Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door mandersp
#72246
Alweer problemen met de stofsensor van de BME280.

Het gekke is dat alleen de SDS011 geen data doorgeeft.
Het heeft een paar weken goed gegaan en nu weer om de haverklap eruit.
De enigste oplossing is stekker eruit en weer opnieuw opstarten.
Ik heb wel Ziggo en de Connectbox.

Maar het rare is dat ik ook een DHT22 heb en die blijft tot op heden het netjes doen..

Wie heeft een goeie oplossing voor de BME280???
Bijlagen
200603 Stofsensor.JPG
200603 Stofsensor.JPG (45.49 KiB) 133 keer bekeken
200603 Stofsensor-1.JPG
200603 Stofsensor-1.JPG (100.03 KiB) 133 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#72247
Als ik de plaatjes in je bericht bekijk, dan heeft de SDS011 inderdaad een probleem, maar niet de BME280.
Waarom denk je toch aan de BME280?
Óf bedoel je alleen je apparaat met BME280 aan te wijzen (= Luftdaten#34015),
als onderscheid t.o.v. je apparaat met DHT22 (= Luftdaten#9832)?
.
Als ik de apparaatstatus vergelijk met die van mij voor SDS011+BME280, dan is eigenlijk alleen voor SDS011 een aanmerkelijk verschil:
daar staat bij mij een 0 voor foutmeldingen.
Alle andere vakken zijn vergelijkbaar gevuld.
Misschien een open deur, maar is de bedrading tussen NMCU en SDS011 in orde?
En welke oriëntatie heeft de SDS011-sensor? M.a.w. zuigt hij horizontaal aan of verticaal?
Zie para 3. op blz. 9 van de datasheet. Dat zou mogelijk verschil kunnen maken m.b.t. verzamelen van stof in de SDS011.

Anton
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#72248
mandersp schreef: 03 jun 2020, 18:17 Alweer problemen met de stofsensor van de BME280.

Het gekke is dat alleen de SDS011 geen data doorgeeft.
Het heeft een paar weken goed gegaan en nu weer om de haverklap eruit.
De enigste oplossing is stekker eruit en weer opnieuw opstarten.
Ik heb wel Ziggo en de Connectbox.

Maar het rare is dat ik ook een DHT22 heb en die blijft tot op heden het netjes doen..

Wie heeft een goeie oplossing voor de BME280???
Zelfde probleem een paar maanden geleden.
Om de zoveel dagen alleen op te lossen met de stekker eruit en er weer in.
Ondanks de lockdown toch maar van de muur gehaald bij mijn dochter.
Het bleek toch echt dat de SDS011 soms een oplosbaar probleem heeft.

De sensor moet zo'n twee jaar mee kunnen gaan => als die ouder is toch 1 op voorraad nemen

De sensor was bij mij verstopt, vermoedelijk door de vele pollen van deze maanden
=> voorzichtig de stofzuiger erbij houden
==> en lichtjes kloppen met de sensor op een tafel.
Daarna doet de sensor het weer voor maanden bij mij.
Ik heb hem hier op mijn bureau voor het raam gehangen zodat ik direct kan controleren als die weer stopt.

Verklaring, denk ik:
Als je de spanning eraf haalt en weer opstart blijft de sensor de eerste 2,5 minuten doordraaien.
=> Dan wordt (een deel van) de vervuiling naar buiten of los geblazen.
Daarna om de 2,5 minuut maar enkele secondes.
=> dan verstopt de rest van de vervuiling de senosr.

Wim

P.S. ook Purpleair heeft bij zijn support al geadviseerd om eerst de sensors schoon te maken
Door mandersp
#72251
Bedankt Wim en Toulon voor de antwoorden.
Ik ga kijken of ik de SDS011 ga vervangen voor een nieuwe.
Door mandersp
#72297
Inmiddels is de stofsensor uitvoerig getest door het Weerhuisje en het bleek dat de BME280 foutmeldingen gaf, nu is het opgelost.
Er is ook nog getest met een nieuwe SDS011 maar die gaf ook foutmeldingen...
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24