Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door meteozwolle
meten is weten

helemaal mee eens.

over die temperatuur: meten van buitentemp is toch op 1.5 meter hoogte ?
zoja, zijn er verder nog factoren waar je rekening mee moet houden.
zo nee, wat is (gewenste) meethoogte dan ?

anders ben je appels met peren aan het vergelijken.

mvg,

Marcel
Door weerzoetermeer
In het handboek "Waarnemingen" van het KNMI kan je alles lezen over het opstellen van sensoren en hun omgeving. Zie voor temperatuur: http://www.knmi.nl/samenw/hawa/pdf/Handboek_H02.pdf

De rest is te vinden op: http://www.knmi.nl/samenw/hawa/download.html .

Overigens is over dit onderwerp zat te vinden op het forum. Je kan de zoekfunctie gebruiken om eenvoudig door het forum te zoeken.

En natuurlijk is het het in een aantal gevallen appels met peren vergelijken. Dat komt door de vele verschillende opstelplaatsen en verschillende weerstations. Als je dat wilt uitbannen kan je dat alleen maar doen door opstel eisen te stellen en die ook te controleren en door gebruik te maken van één type weerstation. Maar dat is nooit de opzet geweest van deze website. Iedereen kan en mag meedoen.

En wat betreft de opmerking van Jango:

En er zijn op dit moment denk ik al verschillende stations die dit jaar al 1 of meer hittegolven hebben gemeten.

Hier heb je gelijk in. Vele stations hebben hun hittegolf al binnen. Volstrekt ongeloofwaardig....

Gr.
Thierry
Door Willie
Ben het met de gemelde temp. ook niet altijd eens.

Heb afgelopen week een weerhut gebouwd van witkunstof schuimplaat en de schotel van hard plastic vervangen. Deze staan aan de zuidzijde en in de zon.
Gevolg de temp ging met 2 graden omlaag.
Ook analoog alcohol en minima maxima kwik vertoonde de zelfde verandering in de weerhut maar dan iets beperkter omdat deze al in de schaduw hingen.
Blijf nu net onder de 30 gr. en in de schotel naar 32,1 gr.
Aan de noord zijde van de woning is he 27 gr.
Welke gebruiken we dus voor de melding Noord of Zuid ????
Door JPC
Zover ik weet meet je op 1.5 meter hoogte in de zon in een goed geventileerde weerhut.
In onze tuinen heb je daar toch wel de hulp van een ventilator bij nodig, omdat de wind niet altijd vrij spel heeft.
(Maar je zult het tuin effect hier niet geheel mee weg krijgen.)
Scheelt bij mij toch wel 1 a 2 graden.
Ook het KNMI gebruikt, dacht ik, een ventilator in hun ideaal opgestelde schotelhutjes.
Door Mike
Hier nu 26.7 graden, dus ga die lokale hittegolf niet halen. :dry:

Zie trouwens dat Meteoconsult de verwachting van 27 graden voor morgen al heeft teruggebracht naar 23 graden (hier in Hillegom dan), en dat vind ik toch wel een aangenamere temp. ;)
Door meteozwolle
weerzoetermeer schrijft:
In het handboek "Waarnemingen" van het KNMI kan je alles lezen over het opstellen van sensoren en hun omgeving. Zie voor temperatuur: http://www.knmi.nl/samenw/hawa/pdf/Handboek_H02.pdf

De rest is te vinden op: http://www.knmi.nl/samenw/hawa/download.html .

Overigens is over dit onderwerp zat te vinden op het forum. Je kan de zoekfunctie gebruiken om eenvoudig door het forum te zoeken.

En natuurlijk is het het in een aantal gevallen appels met peren vergelijken. Dat komt door de vele verschillende opstelplaatsen en verschillende weerstations. Als je dat wilt uitbannen kan je dat alleen maar doen door opstel eisen te stellen en die ook te controleren en door gebruik te maken van één type weerstation. Maar dat is nooit de opzet geweest van deze website. Iedereen kan en mag meedoen.

En wat betreft de opmerking van Jango:

En er zijn op dit moment denk ik al verschillende stations die dit jaar al 1 of meer hittegolven hebben gemeten.

Hier heb je gelijk in. Vele stations hebben hun hittegolf al binnen. Volstrekt ongeloofwaardig....

Gr.
Thierry

thierry,

dank voor je reactie.
ik ben bekend met de zoekfunctie en zal deze dan ook gebruiken.

inhoudelijk:
- eens, we hebben niet allemaal dezelfde setup qua ligging en keuze hardware/software.Het gaat/ging mij dan ook om vuistregels.

als vuistregel 1.5 meter boven maaiveld is, is dit meer dan genoeg detaillering voor mij als beginner.

- ook eens dat iedereen mee mag doen, dat maakt het concept juist zo leuk.
Door petergroeneveld
Vandaag de eerste van de drie dagen boven 30°C binnen. Om precies te zijn gemeten 30,7°C maximaal voor vandaag, morgen halen wij waarschijnlijk ook nog de 30°C maar voor dinsdag is het even afwachten. Dan kan ik weer een plaatselijke hittegolf bijschrijven. :laugh: :laugh: :laugh:
Door Overijse
Overijse schrijft:
Nog steeds geen tropische grens bereikt hier.
Dus toch de tropische grens ook hier behaald vandaag met 30.4 °C om 17:54 Hr.