Algemeen forum voor discussie over de website
Door Mark
Ik zelf meet in de stad Nijmegen, dus henelsbreed slechts een kilometer of 20 verwijderd van St. Hubert. Het valt mij deze dagen ook erg op dat over een korte afstand temperatuursverschillen enorm kunnen zijn. Dit is m.i. deels te verklaren door de ligging van de weerstations, maar voor een flink deel is hier - zoals Luc al opmerkte - de bewolking debet aan. Ikzelf had afgelopen nacht 'slechts'een Tmin van -6,1. Vanochtend zelfs temperaturen boven de -3. tegen de middag weer richting de -5.
Op 19 december 2009 had ik een Tmin van -11,0. Ik ben benieuwd wat de stations Wijchen, Grave, Mill, Ravenstein en St. Hubert etc. op deze datum hadden. Wellicht blijkt hier ook een grote variatie uit en er zou ook uit kunnen blijken dat andere stations dan St. Hubert toen het koudst waren, hoewel de koudeput theorie op zich erg aannemelijk klinkt (i.c.m. de vrije ligging).
Ik meet zelf overigens met Davis apparatuur.

Groet,

Mark, Nijmegen.

http://home.kpn.nl/markenilonka/
Door WeerstationGraveNL
Hoi Mark, ik had toen -11,2 graden.
Net even bij Harrie nagekeken: hij had toen 10,4 graden.
Nu jij en dan ik weer :)
Door tinuz97
Slecht's 20 kilometer........zit een maas en al tussen toch? en dus grote verschillen neem ik aan?
Gr :)
Door weerstation
Hallo Mark en Peter,

Weerstation Sint Hubert was op 19 dec erg koud -14.8
-10.4 was de gemiddelde. temp. van die dag.
Sint Hubert Grootven had een min van -11.9

Overigens wordt in de directe omgeving van weerstation Sint Hubert (100 meter afstand) al vele jaren de temperatuur gemeten door een van de waarnemers van omroep Brabant weerman Johan Verschuren. Ook die metingen geven/gaven vaak lage temperaturen aan. In de zomer overigens ook vaak hoge maxima.

groet,
Harrie
Door WeerstationGraveNL
Och gut, moet ik nog aan de bril ook :woohoo:
Dus toch geheel in de lijn der verwachtingen!

Trouwens Harrie, mocht dit zo lijken;
de minima en maxima van Sint Hubert staan niet ter discussie.
Dat is al jaren bekend, dus over jouw metingen geen twijfel :)
Ik vond het verschil van afgelopen nacht alleen zo extreem.

Overigens ben ik nu, n.a.v. jouw opmerking in de e-mail, met een test bezig.
Ik heb een sensor aan de noordzijde van het huis geplaatst.
Tot nog toe scheelt dat maar 0.3 graden. Ik laat weten of dat vannacht en morgen nog bijzondere waarden gaat opleveren.
Door Willy Peters
Ik had op 19 dec een min temp van -11,6 graden en een gemiddelde van -9,2 graden.

groet,

Willy
Meteo Wijchen