Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door Master
Hey buurman

Heb ééns even mijn eigen bereik gecontroleerd, bijna nooit géén uitval.
Altijd tussen 98 procent ontvangst.

Uitval kan de volgende redenen hebben:

Konstructie van het gebouw, in dit geval hout met een ijzeren frame, aangezien het een verplaatsbaar gebouw is.
Dit valt metéén al negatief uit, want werkt als een soort kooi van farraday, en is uitermate slecht voor een zender/ontvanger combinatie.
En dan ook nog ééns isolatie met zilver/goud bekleding, werkt averechts.

Hoogteverschil in combinatie met in de weg staand gebouw, verklaring hiervoor is
dat het beter is dat de zender hoger staat dan de ontvanger, in jou geval klopt dat wel, maar aangezien het gebouw als een beschermende kooi werkt, werkt deze formule niet. De golven gaan dus om het gebouw hangen, en bereiken vaak het station maar half, of minder.
Oplossing hiervoor zou kunnen zijn dat de ISS op dezelfde hoogte komt als het basisstation, hierdoor kunnen ze elkaar als het ware zien.
Het verschil in hoogte moet nooit andersom zijn, omdat de golven altijd zakken vanuit de zender gezien. Als je de sinus van de zender zou intekenen op een grafiek kun je dat mooi zien. Ook voor een draadloze router is het (bijna) altijd beter dat hij boven de ontvangers hangt, i.v.m het zakken van de staande (sinus)golven. Alléén als de zender vrij kan zenden zonder obstakels, kan het verschil kleiner worden.

En als derde kan de voeding wel degelijk negatief uitwerken voor de zender als dit niet goed is. Het opgenomen vermogen wordt namenlijk grotendeels gebruikt voor de zender, aangezien de rest maar zeer weinig stroom, met samenhangend vermogen nodig heeft. Dus kontakten ook goed chekken is erg belangerijk.
Vergeet niet dat je station op een zeer weerbarstige plaats hangt he, de natuur heeft daar vrije speling, en het zoute water doet meer met je station dan je denkt.
Ik woon al 40 jaar (mijn hele leven) aan de kust daar, en heb menig auto en materiaal zien wegrotten in dit voor ons unieke eigen klimaatje.
De corrosie die jij met je ogen niet waarneemt, is er wel degelijk, vergeet dat nooit. Gebruik vooral genoeg silliconen voor het beschermen van de kontaktpunten.

Een andere oplossing kan zijn dat het basisstation in de buurt van een raam komt wat niet ver van de ISS vandaan is. Ook dan kunnen ze elkaar beter zien als het ware.

Hoop dat je hier iets aan hebt, en anders weet je mij wel te vinden.

Gr Folkert B) )
Door SpeedyGJ
Dat had ik al eerder gemeld dat het gebouw een grote rol speelt dus dat is niet nieuw.

Echter ben ik het niet eens met de hoogte die jij voor stelt. Want tijdens het naar beneden halen van het weerstation (toen ik de bouten was vergeten) ging het bereik naar beneden, en toen het ik het station helemaal plat legde was het bereik ook erg minimaal, niet uitval maar toch wel 20-30%, zodra de paal de lucht weer in gaat is het weer over, dus is dit geval maakt het wel degelijk uit hoe die hangt,

Voeding zou wel iets doen, daar twijfel ik niet over maar gezien die 10min lang op 400+ meter heeft gestaan en de hele 10min continu bereik heeft gehad lijkt mij dit wel zowaar van de baan te zijn daar twijfel ik momenteel niet over gezien er dan nog genoeg stroom is.

En dat vergeet ik zeker niet, het is een unieke lokatie maar tegelijkertijd kan het ook bar en boos zijn, nog erger dan ergens op het platte land met uitzicht.

Momenteel staat de console gewoon bij het raam in het kantoor, voor nu lijkt het prima te gaan, ook met de regen ging die er prima doorheen maar voor mij nog lang geen conclusie dat alles nu beter loopt, ik wel het minimaal een maand goed zien lopen, daarna zal ik verder kijken al heb ik voor nu maar weinig hoop.
Ik schat de kans momenteel in op 70% dat het station weer naar huis locatie verplaatst en 30% dat die daar blijft staan.

En ik weet je zeker wel te vinden ;) ik kom binnen kort nog even bij je langs :)

Hier nog even de grafieken:

24h:
Afbeelding
1 week:
Afbeelding
Door SpeedyGJ
Ja daar zat ik al aan te denken maar heb daar het geld momenteel niet voor :(
Voor de rest werkt alles momenteel na behoren, vorige week liep alles weer te kutten...Wat me opvalt is, dat het ongeveer 20 a 25 dagen goed gaat en dat het dan onstabiel wordt, ook goed te zien in deze grafiek:

Afbeelding
Door tjabine
SpeedyGJ schrijft:
Ja daar zat ik al aan te denken maar heb daar het geld momenteel niet voor :(
Voor de rest werkt alles momenteel na behoren, vorige week liep alles weer te kutten...Wat me opvalt is, dat het ongeveer 20 a 25 dagen goed gaat en dat het dan onstabiel wordt, ook goed te zien in deze grafiek:

Afbeelding

Het was een idee.
Geen 13 maand? of misschien de kerstman?

Gr Ron.