Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door Luc
De laatste tijd is mijn Windows XP systeem waar weatherlink op draait instabiel. Daarom wil ik nu op mijn linux ontwikkel server via Virtualbox een virtuele windows omgeving aanmaken. Binnen deze virtuele windows omgeving wil ik dan weatherlink gaan draaien.

Volgens de theorie is het met Virtualbox mogelijk de seriele poort (waarop het weerstation is aangesloten) te gebruiken binnen de virtuele omgeving.

Heeft iemand dit ook in de praktijk draaien, danwel getest?

Gr,
Luc
Door osjohn
Luc schrijft:
De laatste tijd is mijn Windows XP systeem waar weatherlink op draait instabiel. Daarom wil ik nu op mijn linux ontwikkel server via Virtualbox een virtuele windows omgeving aanmaken. Binnen deze virtuele windows omgeving wil ik dan weatherlink gaan draaien.

Volgens de theorie is het met Virtualbox mogelijk de seriele poort (waarop het weerstation is aangesloten) te gebruiken binnen de virtuele omgeving.

Heeft iemand dit ook in de praktijk draaien, danwel getest?

Gr,
Luc

Ik heb het niet getest maar je zal een totale virtual machine moeten installeren, het probleem is het partitie engagement, de een ziet de ander niet.

John
Door Luc
Hoi John,

Het is inderdaad de bedoeling dat ik met Virtualbox een virtuele PC installeer. Op deze virtuele PC installeer ik dan Windows XP.

In dit XP systeem installeer ik dan weatherlink. Met virtualbox is het mogelijk dat de virtuele PC's de seriële poorten gebruiken van de echte fysieke hoofd PC. Dus in theorie zou het moeten werken.

Wat bedoel je met 'partitie engagement'?

Gr,
Luc
Door osjohn
Luc schrijft:
Hoi John,

Het is inderdaad de bedoeling dat ik met Virtualbox een virtuele PC installeer. Op deze virtuele PC installeer ik dan Windows XP.

In dit XP systeem installeer ik dan weatherlink. Met virtualbox is het mogelijk dat de virtuele PC's de seriële poorten gebruiken van de echte fysieke hoofd PC. Dus in theorie zou het moeten werken.

Gr,
Luc

Door dat het ene besturingssysteen t.o.v. de ander een andere partitieopbouw heeft, die elkaar niet zien.

B.v. ntfs van XP ziet geen fat16, zo is dat met unix en windows XP ook.

Daarom kan je ook niet zomaar een virtual windows XP bij Unix plakken maar zal je toch een andere partitie moeten aanmaken voor XP en daar een virtualmachine van moeten maken, inc. drivers etc.

Vroeger had Microsoft daar een oplossing voor, zou je daar eens moeten napluizen of dat ook stabiel werkt.

John
Door osjohn
osjohn schrijft:
Luc schrijft:
Hoi John,

Gr,
Luc

Door dat het ene besturingssysteen t.o.v. de ander een andere partitieopbouw heeft, die elkaar niet zien.

Daarom kan je ook niet zomaar een virtual windows XP bij Unix plakken maar zal je toch een andere partitie moeten aanmaken voor XP en daar een virtualmachine van moeten maken, inc. drivers etc.

Vroeger had Microsoft daar een oplossing voor, zou je daar eens moeten napluizen of dat ook stabiel werkt.

John

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=vir ... =&aq=f&oq=

http://www.brothersoft.com/downloads/mi ... ne-xp.html

Ik zou het eerst op een andere PC uitproberen.

John
Door Luc
osjohn schrijft:
osjohn schrijft:
Luc schrijft:
Hoi John,

Gr,
Luc

John

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=vir ... =&aq=f&oq=

http://www.brothersoft.com/downloads/mi ... ne-xp.html

Ik zou het eerst op een andere PC uitproberen.

John
Volgens mij maakt virtualbox een groot bestand op je 'hoofd' besturingssysteem. Binnen dit bestand wordt dan een virtuele omgeving aangemaakt. Virtualbox zorgt er dan voor dat het 'gast' besturingssysteem dit bestand ziet als een partitie waar nog niks opstaat. En het gast besturingssysteem kan deze partitie dan zelf formateren naar het juiste filesysteem (NTFS in dit geval).

Ik heb ooit virtualbox op mijn XP systeem geïnstalleerd en daarbinnen een virtuele linux omgeving aangemaakt (precies andersom als ik nu wil). Dit werkte toen gewoon.

Ik moet de nieuwe server nog gaan inrichten (hij zit nog in de doos). Ik zal voor de zekerheid een partitie van 20Gb vrijhouden, mocht het niet werken zoals ik denk. In dat geval kan ik die 20Gb nog altijd als NTFS formateren...
Door osjohn
Ik heb ooit virtualbox op mijn XP systeem geïnstalleerd en daarbinnen een virtuele linux omgeving aangemaakt (precies andersom als ik nu wil). Dit werkte toen gewoon

Ja maar Luc, dat is ook heel wat anders, en ook mogelijk zonder problemen.

John
Door JozBaz
Hallo Luc,
Ik zou niet weten waarom het NIET zou werken. Ik gebruik VirtualBox op mijn Mac om Windows XP te kunnen draaien: nog nooit zo'n stabiele en snelle Windows machine gehad. :laugh:
USB en netwerkinterface werken gewoon. Het enige minpunt(je) is dat de shared folder (waar ik dus zowel vanaf OSX als WinXP bij kan) wat traag is.
Succes,
Jos
Door Luc
Ik heb inmiddels Virtaualbox draaien in de linux omgeving. Daarbinnen al een virtuele XP omgeving aangemaakt. Vanavond hoop ik tijd te hebben om XP te installeren in deze omgeving. Daarna zet ik weatherlink over en ga ik testen of dit werkt. Ben erg benieuwd, maar ik heb er vertrouwen in dat dit gaat lukken...

Gr,
Luc
Door Luc
Het was even uitzoeken, maar ik heb weatherlink werkend gekregen in een virtuele Windows XP omgeving onder Linux. Even een opsomming voor diegene die hetzelfde wilt proberen:

- Ik heb Ubuntu 9.10 geïnstalleerd.
- Binnen Ubuntu heb ik Virtualbox geïnstalleerd
- In Virtualbox heb ik een Virtueel XP systeem aangemaakt en hierbinnen XP geïnstalleerd
- Weatherlink gekopieerd vanaf de oude PC naar deze nieuwe Virtuele XP omgeving.

Aandachtspunten/problemen:

- Je moet de linux gebruiker waar je onder inlogt, toevoegen aan de group vboxusers. Anders krijg je binnen de virtuele XP omgeving geen toegang tot de seriële poorten.
- In Virtualbox moet je de juiste instellingen maken voor de seriële poorten. Zie screenshot.

- Mijn weerstation hangt aan de eerste seriële poort (COM1 in windows en /dev/ttys0 in linux). Weatherlink kon het weerstations echter niet vinden met de instellingen zoals in hierboven getoond. Pas nadat ik op dezelfde manier ook COM2 had gekoppeld aan /dev/ttys1, vond weatherlink mijn weerstation op COM1. Vreemd, maar gelukkig werkt het wel.

@osjohn:
Ik heb bij het installeren van linux alleen het standaard ext4 filesysteem geinstalleerd. Ik heb geen aparte partitie voor XP in het FAT of NTFS filesysteem aangemaakt. Zoals verwacht maakt virtualbox 1 groot bestand aan, dat door het virtuele besturingssysteem (XP in dit geval) wordt gezien als harddisk. Bij het installeren van XP heb ik deze virtuele harde schijf laten formateren als NTFS file systeem.
Bijlagen
serialports.jpg
serialports.jpg (105.72 KiB) 3953 keer bekeken