Algemeen forum voor discussie over de website
Door Karin Broekhuijsen
Hallo allemaal,

Het is uitstekend dat het KNMI zich eindelijk wil verdiepen in weer gegevens van "amateurs". Ik denk dat het KNMI ingezien heeft dat als meteo consult de gegevens bekijkt en gebruikt zij ineens niet achter kunnen blijven. Het verschil is dat het KNMI een dienstgevende (met subsidie) functie heeft en Meteo Consult een commerciele instelling is. Het verbaast me dan ook dat het VWK (vereniging voor Weerkunde) die al lange tijd data van weer "amateurs"opslaat geen duidelijke samenwerking heeft met het KNMI.
Het verbaast me nog meer dat als je de site http://www.vwkweb.nl bezoekt dat er meestal 40 bezoekers online zijn en maar 9 leden.

Dus wordt lid van het VWK en wat mij betreft mag het KNMI onze gegevens hebben, maar wel een beetje laat.

Bart Broekhuijsen.
Door Mike
Huh? een Bart die Karin heet? :blink:
Lid worden van VWK? :blink:
40 bezoekers en 9 leden online? :blink:

Kan het niet helemaal volgen :unsure:

Komt vast door de warmte denk ik :lol:
Door weermaarssen
Hallo Allemaal

Het moet niet gekker worden Bart die Karin genoemd wil worden, die ons een lidmaatschap wil aansmeren bij VWK ( riekt ergens naar ) Ben lid geweest maar een erg duidelijke club is dat VWK ook weer niet.

:huh:

Groet en wijsheid aan allen

Louis
Door wthus
Ben nog lid van VWK, maar eigenlijk kom ik nooit meer op hun website. *schaam*.

Ohja, lees dat sommigen problemen verwachten tussen de samenwerking met MC nu het KNMI ook iets met ons wil. Ik voorzie geen enkel probleem. Het KNMI en MC hebben beide totaal andere belangen.
Door beneluxmeteo
Bart of Karin?
Is Bart een Karin geworden? Of Karin een Bart?:unsure:

Snap eigenlijk de insteek van het geplaatste berichtje niet zo.
Ik ben zelf tijd lang lid geweest van de VWK, maar toch miste ik wat bij die club. De Weerspiegel belande bij mij althans al vrij snel bij het oude papier, doodgewoon omdat het mijn belangstelling niet prikkelde. Cijfers, cijfers en nog eens cijfers, en voor mij niet boeiende artikelen. Maar goed ieder zijn voorkeur uiteraard.

Uiteindelijk heb ik m'n lidmaatschap opgezegd; en eerlijk gezegd verwacht ik dat ik ook niet meer lid zal worden.

Als je VWK vergelijkt met deze site, dan vind ik dat deze site HWA in korte tijd toch enorme voorsprongen heeft gemaakt inclusief verbeteringen. Iets wat ik bij VWK juist erg heb gemist. Maar goed, voordat ik dood wordt gezwegen; ieder zijn mening natuurlijk.

Wat betreft de samenwerking tussen HWA en het KNMI en Meteo Consult; Persoonlijk ben ik blij dat een ieder zelf kan kiezen of hij uitendelijk wel of niet mee wil doen en zelf die keuze kan maken. Zo maak je het (zoveel mogelijk) iedereen naar de zin.

Groet,
Johan
Door Dirk Wolters KNMI
Goedemorgen allemaal,

Goed om na het weekend zo veel positieve reacties te zien! Alvast een antwoord op de belangrijkste vragen die in de discussie zijn langsgekomen (een deel is ook al door Luc beantwoord):

• We zullen de gegevens gaan inzamelen van alle stations die zich daarvoor beschikbaar stellen. Daarna zal pas bekeken worden welk deel van de stations daadwerkelijk interessant is voor onderzoek. Het gaat in eerste instantie om onderzoek naar stadseffect, maar plattelandsstations kunnen ook nuttig zijn, omdat het immers gaat om het verschil tussen de stad en het buitengebied. Uit beide typen lanschap zijn dus metingen nodig. Het weer houdt zich niet aan landsgrenzen; stations uit België lijken mij dus niet bij voorbaat oninteressant voor het onderzoek.

Verder is het ook dus ook mogelijk dat de gegevens later voor ander niet-commercieel onderzoek worden gebruikt. Ook daarom verzamelen we graag nu al gegevens uit allerlei typen meetlokaties.

• De samenwerking staat volledig los van de samenwerking van HWA met Meteo Consult. Iedereen kan zelf aangeven aan welke partij hij z'n meetgegevens wil doorgeven.

• Wilber Thus noemde het idee om waarnemers de mogelijkheid te bieden, om aan het einde van de dag een eigen controle en eventuele aanpassing te doen op hun gegevens. Dat vind ik een interessant idee. Technisch zou het echter lastig kunnen zijn om dat toe te passen. Een 'notitieblok', waarin per dag melding gemaakt kan worden van verstoringen en meetfouten, zou ook al heel nuttig zijn. Zoiets zullen we zeker overwegen.

Op dit moment wordt hard gewerkt aan de technische kant van de data-uitwisseling. Wanneer dat voor elkaar is, hopen we zo snel mogelijk te beginnen met de verzameling van gegevens (zeker met het oog op hitte in deze zomer, een interessante periode qua stadsklimaat). Ik ben erg benieuwd naar de gegevens, en kijk er naar uit om het onderzoek te starten!

Vriendelijke groeten,

Dirk Wolters (KNMI)
Door weermaarssen
Dirk

Kort en duidelijk verhaal.

Dit neemt een hoop onrust weg bij diverse amateurs. De keuze of je de gegevens met anderen wilt delen maak je zelf . Ik doe graag mee.

Groet Louis
Door weermaarssen
En Ja hoor Laat Karin en of Bart Broekhuizen uit de Kiel in Drenthe nu lid zijn van het VWK en hier zieltjes komen winnen

Ik had dus gelijk

Groet Louis
Door jeroenzwart
Erg positief initiatief! Denk wel dat er goed gekeken moet worden naar de betrouwbaarheid van de weerstations, maw welke apparatuur wordt er gebruikt en hoe is de meetopstelling. Ik doe in ieder geval graag mee en ben benieuwd naar de resultaten van de onderzoeken.

Groet,
Jeroen Zwart (weerstation Milsbeek)
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 22