Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door petergroeneveld
Wil mijn Davis opstelling wat verbeteren door de solar en UV sensoren en de regenmeting wat hoger te plaatsen enwel op ca. 3m aan de mast of op het plat dak van de garage.

De solar en UV sensoren kunnen dan wat beter de late avond zon dedecteren (heb wat last van het dak), de temperatuur en vochtigheids sensoren blijven dan op 1,5m. De windmeter werkt met een anemometer transmitter kit en blijft ongewijzigd.

Heb vernomen dat het mogelijk is om de data kabeltjes van de Davis VP2 te verlengen.

Wie heeft ervaring met het verlengen van deze kabeltjes?

Moet ik de relatief dure Davis verlengkabel nemen zie link,

http://www.erconline.nl/davis-7876008-p-13247.html

of zijn er alternatieven met name ook om de stekker verbindingen waterdicht te krijgen?

De kosten voor de kortste Davis verlengkabel 2,4m zijn € 29,95 en ik heb er 3 nodig dacht ik, vind dat wat aan de dure kant of valt het wel mee?

Alvast bedankt voor jullie info.
Door weermaarssen
Je kunt eens kijken bij www.conrad.nl volgens mij de rj11 kabels. € 5 tot 8 per 10 meter. Ik weet niet of er de goede stekkertjes aanzitten.

Het waterdicht maken van de koppelingen kan met kunsthars.

Groet Louis Althues
Door gerrit32
Je kan het kabeltje verlengen.
Op mijn oude adres heeft de solar apart op een hoog punt gestaan.
De kabel wat ik er voor gebruikt heb was gewone ronde telefoonkabel.
De lengte was bij elkaar ca 10 meter.
Om het te realiseren heb ik het kabeltje van de solar niet ver van de connector doorgeknipt. Vervolgens heb ik het telefoonkabeltje er tussen gezet en afgetaped met vucaniserende tape. Dit was waterdicht.
Tot de verhuizing naar hier heeft het een paar jaar feiloos gefunctioneerd.
Hier heb ik weer het kabeltje weggeknipt en er een nieuw stekertje aangeknepen.
De solar staat nu weer op de ISS. Het kabeltje is nog lang genoeg. Daarom had ik hem niet zover van het stekertje afgeknipt.

Groet,
Gerrit
Door eugel
Is het niet mogelijk om deze sensor aan te sluiten op de anemometer transmitter kit?

Heb zelf sinds kort ook een (anemometer transmitter) en ik zie dat je hier ook verschillende sensoren op kunt aansluiten. Of werkt dit niet?

Gr.Marcel

Weerstation Hengelo gld
Door SpeedyGJ
Dat gaat niet werken gezien de transmitter kit alleen de windgegevens kan doorzenden. Helaas anders had ik tevens de regenmeter er ook op dak gedaan voor beter metingen :)
Door gerrit32
Als je een transmitter hebt met meerder aansluitingen, kan je hem helaas alleen maar gebruiken voor één sensor. Geen combinatie dus van meerdere sensoren.
Het zou voor mij ook een stuk gunstiger geweest zijn.
Mij solar staat nu ook niet echt goed, anders was deze ook het dak op gegaan.
Hier kan ik het kabeltje niet verlengen wegens een heel andere opstelling en woningbouw.

Groet,
Gerrit
Door eugel
Als ik het goed begrijp nu zal ik een nieuwe transmitter kit moeten aanschaffen om een (solar) sensor draadloos te maken.
Dure grap!

Groeten Marcel.

Weerstation Hengelo gld
Door SpeedyGJ
Ik denk niet eens dat voor de solar een transmitter voor is..dus zal je het alsnog via draad moeten gaan doen, alleen zeker weet ik dit dus niet ;)
Door pb2rdf
petergroeneveld schrijft:
Wil mijn Davis opstelling wat verbeteren door de solar en UV sensoren en de regenmeting wat hoger te plaatsen enwel op ca. 3m aan de mast of op het plat dak van de garage.

De solar en UV sensoren kunnen dan wat beter de late avond zon dedecteren (heb wat last van het dak), de temperatuur en vochtigheids sensoren blijven dan op 1,5m. De windmeter werkt met een anemometer transmitter kit en blijft ongewijzigd.

Heb vernomen dat het mogelijk is om de data kabeltjes van de Davis VP2 te verlengen.

Wie heeft ervaring met het verlengen van deze kabeltjes?

Moet ik de relatief dure Davis verlengkabel nemen zie link,

http://www.erconline.nl/davis-7876008-p-13247.html

of zijn er alternatieven met name ook om de stekker verbindingen waterdicht te krijgen?

De kosten voor de kortste Davis verlengkabel 2,4m zijn € 29,95 en ik heb er 3 nodig dacht ik, vind dat wat aan de dure kant of valt het wel mee?

Alvast bedankt voor jullie info.

Wat is de lengte kabel die je voor de diverse sensoren denkt nodig te hebben ?
Specificeer per sensor.

Simpel een kabel verlengen, zonder na te denken wat de gevolgen hiervan zijn, is mi geen goed idee.

ALternatief :
De hele ISS inclusief sensoren op een punt zetten waardoor deze tijdens daglicht periode volledig beschenen worden.
En alleen de temp/hum sensor kabel te verlengen.

Lengte kabel tusssen ISS en wind/anemo sensor is al 12 meter
Lengte kabel tussen ISS en console ook 12 meter.
Seriële kabel mag volgens normen max 25m zijn.

Hoe langer een kabel des te meer signaalverlies je hebt.
Je meetwaarden worden ook beïnvloed door dit signaal verlies.

Het is daarom nodig te weten hoe electrisch de meetwaarden, signaaloverdracht worden overgedragen tussen sensoren en de ISS.

Wat zijn de specs van Davis wat de maximale lengte mag zijn tussen sensoren en ISS ?

Denk er eens goed over, een (overzichts)tekening kan helpen om je idee te verduidelijken.

grtn, Peter.

PS.
Waterdicht maken van koppelingen kan met vulcanisatie tape, te verkrijgen bij bv een aantal radioamateurzaken.
Mijn advies, geen kunsthars gebruiken.