Alles wat je niet kwijt kunt in een van de andere forums
Door tvg
Ik gebruik WSwin en bij mij is de temperatuursom 83,7 terwijl hwa 112,1 aangeeft, een behoorlijk verschil eigenlijk en wat is de juiste.

Theo
Door Luc
tvg schrijft:
Ik gebruik WSwin en bij mij is de temperatuursom 83,7 terwijl hwa 112,1 aangeeft, een behoorlijk verschil eigenlijk en wat is de juiste.

Theo
Om te weten wat juist is, moet je weten hoe de berekening gaat.

Op HWA wordt de temperatuursom als volgt berekend:

Eerst wordt de gemiddelde temperatuur per dag berekend. Op HWA doe ik dat met (Tmin + Tmax) / 2. De officiële methode volgens het KNMI is de temperatuur op ieder heel uur te nemen en te delen door 24. Dat is bij de HWA data echter niet mogelijk, omdat niet iedereen precies op een heel uur de data aanlevert. In de praktijk levert deze methode slechts een kleine afwijking op t.o.v. de officiële methode.

Daarna worden de etmaalgemiddelden bij elkaar opgeteld. Alleen als deze positief is. Als het op een dag -1.2 is, dan wordt er dus niks (0) bij opgeteld niet 1.2 vanaf getrokken.

Ik kan me voorstellen dat WsWin dat wel doet. Volgens de definitie is dat echter fout.

Gr,
Luc
Door amvih
WsWin berekent de temperatuursom anders, en wel volgens deze methode:
Januari: alle positieve daggemiddelden opgeteld maal factor 0.5
Februari: alle positieve daggemiddelden opgeteld maal factor 0.75
Maart en verder: alle positieve daggemiddelden opgeteld maal factor 1
Vandaar dus in WsWin een lagere waarde.

gr.
Arie
Door tvg
amvih schrijft:
WsWin berekent de temperatuursom anders, en wel volgens deze methode:
Januari: alle positieve daggemiddelden opgeteld maal factor 0.5
Februari: alle positieve daggemiddelden opgeteld maal factor 0.75
Maart en verder: alle positieve daggemiddelden opgeteld maal factor 1
Vandaar dus in WsWin een lagere waarde.

gr.
Arie

Ja inderdaad en ze noemen dit de grasland temperatuur, die stopt zodra de 200 is bereikt.
Ik denk, dat dit niet hetzelfde is als de temperatuursom.

gr.
Theo
Door osjohn
Ik weet ook niet Luc of die berekening goed is ??

Boven-Leeuwen 135, dat houd in dat bij ongeveer 170 het grasland en evt. planten
je voeding kan toedienen.

De planten en het grasland staat hier nog geheel stil.

In mijn boeren oogjes kan je de voeding pas toedienen als het gewas ook echt in de
groei komt en is, zeker niet daarvoor omdat dan de voedingstoffen in de grond verdwijnen en vergiftigen.

Ik denk dat Theo beter bij de weg zit.

John
Door Luc
osjohn schrijft:
Ik weet ook niet Luc of die berekening goed is ??

De temperatuursom is een optelsom van de gemiddelde dagtemperatuur boven nul, gerekend vanaf 1 januari van een jaar.

bron 1: http://www.greenkeeper.nl/pdf/Temperatuursom.pdf
bron 2: http://www.zwartewaterweer.nl/index.php ... eratuursom

Dit is ook de definitie die een lokale veehouder me voorschotelde. Ik ga er dus vanuit dat dit de juiste is.

Overigens kan de temperatuursom van de stations bij HWA best hoger uitvallen dan de temperatuursom op KNMI stations. In bebouwd gebied worden nu eenmaal hogere minima gemeten dan in het vrije veld. De gemiddelde temperatuur is daardoor hoger en opgeteld over ruim 2 maanden nu, kan de afwijking t.o.v. officiële stations dus nog groter zijn.

Gr,
Luc
Door PScho
Hallo weercollega,s,

Zoals Arie reeds melde neemt wswwin de berekening voor de "Grünlandtemperatur " volgens eigen formule.
Wanneer de 200 punten zijn bereikt is het tijd voor bemesting .
Vorig jaar was dit hier in het oosten op 21 maart.
In 2008 op 2 maart, en erg vroeg in 2007 op 26 februari.

Momenteel ligt de groenlandtemperatuur hier bij mij nog maar op 65,7...
HWA nu 98.6 , net als bij Theo een behoorlijk verschil.

Groeten,
Paul
Door tvg
Waarschijnlijk is het een Duitse benadering van de temperatuursom voor het grasland.
Op de Duitse weersite's is er veel over te vinden via Google op de Nederlandse vrijwel niets.

Gr.
Theo
Door petergroeneveld
PScho schrijft:
Hallo weercollega,s,

Zoals Arie reeds melde neemt wswwin de berekening voor de "Grünlandtemperatur " volgens eigen formule.
Wanneer de 200 punten zijn bereikt is het tijd voor bemesting .
Vorig jaar was dit hier in het oosten op 21 maart.
In 2008 op 2 maart, en erg vroeg in 2007 op 26 februari.

Momenteel ligt de groenlandtemperatuur hier bij mij nog maar op 65,7...
HWA nu 98.6 , net als bij Theo een behoorlijk verschil.

Groeten,
Paul

In Haelen zijn de 200 punten nog niet bereikt maar gisteren heb ik ze bij mij in de buurt zien mesten en heb het nog geroken ook. :laugh: