Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door jeroenzwart
meteohoekvanholland schrijft:
[quote]Bedoel je dat je dan alleen voor 'jouw provincie' de waardes bijwerkt? Als jij er dan niet bent, op vakantie etc, gebeurt er dus niets voor jouw provincie. De meeste kans om zoveel mogelijk foute data er uit te pikken, is m.i. meerdere moderators toewijzen, die bij data van alle gebruikers kunnen, uit welke provincie dan ook. Maar misschien bedoel je dat ook wel.
quote]

Niet helemaal. Ik denk wel dat je een moderator per provincie "verantwoordelijk" moet maken. Uiteraard let je ook op de waardes van andere stations, maar dat geldt voor iedereen die de website raadpleegt. Het zou daarom goed zijn als er ergens vast zou liggen wie de moderators (per provincie) zijn en dat iedereen via een berichtje een moderator erop kan wijzen dat er een station is die een "rare waarde" doorgeeft. De moderator onderneemt dan actie naar dat weerstation.:)
Uiteraard ben je als moderator wel eens op vakantie of ben je druk met andere zaken. Maar dat lijkt me geen enkel probleem: regel dat een andere moderator het dan even tijdelijk van je overneemt!:laugh:
Door jango
jeroenzwart schrijft:

Niet helemaal. Ik denk wel dat je een moderator per provincie "verantwoordelijk" moet maken. Uiteraard let je ook op de waardes van andere stations, maar dat geldt voor iedereen die de website raadpleegt. Het zou daarom goed zijn als er ergens vast zou liggen wie de moderators (per provincie) zijn en dat iedereen via een berichtje een moderator erop kan wijzen dat er een station is die een "rare waarde" doorgeeft. De moderator onderneemt dan actie naar dat weerstation.:)
Uiteraard ben je als moderator wel eens op vakantie of ben je druk met andere zaken. Maar dat lijkt me geen enkel probleem: regel dat een andere moderator het dan even tijdelijk van je overneemt!:laugh:

Geen enkele moderator is "verantwoordelijk" dat is alleen Luc.

Een moderator is een verlengstuk van Luc voor het controleren van gegevens aangeleverd op HWA.
Het lijkt mij geen zin te hebben om voor elke provincie een aparte moderator te hebben,deze controleert gewoon regelmatig alle data die op de extreme pagina verschijnt en neemt maatregelen als deze fout blijkt te zijn.
Voor bezoekers die een fouten zien op HWA is er gewoon de mogelijkheid om een PM naar 1 van de moderatoren te sturen zodat deze dat kunnen controleren en zo nodig aanpassen.
Meerdere moderatoren heeft gewoon het voordeel dat er een hogere kijkdichtheid is door mensen die ook daadwerkelijk actie kunnen ondernemen.

Over het voorval zoals wsEpe omschijft;
Waar ik wel problemen mee heb, is dat er een station is, die al meer dan 2 maanden elke dag 0 mm aangeeft en hierdoor de kaart wel degelijk beinvloed. Op mijn vraag of hij er naar wil kijken, krijg je de eerste keer als antwoord dat hij de batterij na zal kijken en vervolgens dus bewust 2 maanden lang verkeerde data door blijft sturen.
En ook niet meer reageert op een mail.

Een station dat op deze manier te werk gaat, daarvan vraag ik me af hoe serieus dat station bezig is met de hobby en waarom deze dan data aanleverd op HWA.
Dat er van die stations zijn die er een eigen website op na houden met onvolledige of onjuiste data is niet mijn probleem, maar dat zal de kijkdichtheid niet verhogen.
Maar dan ook nog zulke data aan HWA leveren vind ik wel een probleem.

Groet Jan
Door jeroenzwart
jango schrijft:
Geen enkele moderator is "verantwoordelijk" dat is alleen Luc.

Een moderator is een verlengstuk van Luc voor het controleren van gegevens aangeleverd op HWA.
Het lijkt mij geen zin te hebben om voor elke provincie een aparte moderator te hebben,deze controleert gewoon regelmatig alle data die op de extreme pagina verschijnt en neemt maatregelen als deze fout blijkt te zijn.
Voor bezoekers die een fouten zien op HWA is er gewoon de mogelijkheid om een PM naar 1 van de moderatoren te sturen zodat deze dat kunnen controleren en zo nodig aanpassen.
Meerdere moderatoren heeft gewoon het voordeel dat er een hogere kijkdichtheid is door mensen die ook daadwerkelijk actie kunnen ondernemen.

Jan,
ik had niet voor niets "verantwoordelijk" tussen aanhalingstekens gezet, maar dat terzijde. Ik blijf van mening dat het handig is om moderatoren per gebied aan te wijzen, zodat je niet het risico loopt dat de ene moderator overstelpt wordt door meldingen, terwijl de ander bijna niets hoeft te doen. Door per regio te werken, houd je het helder en ontstaat er mogelijk meer "cohesie" tussen moderator en weerstations die aangesproken worden.:)
Daarnaast gaat het niet alleen om de extremenlijst, die kun je gemakkelijk controleren. Het gaat vooral ook om de overzichten, zowel in grafische vorm als tabelvorm. Daarvoor wordt het zo langzamerhand een dagtaak voor de huidige moderatoren om alle waarden regelmatig te controleren en weerstations aan te spreken. Per regio werken beperkt dit met ruim een factor 10!:cheer:

Groet, Jeroen
Door SpeedyGJ
jango schrijft:
jeroenzwart schrijft:

Een station dat op deze manier te werk gaat, daarvan vraag ik me af hoe serieus dat station bezig is met de hobby en waarom deze dan data aanlevert op HWA.
Dat er van die stations zijn die er een eigen website op na houden met onvolledige of onjuiste data is niet mijn probleem, maar dat zal de kijkdichtheid niet verhogen.
Maar dan ook nog zulke data aan HWA leveren vind ik wel een probleem.

Groet Jan

Als het hier 2 a 3 maanden vriest wordt er geen neerslag berekent omdat ik zelf geen verwarmde regenmeter heb. Toch ben serieus bezig met mijn hobby, dat hebben vele op dit forum wel gemerkt (lees bereik van het weerstation).
Budget is leeg van mijn weerstation, dus zal momenteel weinig kunnen doen aan dit probleem. Gelukkig dooit het af en toe wel eens in NL maar goed.

Ik vind deze verwoording niet echt juist, gezien er zeker wel weerammateurs zijn die er serieus mee om gaan maar op een 1 of andere manier niet kunnen opbrengen of niet weten hoe het werkt of dat het lastig is om een verwarming te kunnen aanbrengen.
Zulke mensen kun je gewoon niet kwalijk nemen, sterker nog, er zijn jonge weerammateurs aangesloten op deze netwerk die niet alles van hun ouders mogen, want je hebt tenslotte dan niks te zeggen.
Door Eckie76
Speedy,

je moet even goed teruglezen; het gaat met name om mensen die aanleveren en daarna niks meer laten horen als er iets niet in orde is.
Jeroen heeft duidelijk gezegd dat hij het niet hebben van een verwarming geen probleem vindt.

Er is een groot verschil tussen betrokken deelnemers (zoals jij inderdaad ) en mensen die niet bereikbaar zijn en niets doen aan hun weerstation.
Door jango
@ SpeedyGJ als iemand serieus met zijn hobby bezig is ben jij het denk ik wel gezien de bijdragen op het forum wat je allemaal doet.

Maar?

Je mag op het forum nl. geen namen noemen terwijl ik dat wel zou willen.

Maar er zijn stations die regelmatig en langdurig zeer slechte (foute) of lege data (of kan ook vastloper zijn)sturen naar HWA terwijl ze gewoon blijven uploaden (dit kun je ook uitschakelen).
Controleert zulk stations beheerder dan nooit de data die word opgenomen en verstuurd.

De mensen die zich aangesproken voelen en wel serieus met hun hobby bezig zijn laten wel van zich horen op het forum.

Maar een station dat zich aan het bovenstaande schuldig maakt mag (moet) door de moderatoren van HWA hierop worden aangesproken.
Hierna mag je toch wel verlangen dat het station hieraan gehoor geeft en het probleem probeert op te lossen.
Voldoet een station niet aan de (herhaalde) oproep hiervan, dan vind ik dat een algehele uitsluiting ,zo niet verwijdering van HWA moet kunnen.

Er zijn voor een ieder nl. genoeg mogelijkheden om via het forum of persoonlijke hulp elk probleem op te lossen is.
Zie; http://www.hetweeractueel.nl/forum/meldingen-updates-en-storingen/25336-vandaag-mogelijk-kort-tijd-verkeerde-of-geen-data#25365
Waar zelfs een beroep word gedaan aan de maker van WD, en deze het probleem ook mee oplost.

Maar wie niet vraagt zal nooit wijs worden.

Groet Jan.
Door SpeedyGJ
Eckie76 schrijft:
Speedy,

je moet even goed teruglezen; het gaat met name om mensen die aanleveren en daarna niks meer laten horen als er iets niet in orde is.
Jeroen heeft duidelijk gezegd dat hij het niet hebben van een verwarming geen probleem vindt.

Er is een groot verschil tussen betrokken deelnemers (zoals jij inderdaad ) en mensen die niet bereikbaar zijn en niets doen aan hun weerstation.

Dank je dat was me even ontgaan.
Dat mensen geen gehoor geven vind ik zelf ook niet kunnen, spreek helaas uit ervaring.

@jango: Tja voor sommige is dat een beetje te veel :P
Door Luc
Op de oproep om data moderator te worden, hebben we 2 reacties gehad. We hebben er dan vanaf nu 2 data moderators:

Gerrit-Jan (SpeedyGJ) en Kris (Overijse)

Ze zijn inmiddels bekend met de functionaliteit en werkwijze. Het kan dus zijn, dat je ook van deze vrijwilligers een PM krijgt als er iets niet in orde is met jouw data op HWA.

Gerrit-Jan en Kris hartelijk dank voor het aanmelden en succes met het modereren!

Gr,
Luc
Door weerstationhoogeloon
Luc schrijft:
Op de oproep om data moderator te worden, hebben we 2 reacties gehad. We hebben er dan vanaf nu 2 data moderators:

Gerrit-Jan (SpeedyGJ) en Kris (Overijse)

Ze zijn inmiddels bekend met de functionaliteit en werkwijze. Het kan dus zijn, dat je ook van deze vrijwilligers een PM krijgt als er iets niet in orde is met jouw data op HWA.

Gerrit-Jan en Kris hartelijk dank voor het aanmelden en succes met het modereren!

Gr,
Luc

Gerrit-Jan en Kris, veel succes en wijsheid toegewenst in jullie nieuwe functie!
Hopelijk weer een issue opgelost.

gr. Remie