Algemeen forum voor discussie over de website
Door Eckie76
Luc, ik ben echt zeer zwaar teleurgesteld in de weerbureau's. Voor Midden-Limburg gelden vaak andere wetten, maar die worden nergens in meegenomen. De radarbeelden kloppen vrijwel nooit hier, de temperaturen worden hier vrijwel altijd om enkele graden misrekend, kortom; tijd om hier een lokale Piet Paulusma aan te stellen :).
Door Luc
Eckie76 schrijft:
Luc, ik ben echt zeer zwaar teleurgesteld in de weerbureau's. Voor Midden-Limburg gelden vaak andere wetten, maar die worden nergens in meegenomen. De radarbeelden kloppen vrijwel nooit hier, de temperaturen worden hier vrijwel altijd om enkele graden misrekend, kortom; tijd om hier een lokale Piet Paulusma aan te stellen :).
Ik moet zeggen dat Meteo Limburg (Thijs Zeelen) het zeer vaak bij het rechte eind heeft. Voor vandaag verwachtte hij enkele centimeters. Over het algemeen voor Limburg niet slecht.

Ik heb de sneeuwradar van weerplaza vandaag in de gaten gehouden. Je zag duidelijk dat het in een gebied rond Ell iets warmer was dan elders in Limburg. Daardoor gaf de sneeuwradar voor Midden-Limburg ook langer natte sneeuw aan, dan in andere plekken in Limburg. Kessel ligt net op de grens van Noord- en Midden-Limburg. Ook hier duurde het dus langer voordat de regen/natte sneeuw overging in sneeuw.

Maar ehhh, is het niks voor jou om de lokale PP te worden?

Gr,
Luc
Door petergroeneveld
Niet om op te scheppen maar mijn eigen verwachtingen van 19:00h gaven een sneeuw ophoping van een cm en die is hier in Haelen ook gevallen :laugh: en niet meer wel een gesloten sneeuwdek. Valt dus bar tegen wat de grote jongens allemaal hebben weergegeven en hebben voorspeld.
Door Luc
petergroeneveld schrijft:
Niet om op te scheppen maar mijn eigen verwachtingen van 19:00h gaven een sneeuw ophoping van een cm en die is hier in Haelen ook gevallen :laugh: en niet meer wel een gesloten sneeuwdek. Valt dus bar tegen wat de grote jongens allemaal hebben weergegeven en hebben voorspeld.
Goed gedaan hoor!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik een paar centimeter meer had verwacht. Op basis van de radarbeelden, had ik de neerslagband achter het koufront groter en actiever ingeschat. Zelfs met (s)nowcasten kun je er nog naast zitten.

Gr,
Luc
Door Snarf2000
Snarf2000 schrijft:
Als ik de voorspellingen van YR.NO mag geloven komen we morgen lekker bedrogen uit door de nederlandse/belgische voorspellers.

Regen, regen en regen voor bijna geheel nederland.

Ik ben benieuwd wie hier gelijk gaat krijgen.

*Offtopic*
Persoonlijk hou ik het zelf op:
De gehele dag regen en laat op de middag een 2 a 3 cm sneeuw.
Gebaseerd op: mijn gevoel :laugh:

YR heeft voor deze regio grotendeels gelijk gehad.
Een groot gedeelte van de dag regen, regen en regen(ruim 8 mm). overgaand in wat natte sneeuw.
Daarna klein sneeuwbuitje welke een hoogte bereikte van maar liefst max 1 cm.
En onderhand is dat nu ook al weer weg.
Het is hier weer groen.

Nu vraag ik mij af, of YR het in de andere regio's het ook zo goed heeft gedaan.

Frans
Door jango
Eckie76 schrijft:

Het is al sinds jaar en dag bekent dat de Hollanders (lees Nederlanders) en dus de weer mensen in De Bilt en Wageningen hun verwachtingen vaak afstemmen en voorspellen voor het boven rivierse gebied van Nederland.
Ze miskennen schijnbaar de invloed van het rivierengebied en heuvelland op het weergedrag.
De weersvoorspelling die door het KMI(Belgie)worden gegeven voor De Kempen en Limburg zijn voor ons Brabanders en Limburger vaak betrouwbaarder.
Door petergroeneveld
Ja Jan op zo'n veelbelovende dag als vandaag is dat alweer gebleken en moet ik je gelijk geven. ;) Wat ze op zich de laatste tijd wel beter doen is het weeralarm maar ook nadat er toen veel kritiek over was.
Door Eckie76
Luc schrijft:
Eckie76 schrijft:
Ik moet zeggen dat Meteo Limburg (Thijs Zeelen) het zeer vaak bij het rechte eind heeft. Voor vandaag verwachtte hij enkele centimeters. Over het algemeen voor Limburg niet slecht.

Ik heb de sneeuwradar van weerplaza vandaag in de gaten gehouden. Je zag duidelijk dat het in een gebied rond Ell iets warmer was dan elders in Limburg. Daardoor gaf de sneeuwradar voor Midden-Limburg ook langer natte sneeuw aan, dan in andere plekken in Limburg. Kessel ligt net op de grens van Noord- en Midden-Limburg. Ook hier duurde het dus langer voordat de regen/natte sneeuw overging in sneeuw.

Maar ehhh, is het niks voor jou om de lokale PP te worden?

Gr,
Luc

Als ik geld genoeg had en geen andere ambities, dan zou dat zomaar kunnen :)

Thijs Zeelen is idd een goede vakman, ik kijk dan ook het meeste bij het L1 Weer op de site. Enige minpuntje vind ik de frequentie van de updates. Die kunnen wel een stuk vaker, maar dat geldt dan ook voor het KNMI en Meteo Consult, om maar te zwijgen over Weeronline, want die houden het na 1 weerpraatje in de ochtend voor de rest van de dag voor gezien.

Maar zelfs voor een provincie blijft het altijd nowcasten. Van Mook tot Eijsden zijn volgens mij ruim 130 km, dat is meer dan 1/3 van heel Nederland als je van zuid naar noord reist.

Er valt nog veel te verbeteren op radartechnisch gebied. Het is natuurlijk een geweldige vooruitgang met pak 'm beet 10 jaar geleden, toen iedereen nog moest bellen naar de weerlijnen en je niet de luxe had van het vergelijken op diverse weerpagina's.
Door forsurh
En toch had PP het in onze regio het over zomaar een centimeter of 10.
De term sneeuwduinen kwam ook voorbij.

Zoals ik al eerder eens aangegeven heb had WxSim het verdraaid goed bij mij. Maar 2-3 cm. Nou, veel meer ligt hier nu ook niet. Er komen op dit moment trouwens wel weer de nodige buien aan op de radar.

Groeten,
Wisse
Door SpeedyGJ
20cm is haalbaar het westen als je het zo bekijkt :o wij noordelingen slaan het dit keer over. Niet eens een cm hier, maar dat maakt niet uit ;)