Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door Luc
De temperatuur is onverwacht hoog opgelopen. Een kwartier geleden was het 29.3 graden. Nu een paar tienden lager door wat bewolking.

Als het even opklaart zou het nog 30 graden kunnen worden en dan kan ik een lokale hittegolf bijschrijven. De laatste lokale hittegolf is al weer 3 jaar geleden (van 8 juli t/m 30 juli 2006).

Voor meer informatie over lokale hittegolven in Kessel zie http://www.weerstationkessel.nl/bijzond ... ittegolven

Gr,
Luc
Door jango
In Veghel vrijdag al gehaald.

29-6 29.2°
30-6 29.8°
1-7 30.2°
2-7 32.4°
3-7 31.8°

verder 4-7 28.3°
vandaag 29.8°

maar een beetje verkoeling en regen is welkom

groet Jan
Door Eckie76
Het werd inderdaad onverwacht warm in het zuidoosten. Ik zag rond 12 uur al 29 graden op mijn station in Sint Odiliënberg.
Vanavond en vannacht verwacht ik een paar buien, maar veel neerslag zal het niet opleveren, hooguit 3 mm.

In Sint Odiliënberg al een lokale hittegolf vanaf 29 juni.

29,3
30,1
29,9
32,1
32,2
27,8

Op 2 juli zelfs een gemiddelde etmaaltemp. van 26,2 graden!
Door petergroeneveld
Er wordt al voorzichtig wat gesproken over een lokale hittegolf in het zuidoosten voor de komende dagen. Dat wordt weer zweten en puffen als ik er al aan denk. :lol:
Ben benieuwd of het weer een vijfdaagse record gaat worden. :laugh: Maar we mogen niet klagen, dit weekend gelukkig eens vrij dus dat wordt culinair genieten.
Door Mike
Hier aan de kust valt het gelukkig mee, nu zo rond de 23 graden met een verfrissend zeewindje, de komende dagen idd "tropisch" warm, eens kijken waar we de lokale hittegolf kunnen waarnemen, die 5 dagen 25+ moet toch wel te halen zijn.

Ook wel leuk om te zien dat dit topic nagenoeg 1 jaar geleden is gestart en het dus toen ook erg warm was.
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
Heeeeerlijk,

Van mij mag de Hittegolf direct beginnen en duren tot aan de Kerst dagen.

Ik hou er van die Tropische Temperaturen.:)

In ieder geval is de komende dagen de kans zeer groot voor Lokale Hittegolven.

Mvg,

Martijn
Door Luc
Vandaag hebben we hier al 4 dagen aansluitend 25+ te pakken. Of we nog 3 dagen van 30 graden of meer tegemoet zien, betwijfel ik. Morgen wordt zo'n 26 graden verwacht in het Zuidoosten. Daarna 2 dagen 30 graden. Dinsdag lijkt de temperatuur weer iets naar beneden te gaan. Hoe dan ook, het is en blijft voorlopig zomers....

Gr,
Luc
Door petergroeneveld
Luc schrijft:
Vandaag hebben we hier al 4 dagen aansluitend 25+ te pakken. Of we nog 3 dagen van 30 graden of meer tegemoet zien, betwijfel ik. Morgen wordt zo'n 26 graden verwacht in het Zuidoosten. Daarna 2 dagen 30 graden. Dinsdag lijkt de temperatuur weer iets naar beneden te gaan. Hoe dan ook, het is en blijft voorlopig zomers....

Gr,
Luc

Het blijft inderdaad lekker zomers weer zoals je zegt, dinsdag iets minder maar vanaf woensdag gaat het ook volgens mijn eigen weersverwachting weer snel omhoog zelfs voor volgende week vrijdag 33°C. Kan vooralsnog zeggen dat de WXSIM verwachtingen goed aansluiten bij de andere verwachtingen. :) Maar ja het blijven verwachtingen dus ben benieuwd. We hebben volgende week ook nog alle kans voor een plaatselijke hittegolf hier in Limburg!
Door jango
Maar wat noemen we een hittegolf.

In vele gevallen zal door ons weeramateurs een gemeten hittegolf bij lange na niet een hittegolf zijn omdat vele van ons door hun opstelling van de apparatuur toch wel afwijkend meten ( waarbij ik moet zeggen dat voor vele ondanks alle inspanning hieraan geen verbetering meer is te krijgen, maar een achtertuin blijft een soort broeikas als het zonnig weer is) .

Ik was zelf van mening dat ik mijn VP op een redelijk betrouwbare plaats had staan waarbij de gemeten temperatuur een goede overeenkomst had met Volkel en Eindhoven ( KNMI stations).

Heb daarom vorig jaar zomer een Nexus pro naast mijn VP geplaatst om te testen wat het meetverschil is.
Het resultaat van deze test is dat deze vrij goed overeen komen in meting op dezelfde plaats.
Deze zomer heb ik de Nexus verplaatst naar vrijere ruimte ( echter nog niet volgens de KNMI norm) en nu blijkt dat ik op deze plek toch zeker al een lagere temperatuur meet bij zonnig weer van 2 a 2.5°

Dus wat is dan een hittegolf onze broeierige achtertuintjes waarin vele van ons meten.

Ik zou dan ook willen spreken van een;

Mijn achtertuin hittegolf.

En er zijn op dit moment denk ik al verschillende stations die dit jaar al 1 of meer hittegolven hebben gemeten.
Door petergroeneveld
Het is alweer een stralende dag vandaag en volgens de verwachtingen kunnen we vandaag de eerste 30°C bereiken in het zuiden. De kans dat we morgen deze 30°C grens gaan halen is groter maar voor dinsdag zal het waarschijnlijk net niet lukken.

Hierdoor halen we de eerste hittegolf van het jaar denk ik net niet maar na woensdag weer een nieuwe kans, ben benieuwd. Het blijft in ieder geval heerlijk zomers.

Geniet er maar van vandaag en de komende dagen. :)