Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door osjohn
#6642
Voor vrachtauto,s zijn er opplakbare spiegelverwarmingen te koop, zowel 24v als 12v.
Zou je die aan de binnenkant ven de regentrechter plakken met een voeler en een weerstandje kan je hem voeden met een adapter, je zal dan wel een stopcontact in de buurt moeten hebben.

John
Door weerzoetermeer
#6643
Hoi Bert,

Wanneer je wireless werkt kan men geen standaard verwarming gebruiken van Vantage, maar er is wel genoeg ruimte in de binnekant van de trechter


Het verschil is alleen dat je een stroom voorziening in de buurt van je weerstation moeten hebben om de heater te kunnen gebruiken. Dit produkt is gewoon te gebruiken bij VP2 wireless zonder aanpassingen te hoeven doen.

"This product will work with our wireless weather stations, however, the heater must be plugged into an electrical outlet."

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland

Die overigens geen heater gebruikt....maar geduld heeft tot de volgende dag...hihi.
Door wsp
#6646
[img size=150][/img]Meteo Simpelveld schrijft:
Goedeavond Marcel,

Wanneer je wireless werkt kan men geen standaard verwarming gebruiken van Vantage, maar er is wel genoeg ruimte in de binnekant van de trechter.
Bij het oude weerstation heb ik wel met verwarming gewerkt, bij de Vantage gebruikt ik warme doeken welke ik aan de buitenkant van de trechter hou, dit werkt wel om de trechter leeg te maken. Het duurt wel even maar de trechter wordt hier wel warm van en de sneeuw in de trechter smelt. Je moet iets voor je hobby over hebben.
Heb ik weinig tijd dan gebruik ik een föhn aan de buitenkant.

Groet Bert



Hallo Bert,

Het is wel mogelijk om een standaard verwarming te krijgen voor de Davis, maakt niks uit of die wireless is of niet, het enige wat je moet doen is de kabel leggen die bij de verwarming zit, want binnen krijg je een mooie schakel kastje waar je de verwarming onder spanning kunt zetten. het is een origineel product van Davis.
De verwarming zelf is een weerstand die dan dus warm wordt en zo de boel niet laat bevriezen of ook gewoon de sneeuw laat smelten.
het wordt niet snik heet, dat helemaal niet, je voelt het bijna amper.
Bij het setje van Davis zit ook een isoleer matje die precies om de buiten rand past, dan wel van de binnenkant en dat je zo een optimale bescherming hebt van buiten af.

Ja zelf denk ik dat wij hier in Nederland niet zoveel last van hebben, dan alleen als het warmer wordt dan de meeste weerstation's regenval hebben, terwijl de zon schijnt, eigenlijk verkeerde waarde's op het verkeerde tijdstip.
In landen waar het langer kan vriezen dan een dag en ook overdag dan is een verwarming zeker aan te raden, anders heb je nooit een gegeven van neerslag. Dan heb je de hele winter 0,0 er staan, als het er niet dooit of de zon op schijnt.


Het idee met de föhn werkt ook, maar heb veel over voor de hobby, maar ga echt niet in de winter op het dak zitten met een fhön ;-)
Hier zie je de hardware, zeker aan te bevelen.
Daarom dat origineel setje van Davis: [img size=640]http://www.hetweeractueel.nl/images/fbfiles/images/verwarming.jpg[/img]

Natuurlijk is dit de 110 volt uitvoering, maar ook te verkrijgen in 220 volt.
De kabel is best wel heel lang die er origineel erbij zit, dus je hoeft geen 220 bij de regenmeter te maken. Het is ook zwakstroom die de meter in gaat, dus geen 220 in de regenmeter, ik weet alleen niet meer of het nu 12 of 24 volt was.

Het plaatsen van de print met de weerstand is zeer gemakkelijk, omdat er in de regenmeter hier plaats voor is gemaakt waar die precies in past met de schroefjes en goed bevestigd kan worden.
Bijlagen
verwarming.jpg
verwarming.jpg (199.84 KiB) 2549 keer bekeken
Door Meteo Simpelveld
#6647
Wanneer je ruimte heb kan het.

Groet Bert
Door Meteo Simpelveld
#6648
Goedemiddag Marcel,

Helaas het werkt niet, je krijgt dan storingen bij het leven.
Ik heb een wireless-Pro2 en heb in eerste instantie deze willen aanschaffen.
Maar bij de testfase was het een ramp.
Deze heb ik geprobeerd: Rain collector heater 7720EU
Maar stond ook in de folder dat je deze niet bij de Wireless Vantage Pr2 kon gebruiken.

Groet Bert
Ik heb de folder gevonden en toegevoegd.

Bert
Door Meteo Simpelveld
#6649
Ging mis dus nogmaals de folder.

Hij accepteerd de folder niet dus dan maar een uitsnede
Rain Collector Heater
For use in cold climates to measure
freezing rain or the moisture content of
snowfall. Requires access to AC power;
may not be run using a solar power kit.
Includes 24-watt, 24-volt heater with
thermal cut-off switch,
control unit, insulating reflective blanket, and AC-power adapter.
7720 EURain Collector Heater
Includes 50' (15 m) cable.Use Shielded 4-Conductor Extension Cable.Maximum cable length is 120' (36 m).
7895-050 Cable, 50' (15 m) 7895-100 Cable, 100' (30 m)

Groet Bert
Door weerzoetermeer
#6653
Hoi Bert,

Nou heb ik de folder toch twee keer gelezen en nergens zien staan dat dit niet geschikt zou zijn voor de wireless VP2. Enkel dat voor de voeding van de heater een stopkontakt noodzakelijk is. Ik ken diverse collega weeramateurs die dit probleemloos werkend hebben met de wireless VP2. Wat bij jou dan het probleem geweest moet zijn???

Gr.
Thierry van Wijland
Door Punkie
#6655
Dit is niet alleen een euvel bij de regenmeter van Davis, maar bij alle stations.
Bij "Weerstations algemeen" staan ook diverse mogelijkheden om de sneeuw te smelten bij het onderwerp "Smeltende sneeuw".

Maar eigenlijk zouden we de massa moeten meten, ipv volume.
Het volume is nl afhankelijk van de soortelijke massa en temperatuur.
Aangezien de temperatuur in het hele jaar varieert, zou wegen nauwkeuriger zijn. Maar de afwijking zal niet groot zijn.
Hoewel we dan ook telkens de soortelijke massa moeten bepalen van de neerslag, doordat er natuurlijk stoffen in de regen zijn opgelost (zure regen) of ingesloten (zand van een zandstorm etc).
Dus echt niet iets voor een hobbyist om dat uit te voeren, maar voor een klimatologisch instituut, ook om te bepalen welke stoffen behalve water in de regen zitten.

Vriendelijke groeten,
Punkie
Door wsp
#6656
Meteo Simpelveld schrijft:
Ging mis dus nogmaals de folder.

Hij accepteerd de folder niet dus dan maar een uitsnede
Rain Collector Heater
For use in cold climates to measure
freezing rain or the moisture content of
snowfall. Requires access to AC power;
may not be run using a solar power kit.
Includes 24-watt, 24-volt heater with
thermal cut-off switch,
control unit, insulating reflective blanket, and AC-power adapter.
7720 EURain Collector Heater
Includes 50' (15 m) cable.Use Shielded 4-Conductor Extension Cable.Maximum cable length is 120' (36 m).
7895-050 Cable, 50' (15 m) 7895-100 Cable, 100' (30 m)

Groet Bert


Halo bert,

Ik denk dat ze bedoelen met Requires access to AC power;
may not be run using a solar power kit. dat de verwarming niet werkt met de solar hardware, dat lees ik eruit.
Ik denk dat als je een met bedrading hebt, dat je hem daar ook op aan kunt sluiten en met een wireles moet je nog een voeding kabel leggen, ik denk dat ze dat bedoelen met het technische Engels.
Dat deze weerstand niet werkt met de solar wat erop zit is begrijpelijk, maar voor de rest stoort hij hier niet en werkt die perfect.
Waarom het bij jouw niet is gelukt snap ik niet, vreemd.
Daarbij hebben ze al origineel in de davis er plaats voor gemaakt met vaste schroefpunten en zo, zelf's een uitsparing voor de stroom kabel erin te laten gaan, vindt dit dus echt vreemd.
Hier draait hij nu de 2 winter en het werkt gewoon perfect.
Door Meteo Simpelveld
#6657
Goedemorgen Marcel en Thierry,

De folder kan je ook naslaan bij EKOPower.
http://www.ekopower.nl/ dan naar weerstations en dan naar Engelstalige brochure.
Bijna onderaan in de folder staat dat je hem bij de Pr2 niet kunt gebruiken i.v.m. solar.

Groet Bert