Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door nolversteeg
Hoi Remie,

Is goed te horen dat dit los van elkaar staat, de regenmeter zou daat wel bij kunnen ware het niet dat ik een weerhut gemaakt heb waar geen regenmeter in of bij past.

gr Nol.
Door weerstationhoogeloon
Hallo Nol,

als je de ISS gebruikt dan heb je al een weerhut (shield) voor je temp/hum sensoren. De weerhut die je gemaakt hebt, heb je in principe niet nodig voor de Davis instrumenten.

Die weerhut kun je nog gebruiken voor een gewone temp.meter o.i.d. Of om je aan te warmen op een kille zomer-avond, (grapje!)

gr Remie
Door nolversteeg
Bedankt Remie,

Ik ga m'n huiswerk maken omtrent deze, Ik wil het nu in een keer goed maken,zodat ik hier geen omkijken meer naar heb. De tuin waar het in komt is niet zo groot,en ik kan leven met de opstelling zoals die nu is.
alleen met 1 cijfer achter de komma meer.

gr. Nol
Door petergroeneveld
Kabels beschermen dat zeker maar scherm je regenopvang ook maar af tegen vogels ze kunnen het als toilet gebruiken en dus problemen geven voor je regenmeting door verstoppingen zie foto.

C:\\Users\\Peter\\Pictures\\112007birdproof.jpg[/img]
Bijlagen
112007birdproof.jpg
112007birdproof.jpg (40.92 KiB) 3950 keer bekeken
Door nolversteeg
Hoi Peter,

Grote klasse,was het bij mij ook maar zo dan was het eenvoudig te herstellen,Ik moet nu op onderzoek uit naar iets anders ik heb al enige suggesties en het zal zoiets worden als jij ook hebt staan alleen moet het los van elkaar komen

groeten Nol
Door Eckie76
nolversteeg schrijft:
Hallo Remie,

Is zo, wat ik al schreef is dat de Davis het juiste station is en aan de verwachtingen voldoet, alleen wil ik weten of de sensoren los van elkaar geplaatst kunnen worden,wil dus zeggen regenmeter los temp-hum los en wind dir en speed los dus drie wireless zenders. de tijd van kabels heb ik gehad,(echtgenote overal kabels!!) en kraaien(voor jou muizen)en vroeger een cavia 220v zekeringen eruit en een levend beest over . en in dienst WD1TT(koper en staaldraad met nylonmantel) opgevreten door een Koe.

gr. Nol Eersel

Je kan de windmeter draadloos krijgen, de regenmeter kan losgekoppeld worden van de ISS. Ik zie alleen geen nut om de ISS in een weerhut te plaatsen, aangezien dit min of meer al een weerhut is. Tenminste, de thermo/hygrosensor zit in een schoteljesconstructie weggewerkt tegen directe zonnestraling.

Als je de mogelijkheid hebt, om op 1,5 meter boven de grond op een redelijk open plek je ISS te plaatsen, zou ik dat zeker doen.

Noot: bij een extra thermo/hygrosensor heeft Davis helaas iets minder aandacht voor de temperatuuraanduiding: Die gaat niet meer per 0,1 omlaag of hoog, maar met halve decimalen: 0,5 - 1,0 - 1,5.

Waar jij beslist meer profijt van gaat hebben met een Davis t.o.v. je vorige station, is de neerslagindicatie. Bij Oregon is dat ronduit teleurstellend, bij Davis is dat gewoon top.
Door Eckie76
nolversteeg schrijft:
Hoi Peter,

Grote klasse,was het bij mij ook maar zo dan was het eenvoudig te herstellen,Ik moet nu op onderzoek uit naar iets anders ik heb al enige suggesties en het zal zoiets worden als jij ook hebt staan alleen moet het los van elkaar komen

groeten Nol

De windmeter kan trouwens ook "los" van het statief. Er zit genoeg kabel aan de windmeter om deze een eindje te verplaatsen. Je kan hem zelfs verlengen. Ik heb de windmeter aan een 100 cm lange pvc-buis (32mm) geklemd en middels vlaggenhouder aan de nok van het dak bevestigd, waardoor ik nu precies op 10 meter hoogte zit en er eigenlijk maar 1 probleem is opgetreden: Onze achterburen ( hoogstwaarschijnlijk milieuactivisten) beschikken over 3 eikenbomen van gemiddeld 15 meter hoog en weigeren mee te werken aan het snoeien c.q. rooien. Dit terwijl de bomen onze hele achtertuin vernielen en zelfs de schutting opzij gedrukt wordt door de alsmaar dikker wordende hoofdstammen.
Als de wind uit noordelijke richtingen komt, wordt de windmeting dus enigszins negatief beïnvloed. We staan in ons recht om die bomen op zijn minst een zeer ingrijpende snoeibeurt te geven, maar die mensen zijn zo vervelend dat waarschijnlijk alleen grof fysiek geweld nog een oplossing biedt. :)
Door nolversteeg
Hallo Meteovrienden,

Na enig miniatuur soldeerwerk van twee transitortje's SMD is de wind richting en snelheid weer in de lucht, alsnog bedankt voor het meedenken, De nieuwe aankoop is nog niet van de baan maar ik heb nu iets meer tijd om over het een en ander te brainstormen,en te sparen

groeten Nol Eersel
Door nolversteeg
Davis Enthousiastelingen,zoook ik

Ik heb mijn vraag hier even geplaatst. In aansluiting van de pech die ik had en niet naar mijn zin opgelost is. alleen wel wat weinig info over de onderstaande mogelijkheden die ik zou willen.

De Envoi omdat ik geen monitor gebruik alleen een PC.
De anemometer transmitterkit i.v.m. kabels.
De ISS in de tuin.

Wat ik niet uit kan vinden is of deze combinatie mogelijk is .Er zal wel iets van software bij komen.het is nu VWS.
Kan iemand mij hierin iets meer ervarings info geven.

Als dit het verkeerde forum is mag die wel verplaatst worden naar het juiste

Wireless Weather Envoy for Vantage Pro2
Mfg Part# 6316 Provantage# DAVS04A.
Vantage Pro2 Anemometer Transmitter Kit
Mfg Part# 6332 Provantage# DAVS04R.
Wireless ISS with Standard Radiation Shield
Mfg Part# 6322 Provantage# DAVS04F

Groeten Nol Versteeg
Eersel
Door osjohn
Daar komt nog Weatherlink -USB of -serial of -IP bij, dat speciaal kabeltje plus software steek je in de Envoy om hem op je PC te koppelen.
Weatherlink ben je verplicht te kopen omdat je het bijgevoegt kabeltje van ongeveer 165 euro nodig heb. ( 6510 ser )

John