Algemeen forum voor discussie over de website
Door Weerstation Kaatsheuvel
Hallo weercollega’s,

Wanneer HWA uit de lucht is graag een korte tekst ook in het Nederlands en de reden.

Groet,
Hans
:)
Door petergroeneveld
Misschien dat een moderator of een vervanger tijdens vakantie van Luc dit even kan overnemen en bij zo'n situatie als gisteren kan ingrijpen.

Met technische middelen is het zeker te realiseren maar dat is dan weer een investering voor Luc en/of de sponsors of misschien allemaal een donatie doen. We willen er toch met z'n allen ten alle tijde en op elk moment gebruik van kunnen maken.
Door twister
Bedankt voor de reactie's,

Gezien mijn korte lidmaatschap was dit de eerste keer dat ik dit meemaakte. Natuurlijk heb ik begrip voor de vakantie van Luc, dus sorry als ik wat ongeduldig leek!:blush:

Volgens mij is er wel een en ander aan ideeën geopperd voor een volgende vakantie en vervanging.

Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden.

Intern kan misschien nog verder nagedacht en uitgewerkt worden dat deze vervanging ook geregeld wordt!

Gr Lambère
Door Luc
osjohn schrijft:
Dus Luc, bij exstreem weer is HWA afgesloten voor de buitenwereld !!!!

Dat is toch een lachertje dat voor juist een weersite die moet bestaan van exstremen, "niet berijkbaar is"

John
Hoi John,

Bij extreme weersomstandigheden, is het ook extreem druk op de website. Dat gaat ten koste van de performance. Het grootste probleem zijn de weerbanners die op vele amateur weersites worden gebruikt. Die zorgen voor de een hele grote belasting op de server. En ook al die sites worden bij extreem weer extra veel bezocht en dus wordt de HWA server vele malen extra belast....

Bij vorige extreme situaties heb ik enkele keren handmatig een blokkade gelegd op deze plaatjes. Dat bleek voldoende. Gisteren lukte mij dat echter niet, doordat ik niet achter de PC kon zitten. Ik heb dit daarom vanavond geautomatiseerd. Zodra de belasting (load) boven een bepaalde drempel komt, worden plaatjes van HWA op andere sites geblokkeerd. Zodra de load weer onder een drempel komt, dan wordt deze blokkade weer automatisch opgeheven.

Ik heb dit getest zover als mogelijk. Of de drempelwaardes goed zijn afgesteld, moet in de praktijk blijken als er weer zo'n situatie ontstaat.

Er wordt in ieder geval aan gewerkt!

Gr,
Luc
Door osjohn
Luc, dit is de tweede maal dat de site met exstreem weer er uit was, het zou nu toch opgelost moeten zijn.

John
Door wthus
SpeedyGJ schrijft:
Het klopt dat weersites zeer druk bezocht worden bij deze dagen :)

Maar daar zeg je me wel wat, ik zal mijn statieken eens bekijken :)

De mijne:
Bijlagen
tablebar.png
tablebar.png (2.75 KiB) 2473 keer bekeken
Door Wietse
osjohn schrijft:
Luc, dit is de tweede maal dat de site met exstreem weer er uit was, het zou nu toch opgelost moeten zijn.

John

John, hier kan Luc ook zo snel even niets aan doen.
Weer extra ruimte en data kopen kost ook geld, dus geduld en anders even pech.
Door Meteonoord
osjohn schrijft:

Wietse schrijft:

John, hier kan Luc ook zo snel even niets aan doen.
Weer extra ruimte en data kopen kost ook geld, dus geduld en anders even pech.

Wietse , ik ben het niet helemaal met je eens. Tussen de eerste en tweede keer zit een ruime periode. Eventuele aanpassingen hadden kunnen plaatsvinden.

En vergeet niet dat door de beslissing met MC en KNMI te gaan samenwerken, de extra drukte te voorspellen was. Voeg daarbij dat Luc van beide partijen een vergoeding krijgt en dan kan ik het wel eens zijn met John.

Ik ben ook de mening toegedaan dat zo'n situatie niet weer mag voorkomen.

Maar is dit niet een luxe probleem ? Er mogen veel site's willen dat het ze zo goed gaat als HWA. Als deze uitbreiding het noodzakelijk maakt dat er uitgebreid moet worden lijkt mij dit een zaak van de site beheerder.

Groet,

Bert J. van Bergen
Door Eckie76
Het is inderdaad vreselijk irritant als een site niet bereikbaar is. De mijne lag ook plat tijdens de drukte, iets waar ik me vreselijk over heb lopen opwinden.
Juist op zo'n dag als donderdag moet je bereikbaar zijn.
Als de site van het KNMI wel bereikbaar is, dan moet HWA dat ook voor elkaar krijgen, desnoods met hulp van het KNMI.
Door tinuz97
Eckie76 schrijft:
Het is inderdaad vreselijk irritant als een site niet bereikbaar is. De mijne lag ook plat tijdens de drukte, iets waar ik me vreselijk over heb lopen opwinden.
Juist op zo'n dag als donderdag moet je bereikbaar zijn.
Als de site van het KNMI wel bereikbaar is, dan moet HWA dat ook voor elkaar krijgen, desnoods met hulp van het KNMI.

Als backend server zou het handig zijn ja,bij pure noodzaak dat hij bv een backend server kan aanspreken.
Moet wel iets op te verzinnen zijn denk ik zo,of een server load balancing programma.
Ik roep maar wat he,even mee aan het denken.
Ik heb per maand nog wel wat bandbreedte over bv,bij noodzakelijk,tijdelijke backup wil ik bv ook wel wat aan load balancing doen.
Met load balancing kunnen ook gewoon de 4 daagse voorspellingen blijven draaien en bv de banners die op die momenten voor teveel 'load' zorgen.

EDIT:
Voor de mensen die niet weten wat load balancing is overigens:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Load_balancing