Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door AenG
WSWijk schrijft:
AenG schrijft:
Je maakt het wel spannend Theo. Waar heb je ze nu gekocht?

Erica Recreatie in Zeist, caravanhandel met campingshop.
Bordjes waren wel 3.99 euro per stuk, maar ik kan aan de slag. Ergens anders heb ik ze niet kunnen vinden. Waarschijnlijk doordat de meeste winkels het dus inderdaad als seizoenproduct hebben.

Heb jij ook voor dit model model gekozen? Want je hebt namelijk ook een wat ondieper model.
Door yjb
AenG schrijft:
Er waren veschillende maten te koop.
Ik heb de linkse gekozen. De andere modellen waren wat minder diep en groter.

Hmm, ben je niet bang dat er teveel warme lucht blijft "hangen" onder het bovenste bordje als je zulke diepe bordjes gebruikt? Voor de onderste 2 zal het wel niet veel uitmaken.
Door AenG
yjb schrijft:
AenG schrijft:

Hmm, ben je niet bang dat er teveel warme lucht blijft "hangen" onder het bovenste bordje als je zulke diepe bordjes gebruikt? Voor de onderste 2 zal het wel niet veel uitmaken.

Daar was ik dus ook al bang voor. Het zit zo wel allemaal dicht op elkaar.
Door petergroeneveld
AenG schrijft:
yjb schrijft:
AenG schrijft:

Daar was ik dus ook al bang voor. Het zit zo wel allemaal dicht op elkaar.

Misschien een optie om wat gaten in de onderste 2 te boren naar voorbeeld van de onderste schotels van de Davis weerhut want daar zitten veel gaten in.
Door AenG
Ik heb toch gekozen voor een ander exemplaar (art.nummer 102604030600). Deze hebben als afmetingen 22cm x 1.5cm.
Nu is volgens mij de ventilatie beter.

De verkoper vroeg al of ik onverwachts meer eters kreeg. Ik heb toen maar even uitgelegd dat ik de borden niet ging gebruiken als etensborden:).

Bijlagen
bord1.jpg
bord1.jpg (34.86 KiB) 2734 keer bekeken
Door AenG
Op deze foto is goed de ruimte tussen de bordjes te zien.
Afstand is nu 2 suikerklontjes.

Bijlagen
bord1-ad678556d47e0fc725b390b33c50f4c3.jpg
bord1-ad678556d47e0fc725b390b33c50f4c3.jpg (35.79 KiB) 2734 keer bekeken
Door yjb
Ja, deze zien er wel beter uit, maar...

De bordjes hebben een opstaande rand aan de zijkant, als daar water in blijft staan beïnvloed dat de gemeten temperatuur; als het warmer wordt zal het verdampende water de temperatuur iets naar beneden halen. Ik weet niet hoe makkelijk het gaat, maar je zou afwateringsgaatjes in de rand kunnen maken.

De afstand van de bordjes lijkt wel ok, je moet er voor zorgen dat een laagstaande zon niet tussen de bordjes doorschijnt. Omdat het hele geval dicht bij de grond komt te staan zal het in dit geval wel meevallen, tenzij je het e.e.a. in een weiland gaat plaatsen.
Door AenG
yjb schrijft:
Ja, deze zien er wel beter uit, maar...

De bordjes hebben een opstaande rand aan de zijkant, als daar water in blijft staan beïnvloed dat de gemeten temperatuur; als het warmer wordt zal het verdampende water de temperatuur iets naar beneden halen. Ik weet niet hoe makkelijk het gaat, maar je zou afwateringsgaatjes in de rand kunnen maken.

De afstand van de bordjes lijkt wel ok, je moet er voor zorgen dat een laagstaande zon niet tussen de bordjes doorschijnt. Omdat het hele geval dicht bij de grond komt te staan zal het in dit geval wel meevallen, tenzij je het e.e.a. in een weiland gaat plaatsen.

Het klopt inderdaad dat er water in de opstaande rand blijft staan. Rondom een paar gaatjes boren zou inderdaad een optie zijn.
Ik moet nog even kijken wat ik doe. Een alternatief zou zijn om de opstaande rand eraf te zagen. Maar of het daar mooier van wordt?

Bedankt voor tip.
Door WSWijk
AenG schrijft:
Ik heb toch gekozen voor een ander exemplaar (art.nummer 102604030600). Deze hebben als afmetingen 22cm x 1.5cm.
Nu is volgens mij de ventilatie beter.

De verkoper vroeg al of ik onverwachts meer eters kreeg. Ik heb toen maar even uitgelegd dat ik de borden niet ging gebruiken als etensborden:).

haha, ik heb inderdaad ook ruim een half uur staan kletsen over de bordjes en waar ze voor bedoeld zijn... Niet om van te eten dus...

Maar goed, ik heb nagenoeg dezelfde als deze, alleen mijn art.nummer is 102602030600, dat is de versie van 25cm x 1.5cm.
Heb dus net iets meer ruimte voor het boren en in elkaar zetten van het geheel. Daarbij heb ik hiervoor gekozen omdat die van Mieterij Meteo ook rond de 25 cm zijn.

Groeten

Theo
Door whozee
Geweldige ideeën!!
Maar kan je zo'n weerhut zo maar van elke willekeurige soort materiaal maken??
Elk materiaal/stof heeft een verschillende soortelijke warmte en daarbij behorende straling. Is daar een standaard voor??
Dat zou de meting kunnen beïnvloeden.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 20