Discussie forum over Weather Display software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door fotogw
Het begint droog te worden op de Veluwe! De paasvuren in het land "vallen in het water" door de droogte.
WeatherDisplay biedt een berekening voor het bosbrandrisico, de FWI, maar ik heb die functie nog nooit werkend gekregen. Het schijnt dat je eerst startwaarden in moet geven... En dan is het best handig te weten welke! Heeft er iemand zich hier in verdiept?

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Door westkapellegek
Hallo Gerhard en de rest,

Een goed idee! Alleen ben ik altijd een uur bezig voor ik het goede tabblad gevonden heb waar ik dingen in moet stellen, laat staan dat ik dan de goede instellingen heb! Weather Display blijft me een raadsel. Als iemand de goede instellingen al heeft staan hoor ook ik het graag!

Niek
Door weatherservice
Misschien is een algemeen verbond met deze data wel handig in zomerperiodes. Dan kunnen landbouwers a.d.h.v. onze data een vrij nauwkeurige blik op de situatie krijgen? Zelf heb ik ook die FWI-index, maar bots op dezelfde problemen als fotogw.

Nicolas
Door hanszzz
hier ook het geval maar werkt ook niet naar behoren dezelfde problemen als fotogw
Door millingenweer
Hallo
Als je de Fire weather index aan heb gezet duurt het even voordat
de juiste berekening is gedaan voordat de bosbrand index veranderd.
Dus even 24uur afwachten is het beste.
Je kan ook de gegevens handmatig invoeren dan veranderd hij gelijk.
Vriendelijke Groeten
Arno
Door Snarf2000
Volgens mij (verbeter me als ik mis ben),
start de procedure voor de FWI op na een linke regen periode.
Noem het een reset.
Daarna (na veel droge dagen) loopt de FWI op.
Er zijn veel factoren die deze FWI berekenen.

Bij mij staat hij nog op "Low/Moderate".
Bij een FWI boven de 14 (of 15) gaat hij naar "High".

Momenteel heb ik de voplgende waarden:

Fire weather index fine fuel moisture code 89.1
build up index 34.2
initial spread index 4.0
duff moisture code 22.3
drought code 183.0
fire weather index 8.9
Chandler burning index 3.9

Ik heb er een pagina aan gewijd, maar ben nog aan het uitvogelen hoe alles precies werkt.

De pagina staat op http://www.meteonoordwest.nl
kies in het menu "overige weer/verkeer" op "Brandgevaar (FWI)"

Frans
Door petergroeneveld
Een leuke software tool om je eigen FWI te calculeren vind je hier en het is nog freeware ook. :)

Zelf ben ik nog met de diverse instellingen etc. bezig, eens kijken hoe het werkt.

Ook kun je dan bij FWI Calc een account maken zodat je FWI gegevens op de Google kaart te zien zijn. Voor zover ik zie is dat voor Nederland tot dusverre één weerstation. Dus hoe meer weerstations zich opgeven des te beter wordt de dekking op de kaart natuurlijk.

Wens jullie nog fijne zonnige dagen,
Peter.
Door weatherservice
Heb zonet even gesleuteld in WD, maar de XML-file foor FWI krijg ik maar niet te zien. Kan iemand helpen om de instellingen correct op te zetten?

Nicolas
Door petergroeneveld
Wat je ook kunt gebruiken voor de bosbrand index is de CBI Chandler Burning Index.
Deze is gebaseerd op een berekening met de temperatuur en de luchtvochtigheid.

Het php script kun je hier downloaden.

Ben je een beetje handig met photoshop o.i.d. dan kun je eigen images hiervoor maken, wie is zo creatief?

Als je wilt zien hoe het eruit ziet spiek maar even hier op mijn site.

Zelf nog wat "things to do" zoals gezegd andere images en in het Nederlands en dan nog de omschrijvingen vertalen in het NL. Iemand soms goed in Engels, geen Google vertaling natuurlijk, of is dit al ergens in het NL vertaald?

Succes. :)

Peter.