Algemeen forum ontrent de ontwikkelng, design en hosting van weergerelateerde websites (dit laatste om een beetje on topic te blijven)
Door ballegooijen
Ik ben werkzaam bij de regionale brandweer zuid-holland zuid. Binnen de brandweer hou ik mij o.a. bezig met het inrichten van een GIS(Geografisch Informatie Systeem).Dit GIS wordt gebruikt tijdens incidentbestrijding. Hier is alle operationele informatie te vinden die mogelijk nuttig kan zijn bij het bestrijden van een incident. Ook wordt het GIS gebruikt om een "mal" neer te leggen waar een rook(gas)wolk heen drijft. Dit is natuurlijk mede afhankelijk van de windrichting, snelheid en de temperatuur. Nu ben ik op zoek naar een bron die deze gegevens kan leveren in een zo fijn mogelijk netwerk. Het liefst zou ik dan ook gebruik maken van een WMS-URL. Heeft iemand een goed idee ??? Ik hoor het graag.

Groetjes,
Johan van Ballegooijen
Door Josje
Johan,
Probeer eens contact te leggen met de brandweer van regio Zuid-Oost Noord Brabant Regio 22.Ik heb ooit eens gehoord dat ze ook met dit soort zaken bezig zijn.
Misschien heeft afdeling voorlichting wel een suggestie voor je!
Groetjes Josje
Door WSWijk
Oef, ik denk dat je voor dit soort zaken meer richting een professionele organisatie moet gaan. Denk dan bijvoorbeeld aan gegevens van het KNMI of MeteoConsult.

Wij zijn per slot van rekening "maar amateurs", die een weerregistratiesysteem hebben draaien (althans, de meeste van ons). De meeste hebben dus ook een melding op de site staan dat belangrijke beslissingen niet genomen moeten worden op basis van gegevens van het weerstation (of iets in die trent).

Maar nogmaals, dat is mijn mening. Ik zou in ieder geval uit gaan van een professionele organisatie de de gegevens mbt weersomstandigheden aan kan leveren. Vooral bij beslissingen die betrekking hebben op mogelijke "rampen", zoals rookwolken (die mogelijk stoffen bevatten die je niet in wilt ademen).

Suc6

Theo
Door ballegooijen
Het KNMI was ook waar ik als eerste aan dacht. Echter het KNMI heeft slechts 1 meetstation in de regio zuid-holland zuid. Aangezien windrichting en -kracht soms per kilometer verschillend is kun je je afvragen of de gegevens van "amateurs" veel slechter is dan van het KNMI.
Door nolversteeg
Hallo Johan,

Dit hangt af van de certificaten die de Prof stations hebben, en ik denk dat de weeramateurs of weinig die niet hebben , dan kan en mag je die gegevens niet gebruiken, misschien wel leuk, van zie je nou wel , maar ik zou dit niet doen.

Groeten Nol
Meteoeersel.nl
Door jeroenzwart
nolversteeg schrijft:
Hallo Johan,

Dit hangt af van de certificaten die de Prof stations hebben, en ik denk dat de weeramateurs of weinig die niet hebben , dan kan en mag je die gegevens niet gebruiken, misschien wel leuk, van zie je nou wel , maar ik zou dit niet doen.

Groeten Nol
Meteoeersel.nl

Johan,

Ik sluit me aan bij Nol. Ik zou zeggen, niet doen, tenzij je een nauwkeurige selectie maakt van stations, waarvan de betrouwbaarheid voldoende hoog is. Maar daar begint het al: waar ga je dan op selecteren? Besef dat veel stations zich bevinden in een omgeving met veel obstakels. Met name de windrichting en -snelheid worden hier sterk door beinvloed. De temperatuur is misschien minder een probleem, maar ook daar geldt: weliswaar zouden jullie het stadseffect mee willen nemen, maar niet lokale effecten die ontstaan door een niet optimale opstelling van de apparatuur. Ik ben bang dat het maken van een goede selectie van bruikbare stations een zware kluif gaat worden. Nietemin succes, want het opstellen van zo'n GIS is uiteraard een goede zaak!

Groet, Jeroen