker' dan de bovengenoemde oplossingen.
Door Marcel
Marcel bedankt voor je reaktie,

Ik had inderdaad inmiddels begrepen dat een externe HD niet ging werken zoals ik eienlijk wilde en had ik mee gekregen dat een meteohub voor mij het beste is.

Ik had daar nog nooit van gehoord.
Wat is het verschil tussen een meteohub en een -bridge
De prijs van een meteohub valt wel mee geloof ik om nieuw te kopen, rond de 50 a 60 euro geloof ik

Kan ik Weatherlink en cumulus en eventueel WSwin tegelijk laten draaien ( op meteohub ) op of laptop?

gr,

Marcel
Door pb2rdf
Marcel,

Met Virtual VP kan je meerdere weersoftware draaien als je een Davis weerstation hebt.
Ik heb weatherlink en cumulus tegelijk draaien op een Pipo8 tablet PC.
Google maar eens.
VVP is gratis te gebruiken.
Als je VWK lid bent, kan je je aanmelden voor Sylphide en data aanleveren aan het wow projekt. Zie wow.knmi.nl

Meteohub is een PC met weersoftware.
Meteobridge is een low power webserver in de vorm van kasje van 7x7x3cm.
Zie wiki pagina;s van meteobridge.
Je sluit je usb van je Davis Console aan op de Meteobridge
Met weatherlink kan je dan via netwerk connectie maken op poort 22222 en zo de data binnenhalen.
En je kan data leveren aan meerdere weerwebsites, zoals wunderground, wow etc

Grtn, Peter
Meteo Schollevaar.
Door Marcel
Hey Peter,

Bedankt voor de uitgebreide info.
VVP kon ik, maar had ik niet meer aangedacht.
Zal die vandaag weer eens even downloaden.

Wat zijn de meest gebruikte ( beste ) meteohuben/bridges?

bedankt,

Marcel
Door wvdkuil
Marcel schrijft:
Hey Peter,

. . . ingekort . . .
Wat zijn de meest gebruikte ( beste ) meteohuben/bridges?

bedankt,
Marcel

Meteohub, helaas is de ontwikkeling op een laag pitje, maar testen kun je met een Raspberry en de download op halen. Als het niet bevalt heb je nog steeds een Raspberry voor andere zaken
Geschikte hardware: http://wiki.meteohub.de/Hardware_Overview
Kosten programma 59 euro => http://wiki.meteohub.de/Buy_Software
Als je geen Raspberry hebt komt de totaal-prijs toch snel op meer dan 100 euro.
Maar dan heb je geen PC 24/7 nodig die toch ook slijt en veel meer stroon vreet.

Er zijn ook complete Meteohubs inclusief licentie die draaien op hoogwaardige hardware, maar dan zit je in een andere prijsklasse van boven de 200 euro inclusief licentie.
http://varia-store.com/Ready-Systems/We ... 4_224.html

Meteobridge
Om te testen tegen de minste kosten heb je een kleine router nodig die tijdens het installeren overschreven wordt met de Meteobridge software. Als je stopt met Meteobridge, maar waarom zou je, kun je die router helaas nergens anders meer voor gebruiken.

Geschikte hardware = routers: http://meteobridge.com/wiki/index.php/Hardware
Download test versie: http://meteobridge.com/wiki/index.php/P ... g_Hardware
Aanschaf van de licentie (65 euro) na 14 dagen testen via de Paypal functie in je Meteobridge.

De complete geïnstalleerde Meteobridges (router + licentie) via Weerhuisje of Zoetermeer. Kosten ongeveer 130 euro, je hebt bij een Davis station nog wel een goedkope USB hub nodig.
Ook hier heb je geen PC 24/7 nodig, dus geen vervanging om de paar jaar, geen "windows updates" en veel minder stroomkosten.

Eigenlijk is de Meteobridge de makkelijkste, snelste en mooiste oplossing. Je Davis console/logger wordt door de Meteobridge gebruikt om de data naar WU / WOW en vele andere op te laden zonder dat je er zelf naar om hoeft te kijken.
Daarnaast kun je, als je dat wilt, gewoon een PC/Mac blijven gebruiken doordat de Davis logger + Meteobridge voor je weer-programma eruit ziet als een Davis IP logger.
Let wel, dit "doorlussen" werkt alleen met een Davis weerstation!.

=== Eigen website

Ook als zelf een website wilt ontwikkelen is de Meteobridge goed bruikbaar maar er wordt geen complete website bij de Meteobridge meegeleverd zoals bij Cumulus en de meeste weer-programma's.

Als je geen PC 24/7 wilt laten draaien maar wel een website wil: De Meteobridge wordt standaard ondersteund door ALLE 4 de meest gebruikte templates. Daarom is de simpelste oplossing voor een website 1 van de 4 templates te gebruiken, bijvoorbeeld de kleinste template: HomeWeatherStation. Hier een demo site: http://www.weerstation-herent.be/pws/

Succes, Wim
Door Marcel
Hallo Wim,

Dat is nog eens veel en duidelijke info.
Dank je wel

Heb inmiddels al een mail gestuurd naar Dick in Zoetermeer.
Ik denk dat ik voor de complete geïnstalleerde Meteobridge ga.
Als ik straks mijn weersite weer online heb, kan ik vast wat gaan updaten en een en ander weer gaan uitbouwen en proberen.

gr,

Marcel