Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door reitsma1960
Ruim 1 week geleden heb ik gemeld dat de stroom uitgevallen was en dat de weer pc`s niet goed zijn opgestart waardoor er in ieder geval 1 dag data ontbreekt.
Ik heb niet kunnen ontdekken waardoor de stroom was uitgevallen.

Nu was ik vanavond even weg en bij terugkomst zie ik dat 1 van de pc`s is uitgevallen. Dit is de pc waar o.a. WD op draait. Hij was opnieuw opgestart, maar is blijven hangen voor het moment dat windows opstart. De foutmelding was: Bootmgr ontbreekt. Ik heb gegoogled en dat is een fout bij het opstarten wat te herstellen is met de windows cd. Op zich dus geen probleem of niet de oorzaak lijkt mij.
Wel denk ik dat hierom dus anderhalf week geelden mogelijk de stroom is uitgevallen.

Blijft dus de vraag waarom de pc opnieuw is opgestart. Ik heb automatische updates uitgeschakeld dus dat is het niet. Ik ben daarom bang voor een hardware probleem.
De voeding is zo`n jaar, anderhalf jaar oud.
Ik heb gekeken bij systeeminformatie en onderhoud en daar lees ik alleen dat windows onverwachts is afgesloten. Dus ik denk ook daarom aan een hardware probleem.

Hoe test ik dit of waar zoek ik het probleem?
Graag advies.

Oebel
Door nolversteeg
Hallo Oebel,

Zijn geen leuke fouten om naar te zoeken, het kan natuurlijk zijn dat de spanning wel even weggeweest is , dan ligt het probleem niet bij jou, updates zijn soms ook dwars en doen toch een update als je dat niet wil. wat je kan doen is een electrische wekker zonder batterijen op hetzelfde stopcontact zetten als de pc , als die dan staat te knipperen weet je bijna zeker dat de spanning even weggeweest is.

ik weet niet of je remote beheer doet, maar ook dat kan soms problemen geven.

ik heb momenteel een SSD in mijn server zitten en geeft soms ook een bootloader probleem, meestal na een per omgeluk update. Opnieuw opstarten is hier voldoende.

misschien eens in de bios een hdd /memorytest uitvoeren

groeten Nol
meteoeersel.nl
Door reitsma1960
nolversteeg schrijft:
Hallo Oebel,

Zijn geen leuke fouten om naar te zoeken, het kan natuurlijk zijn dat de spanning wel even weggeweest is , dan ligt het probleem niet bij jou, updates zijn soms ook dwars en doen toch een update als je dat niet wil. wat je kan doen is een electrische wekker zonder batterijen op hetzelfde stopcontact zetten als de pc , als die dan staat te knipperen weet je bijna zeker dat de spanning even weggeweest is.

ik weet niet of je remote beheer doet, maar ook dat kan soms problemen geven.

ik heb momenteel een SSD in mijn server zitten en geeft soms ook een bootloader probleem, meestal na een per omgeluk update. Opnieuw opstarten is hier voldoende.

groeten Nol
meteoeersel.nl

Dag Nol,

Bedankt voor je meedenken en advies.
Ik kan aan mijn onweer pc zien dat de stroom er niet afgeweest is. Deze zit op dezelfde groep. Daarnaast was mijn vrouw thuis en die heeft ook niets gemerkt.

Met remote beheer bedoel je bijv. Teamviewer?
Deze gebruik ik op zich wel maar ook voor de onweer pc en die draaide dus door.

Ik ga in ieder geval nog eens kijken of niet per ongeluk een auto update aanstaat.

Mvrgr,
Oebel
Door nolversteeg
Hoi Oebel,

ik had het meestal als ik de server overnam met mstsc. Dat doe ik nu met mstsc /çonsole en heb dan geen problemen, omdat de server eerst ook uitging als ik de beheerpc uitzette. En aan de updatesettings kan je wel onderzoek doen, omdat die soms wel eens in de default waarden willen gaan staan. NoImaal gesproken mag dat niet, maar zeg nooit nooit.

groeten Nol
Door gerrit32
Kijk ook naar je virusscanner.
Ik had een virusscanner, ik weet niet meer welke, die na een belangrijke update de PC opnieuw opstartte. Deze heb ik toen vervangen door een andere. Ik wil de opstartkeuze bij mijzelf houden. Deze restart was alleen uit te stellen wanneer je dit zag. Hij deed het zelf 15 minuten na melding. Als je scherm uitstaat zie je dat niet en doet hij het zelf.
Door Snarf2000
Hoi Oebel.

Wanneer plotseling de Bootmgr ontbreekt heb je meestal een probleem met je harde schijf.
Op het eerste stukje van je HDD staat deze bootmanager.
Het lijkt mij niet geheel onverstandig om je schijf te controleren en de fouten hieruit te repareren.

Het is mogelijk dat wat ouder wordt en daarom je schijf een beetje krakkemikkig wordt.
Maar ook is de mogelijkheid er dat er een vies beestje (virus) is langsgekomen die de boel verziekt.

Een grondige controle van je HDD en een volledige virusscan is dus niet overbodig en kan deze problemen in de nabije toekomst voorkomen.
Zorg vooral dat je een goede backup hebt in dit soort gevallen.

Frans
Door reitsma1960
Bedankt voor de reacties, Nol, Gerrit en Frans.
Ik heb zelf ook het idee dat het de hdd is. Ik hoor namelijk af en toe een tik.
Ik ga deze maar uit voorzorg vervangen voordat het helemaal fout gaat.

Wat ik me wel afvraag is of dit zo crash kan geven dat de stroomschakelaar van de betreffende groep uit gaat.
Ik bedoel dus dat dit de oorzaak is van de stroomstoring die ik had.
Dit moet haast wel.

Weet ik weer wat me te doen staat.
@Frans, backups maken doe ik iedere dag, dus een schijf vervangen is peanuts.

Mvrgr,
Oebel