Algemeen forum voor discussie over de website
Door Overijse
Sneeuwhoogte dikt hier aardig aan, 4 cm erbij het laatste uur.
Door jango
fotogw schrijft:

Hallo allemaal,

Zou het geen goed idee zijn om de sneeuwhoogten alleen door de deelnemers te laten opgeven, en niet door "anderen"? Ik denk dat de deelnemers er iets serieuzer mee omgaan!

gerhard
www.weeropdeveluwe.nl

Dit is een goed idee om de aangeleverde hoogte betrouwbaarder aangeleverd te krijgen, maar om een kaartje te maken heeft Luc om de dekking van Nederland goed op te vullen zeker in bepaalde gebieden meer meetpunten nodig.

Het gaat mij echter er om dat Luc bij het begin van dit project aangaf bij voldoende opgaven een kaartje te maken.
Wat Luc waarschijnlijk heeft onderschat is dat het enorm veel werk is om dat te verwezenlijken,en dit dus niet past in zijn tijd die hij er voor heeft om alles op HWA in goede banen te leiden.
Er zijn ook veel belangrijkere zaken als dat kaartje.

Daarom wil het voorstel doen om of;

-De mogelijkheid te onderzoeken of een ander deze taak kan overnemen.

-Of de bovenstaande optie op te pakken en geen kaartje meer maken.

Zaken als gezin en werk zijn nou eenmaal belangrijker als HWA en het goed beheren van deze site begint zo langzaam aan een dagtaak te worden.

Meer duidelijkheid in bepaalde zaken, voorkomt een hoop gezeur.
Vandaar deze melding.

En niet elk project wat je begint hoeft te slagen dat is geen schande maar een leerstof voor later.

Groet jan.
Door AenG
Misschien is het project van Joris (automatische meten van de sneeuwhoogte) zo'n succes dat misschien dit probleem ook is opgelost.

Ik begrijp ook niet waarom er geen commercieel product op de markt komt wat iedereen kan gebruiken. Hier zit elke weeramateur op te wachten.

Gr Geert
Door Luc
Het generen van het kaartje is inderdaad heel wat werk.

- eerst moet ik kijken of er voldoende data is en de data filteren (lees niet geloofwaardige meldingen verwijderen).

- daarna moet ik de code aanpassen, die ervoor zorgt dat het kaartje wordt gegenereerd. Via een SQL query moet ik bijvoorbeeld de juiste data aan ophalen.

- de server mag dan een tijdje rekenen om het kaartje aan te maken.

- vervolgens moet ik nieuwe kaartje toevoegen aan de website.

De eerste stap is eventueel overdraagbaar aan een datamoderator als ik daar functionaliteit voor ontwikkel. De overige stappen echter niet. Vaak zijn er ook nog praktische problemen. Ik zal hier een voorbeeld noemen:

Tijdens het overtrekken van een sneeuwgebied vult een weeramateur elk uur de hoogte in. Er staan op het einde van de dag een stuk of 6 meldingen. In het overzicht met meldingen is dit leuk, maar voor het generen van het kaartje kan ik echter alleen de laatste melding gebruiken. Ik zal dus ook die data moeten uitfilteren. Dat is ook handwerk.

Je hoort mij echter niet klagen, ik geniet van dagen met veel sneeuw, maar het lukt helaas niet altijd een kaartje te generen. Overigens heb ik vanmorgen het kaartje van gisteren gegenereerd.

Gr,
Luc
Door Luc
AenG schrijft:
Misschien is het project van Joris (automatische meten van de sneeuwhoogte) zo'n succes dat misschien dit probleem ook is opgelost.

Ik begrijp ook niet waarom er geen commercieel product op de markt komt wat iedereen kan gebruiken. Hier zit elke weeramateur op te wachten.

Gr Geert
Inderdaad. Als dit systeem goed werkt en enkele tientallen weeramateurs zouden dit gebruiken, dan kan iets maken dat HWA dit kan inlezen. Echter voor een paar van dit soort automatische metingen is dat niet de moeite.

Als een commercieel product de functionaliteit van Joris' project zou bieden, dan zou ik daar zeker interesse in hebben.

gr,
Luc
Door forsurh
Luc schrijft:
Inderdaad. Als dit systeem goed werkt en enkele tientallen weeramateurs zouden dit gebruiken, dan kan iets maken dat HWA dit kan inlezen. Echter voor een paar van dit soort automatische metingen is dat niet de moeite.

Als een commercieel product de functionaliteit van Joris' project zou bieden, dan zou ik daar zeker interesse in hebben.

gr,
Luc

Mogelijk dat als dit project slaagt er meerdere HWA-ers geinteresserd zijn en we collectief iets kunnen doen?

Mi. is daar wel draagvlak voor, kijk maar eens hoevel er inmiddels bv. een verwarmde neerslagmeter gemaakt hebben.

Echter zal er verschil zitten tussen zelfbouw of gebouwd, afhankelijk van de technische kennis.

Groeten,
Wisse
Door AenG
Ik heb net nog even met Dick contact gehad met de vraag of er iets de markt is (of komt) om automatisch de sneeuwhoogte te meten.

Dit was zijn reactie:
Helaas niet, de duimstok blijft vooralsnog de enige optie ;-)

Jammer.....ik ga nog even verder zoeken.
Door Luc
forsurh schrijft:
Mogelijk dat als dit project slaagt er meerdere HWA-ers geinteresserd zijn en we collectief iets kunnen doen?

Mi. is daar wel draagvlak voor, kijk maar eens hoevel er inmiddels bv. een verwarmde neerslagmeter gemaakt hebben.

Echter zal er verschil zitten tussen zelfbouw of gebouwd, afhankelijk van de technische kennis.

Groeten,
Wisse
Als het project van/bij Joris slaagt, dan is het zeker een de moeite waard om te onderzoeken wie er interesse heeft in zo'n automatische meting. Als we dan collectief alle onderdelen bestellen, kunnen we wellicht een gezellige knutselmiddag organiseren, waar we met een groepje alle producten in elkaar kunnen zetten/solderen. Ik heb dit vroeger ook geleerd tijdens mijn opleiding electronica, echter heb ik daar na mijn studie nooit meer iets mee gedaan :(

Ik wacht eerst de definitieve resultaten van Joris af, voordat we zoiets opstarten.

Gr,
Luc
Door forsurh
Luc schrijft:
forsurh schrijft:

Groeten,
Wisse
Als het project van/bij Joris slaagt, dan is het zeker een de moeite waard om te onderzoeken wie er interesse heeft in zo'n automatische meting. Als we dan collectief alle onderdelen bestellen, kunnen we wellicht een gezellige knutselmiddag organiseren, waar we met een groepje alle producten in elkaar kunnen zetten/solderen. Ik heb dit vroeger ook geleerd tijdens mijn opleiding electronica, echter heb ik daar na mijn studie nooit meer iets mee gedaan :(

Ik wacht eerst de definitieve resultaten van Joris af, voordat we zoiets opstarten.

Gr,
Luc

Ik vind het prima! Heb een soortgelijke (niet afgemaakte:blink: ) achtergrond. Soldeerbout hanteren lukt nog steeds.

Groeten,
Wisse
Door SpeedyGJ
Ah kijk dat klinkt me heel goed in de oren :D ik count me alvast in mocht het slagen :D