Algemeen forum voor discussie over de website
Door Meteonoord
Beste collega’s,

Laat ik voorop stellen niemand, maar dan ook niemand, te willen kwetsen, beledigen of wat dan ook, maar ik ben de mening toegedaan dat het weerbericht op de HWA site geen reclame is voor weeramateurs die stellen hun hobby zo goed mogelijk te doen.

Met regelmaat is er geen weerbericht dan wel zeer laat op de dag. Met name Eckie heeft in de shoutbox hierop al meerdere keren gewezen.

Wat vinden wij eigenlijk ?
Zijn we tevreden zoals het nu gaat met het weerbericht ?
Zouden wij het op prijs stellen als hier wat aan gaat veranderen ?
Zoja, wat ?

Ik zou het op prijs stellen als we hier eens over van gedachten konden wisselen.

Let wel, ik zou het op prijs stellen als het niet gaat over de personen die op dit moment een bijdrage leveren. Ik ga er blindelings vanuit dat zij binnen hun kunnen het beste geven. Laten we afspreken alleen te discussieren over de manier waarop we het weerbericht graag zien.

Ik doe ook een beroep op Luc om zich ook binnen dit topic te bewegen. Hij is toch de man die het uiteindelijk moet regelen.

Beste collega’s, laat je horen maar hou het netjes.

Met vriendelijke groet,

Bert J. van Bergen
Door wslangerak
Ik ben van mening dat het niet kan voor een site als HWA dat er een oud weerbericht op staat. Ongeacht de grote inzet van verschillende amateurs kan dat dus blijkbaar voorkomen. Daar moet dan een "automatisch" alternatief voor gevonden worden, desnoods het KNMI-weerbericht via de buienradar.xml of zoiets.

My 2 cents...
Door Christian
Al eerder aangegeven: een optie is dat MC een automatische verwachting plaatst.
Door nolversteeg
Hallo meteovrienden,

Een moeilijk onderwerp, gezien het weerbericht iets is waar amateurs de forcast maken, blijft handwerk en neemt tijd in beslag, welke niet altijd voorhanden is, een alternatief is automatich, wat niets meer met gevoel en amateurisme te maken heeft zoals je kan zien op je eigen systeem ,TV,Radio,weather underground, voorbeelden te over. Ik denk dat als de weermannen het weer op de site zetten dit meegenomen is en een vervolmaking van de site. Is er geen bericht of niet actueel dan kan het na een X periode verdwijnen. Ik denk dat HWA in vele zaken vooruitloopt op andere sites, wat layout, denkwerk,informatie en data. Let wel het gaat over 218 meetstations,met exacte data.

groeten Nol Eersel
Door weerzoetermeer
Hallo,

Ook ik ben van mening dat het weerbericht "actueel" moet zijn. Het heet hier niet voor niets Het Weeractueel.nl. Echter vind ik het wel van grote waarde dat dit gemaakt wordt door weeramateurs. Aangezien dit haast niet mogelijk is lijkt het mij verstandig om standaard het weer bericht van MC of het KNMI hier te plaatsen. Mocht één van de aangewezen weeramateurs tijd hebben kan hij zijn eigen bericht plaatsen. Er moet dan wel een bepaalde geldigheids tijd aan een weerbericht hangen zodat het weer op tijd wordt vervangen door een nieuw weerbericht. Zo zouden we de boel actueel kunnen houden. Ik weet niet of MC al een weerbericht kan maken voor HWA? Zo niet dan gewoon de xml feed van Buienradar (KNMI) gebruiken.

In ieder geval moet er iets met dat weerbericht gebeuren want zo is het ook geen gezicht.

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland
Door Roelof
Hallo Allemaal,

Ook ik ben van mening dat het weerbericht actueel moet zijn.Alleen zou ik graag een weerbericht zien voor verschillende regio's.Daar dit voor de amateur stations bijna niet haalbaar is.Ga ik voor een weerbericht van MC.
Dit was ook afgesproken in de overeenkomst die we hebben afgesloten met MC voor de aanlevering van onze data.

Roelof
meteo-sleen.nl
Door Eckie76
Bij dat laatste sluit ik mij helemaal aan.
Meteo Consult mag het van mij graag vanaf nu verzorgen. Laat onze metingen dan puur hobby zijn, een wederdienst in de vorm van een professionele verwachting staat beslist erg goed, zelfs op een amateursite.
Wat mij betreft alleen een win-win situatie voor iedereen.

Ik vind het weerbericht op dit moment geen toegevoegde waarde voor deze website, omdat er geen regelmaat en te weinig diversiteit in het weerbericht zit, ondanks alle inspanningen van onze amateurs, waarvoor alle respect en waardering.
Het is niet actueel genoeg, en dat is iets wat ik graag zou willen zien veranderen. Actueel en uitgebreid.

De opzet van dit onderwerp vind ik zeer goed. Dit zijn zaken waar beslist over gesproken moet kunnen worden zonder verzandende discussies.

Ik hoop ook dat Luc zich hierover zal buigen. Bij het predikaat Hetweeractueel, past volgens mij uitsluitend een actueel en consequent weerbericht.
Door Luc
Natuurlijk mag er op een positieve manier over dit onderwerp gediscussieerd worden.

Het opstellen van een weerbericht is een hoop werk. De vrijwilligers die dat nu doen, proberen dat zo goed en regelmatig mogelijk te doen. En dat waardeer ik enorm! Helaas is het voor vrijwilligers niet altijd mogelijk om dagelijks een nieuw weerbericht op te stellen. En daar heb ik begrip voor.

Ik ben absoluut voorstander van een actueel weerbericht. We krijgen dagelijks het weerbericht aangeleverd van Meteo Consult. Dit weerbericht is het standaard weerbericht zoals dat ook op pagina 193 van RTL Teletekst is te lezen. Dit is het weerbericht voor de korte termijn. Dat zou ik kunnen plaatsen...

Hieronder even een gedachte spinsel:

De opmaak het weerbericht van MC is wel iets anders dan het weerbericht dat we nu hebben staan. Er is namelijk geen 'intro' zoals nu. Deze intro wordt momenteel boven iedere pagina geplaatst. Met het weerbericht van MC zal dit dus niet meer kunnen.

Als we dit weerbericht willen gebruiken, dan moeten we een andere invulling vinden voor de ruimte boven elke pagina. (wie heeft er nog een idee). Het weerbericht kan dan via het menu bereikbaar worden.

Als we nog steeds gebruik willen maken van het weerbericht van de vrijwilligers, dan moeten we inderdaad een 'houdbaarheidstermijn' aan die verwachting koppelen. Hoelang die moet zijn is lastig. nu stelt de vrijwilliger ook een verwachting voor de lange termijn op. De lange termijn verwachting zou een langere houdbaarheid kunnen hebben als de korte termijn verwachtingen. Als we de termijn op bijvoorbeeld 8 uur zetten, dan wordt het amateur weerbericht na 8 uur vervangen door het professionele weerbericht. De vrijwilliger moet er dan eigenlijk nog meer tijd instoppen dan nu om ervoor te zorgen dat de moeite die hij erin stopt ook zichtbaar blijft op de site. In dit voorbeeld moet hij namelijk minimaal 3x per dag een weerbericht opstellen.

Een combinatie van vrijwillig en professioneel lijkt me daarom in de praktijk erg lastig te combineren.

Ik lees graag jullie reacties voordat we beslissen wat we hiermee gaan doen....

Gr,
Luc
Door Luc
Nog een aanvulling:

Johan heeft aangeboden om zijn gesproken weerbericht beschikbaar te stellen aan HWA. Het zou een optie kunnen zijn om het professionele weerbericht als tekst weer te geven en daaronder een link naar het gesproken weerbericht.

Reacties zijn welkom....
Door Eckie76
Een link naar het nieuwe weerbericht van Meteo Consult is geen probleem, al zou ik het eerlijk gezegd iets fijner vinden als er toch een intro-tekst zou staan zoals bij de huidige opzet.
Is er trouwens wel ook een mogelijkheid, om een noodweer-indicatie te plaatsen op de site? Dat kan ook via een link uiteraard, maar het kan misschien wel handig zijn om een waarschuwingssysteem te plaatsen.
Zoiets als bij www.estofex.org
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7