Algemeen forum voor discussie over de website
Door Eckie76
Beste mensen,

A.u.b. nu niet gelijk alle pijlen op mij richten, maar dit wil ik toch even kwijt: Ik baal soms vreselijk van de taalfouten en schrijfstijl op ons forum. ( Ik maak ook fouten!)
U vindt het misschien de grootste kolder, maar ik hecht erg veel waarde aan een zo correct mogelijke uitvoering van onze Nederlandse taal. Een hoofdletter en een komma plaatsen is wel het minste wat iemand kan doen. Vaak wordt over het hoofd gezien hoe belangrijk komma's, punten en hoofdletters zijn.
Vaak zie je bijdragen met zinnen die permanent zonder hoofdletter worden aangevangen en als een grote kom brij in elkaar overlopen, zonder komma's en soms zelfs zonder punten. Dat maakt veel bijdragen volstrekt onbegrijpelijk. Op die wijze wordt hulp bieden erg lastig.

Ik wil echt niet vingerwijzen, of kritiek geven om maar kritiek te geven. Als dat zo overkomt vind ik dat erg jammer.
Het is ook erg zonde als dit onderwerp na vier reacties weer met een hangslot moet worden verzegeld. :)

Dan nog het weerbericht op de voorpagina: Ik heb ontzettend veel waardering voor onze twee weermannen en de moeite die ze doen, maar zou toch willen vragen of ook hier meer aandacht aan de taal zou kunnen worden besteed.

Mijn dank voor uw begrip.
Door wthus
Probeer er altijd zoveel mogelijk op te letten en gelukkig helpt Firefox daarbij met zijn geïntegreerde spellingscontrole (hij greep daarnet alweer even in). Helaas zijn we niet allemaal taalkundigen.

Aan het weerbericht is storende dat de zinnen die eindigen en de nieuwe zinnen die beginnen veelal aan elkaar geplakt zitten. Mischien is dat software matig, zo ja dan is dat makkelijk op te lossen.
Door Pim
Hoi allemaal,

Over spreekwoorden gesproken, hier komt er nog 1:

Hoge bomen................. lange planken.

Alvast prettige Paasdagen voor iedereen

Pim
Weerstation Roden
Door Meteonoord
wslangerak schrijft:
Hier past een Oud-Hollandsch Spreekwoord!!

Wie de schoen past, trekke hem aan.
(gezegd van een kritische uitspraak)
Dit wordt niet tot een specifieke persoon gezegd. Laat iedereen voor zichzelf nagaan of dit op hem van toepassing is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_spreekwoorden_P-U

En er dan wat mee doen natuurlijk...

Groeten,
Kees.

Zo zie je maar weer Kees, de spreuken cq. spreekwoorden werken nog steeds.

Maar het is een bekend feit dat de jongeren ( ook ik wil niet discrimineren, maar toch..... )wat minder goed de Nederlandse taal hanteren. Kreten als ff etc zijn gemeengoed. Overigens sta ik wel vierkant achter dit topic onderwerp.

Groet,

Bert J. van Bergen
Door wsp
Ik zou meer aandacht geven aan de data in plaats van de Nederlandse taal.
Het is een weer forum en geen Nederlandse taal forum.

Als we elkaar begrijpen is het toch goed, of moet ik nu ook een inburgering cursus volgens om het forum van HWA te mogen volgen?

Ik kan begrijpen dat er gebruikers zijn die geen ABN hebben gehad, ook ik niet, vroeger was geld verdienen belangrijker dan school en mijn ouders hadden geen geld om mij te laten leren, wat ik ze ook niet kwalijk neem, dat was toen die tijd.

Ik kan mij voorstellen dat gebruikers die dat wel hebben gehad daar over vallen, maar niet iedereen is het zelfde en daarbij vindt ik het gebeuren over het weer belangrijker dan de hele Nederlandse taal, of het nu met d of met dt is, ik begrijp wel wat een iemand bedoelt.

Ook is dit al eens aagehaald geworden hierzo, valt ook terug in herhaling, net zoals mijn herhalingen ook niet goed gekeurd worden over MC.

Het enige wat ik kan zegggen voor die gene die de Nederlandse taal "perfect" beheersen, wees blij dat je het hebt mogen volgen en laat andere zo schrijven als hun denken het beste is wat ze kunnen.

Van mij mag inderdaad een hangslot erop, overbodige topic waar je sommige collega's mee aan valt, we mogen elkaar ook niet aan vallen over de data die jullie aanleveren, maar dus wel volgens sommige over de taal.
Door Eckie76
Marcel,

dit is absoluut geen aanval en ook niet zo bedoeld. Ik doel met name op het feit, dat het leesgemak er niet beter van wordt als mensen zinnen maken zonder hoofdletters, komma's en punten. Dat de een de spelling niet zo goed beheerst als de ander, mag helemaal geen probleem zijn. Daar zal ik nooit iemand op aanvallen, noch dat ik "neerkijk" op iemand scholing. Ik maak zelf ook fouten. Wel probeer ik altijd zo verzorgd mogelijk te schrijven, zodat de vraag of reactie zo duidelijk mogelijk wordt voor de lezer.
Dat was alles.
Door mavlo77
Ik ben het er geheel mee eens dat dit niet een taalforum is. Wel probeer ik zo goed mogelijk de correcte spelling aan te houden, en heb daar geen moeite mee.

Ik stoor me niet erg aan de d- en t-fouten, ondanks dat het me direct opvalt. Wel stoor ik me aan zinnen zonder punt en comma. Dit heeft naar mijn mening niet zoveel met opleiding te maken. Dat een zin begint met een hoofdletter en eindigt met een punt is vrij eenvoudig te onthouden, en hoef je geen hoogleraar in de letteren voor te zijn.
Door Luc
Ik heb begin deze week een een communicatie training bijgewoond. Ik heb daar iets leuks en en bruikbaars geleerd. Wij (mensen) communiceren op 3 manieren:

- Met woorden
- Met intonatie
- Met lichaamstaal

Met woorden kunnen we slechts 7% uit van onze totale communicatie duidelijk maken. Dat is ook een belangrijke reden waarom schriftelijke communicatie bij de ander vaak verkeerd begrepen wordt. De een probeert A te schrijven, maar de ander leest het als B of C.

Als we dit in het achterhoofd houden en uitgaan van de goede bedoelingen van de ander, dan zouden er veel minder misverstanden kunnen ontstaan.

Overigens probeer ik ook altijd taalfouten te vermijden. Zinnen zonder hoofdletters, punten en (in iets mindere mate komma's) zijn slecht leesbaar. Als de lezer zelf de punten en hoofdletters in moet vullen in een zin waar deze ontbreken, dan kan de zin heel anders gelezen worden dan bedoeld.

Tip: Klik eerst op 'voorbeeld' nadat je een forumbericht hebt geschreven. Als je het bericht dan nog een keer doorleest, dan haal je vaak zelf nog wat fouten eruit voordat je het definitief plaatst.

Gr,
Luc
Door Weerstation Kaatsheuvel
Hoi Eckie

U heeft gelijk wat betreft de Nederlandse taal. Het is wel zo dat niet iedereen de taal perfect beheerst, met een beetje moeite moet het toch te begrijpen zijn.
De hobby "het weer" is datgene waar het om gaat.

Groeten,
Hans
Weerstationkaatsheuvel.nl