Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door GosZk
Hallo,

We heeft er ervaringen met het bevestigen van een windmeter aan een schoorsteen? :)

Heb een kort rvs mastje van misschien 2 meter en daaraan zit de windmeter. Deze wil ik graag aan de schoorsteen bevestigen maar ik heb mij laten vertellen dat dit "holle" stenen zijn... ¿ :)
De een zegt dat ik keilbouten moet gebruiken en de ander zegt dat ik het mastje in de voeg vast moet zetten. Maar misschien zijn chemische ankers ook een oplossing?

Een band om de schoorsteen wil ik eigenlijks niet gebruiken. Het is een twee onder één kap woning dus de schoorsteen is voor de helft van mij :) De andere helft staat binnenkort te koop dus iets in overleg doen met de buurman gaat ook niet.

Zal vanavond als ik thuis kom even de precieze maat van het mastje en de lengte van de schoorsteen opmeten en hierbij posten.
Door SpeedyGJ
Ik had gewoon 2 bouten in de muur zitten thats all, nu heb ik alleen 6m paal door het dak heen, binnenkort gaat deze de lucht in met in zolder 2 beugels :)

De paal was ook 2m + een 2m satantenne eraan, later kwam mijn weerstation er nog bij op, Vantage Pro 2, zowel ISS als windmeter, bewoog wel wat meer maar alles hield em netjes :) ik zie het nut van schoorsteenbeugels niet echt helemaal maar goed ;)

Succes en laat het maar weten als alles gelukt is, je zou eventueel dan met de nieuwe bewoners kunnen praten die er dan in komen?
Door dibasta
Hoi,

Zoals SpeedGJ het heeft en had, zo had ik dat ook bevestigd op zijn aanraden, niks mis mee en zo vast als een huis, (niet in de voegen boren maar in de stenen) stak ongeveer 2,5 M boven de schoorsteen uit!!

Ik heb deze er later afgehaald omdat ik toen vaak op het dak moest vanwege een defect aan de windmeter, en zelf kom ik het dak dus niet op,(mij veel te hoog) moest toen telkens iemand vragen die dat wel durfde!!!
Heb toen een mast op het schuurtje (aanbouw) geplaatst tegen de woning aan met 2 grote beugels en hij staat er nog:laugh:

gr,
Peter.
Door SpeedyGJ
Gewoon 2 gaten boren.
1 op zo'n 10cm en de andere op 50cm.
2 gaten in de schoorsteen boren, pluggen erin en vast draaien.
Je kan m10 gebruiken maar ik raad je eerder m13 te gebruiken deze gebruik ik zelf ook, daarbij gebruik ik goeie muurpluggen met dikke ribbels, zeker geen gladde pluggen gebruiken, dan heb je snel kans dat de plug uit de muur gaan schieten.
Wil je het helemaal goed hebben dan zou je keilbouten kunnen gebruiken.
Mijn mast was meer dan 2m hoog, en stak uiteindelijk 1.50m boven de schoorsteen uit, daarbij kwam er ook nog een antenne van bijna 2m bij op, de boel heeft meer dan 2 jaar zo gestaan :D

Succes en als je nog vragen hebt, laat het maar weten ;)
Door GosZk
Dank voor je reactie SpeedyGJ.
Ga me nog even beraden op de opties en zodra alles hangt zal ik natuurlijk even een berichtje met afbeelding posten.
Als de windmeter ook hangt is bijna alles klaar. :D Paar weken/maand test draaien en dan ga ik mijn station officieel aanmelden :woohoo:
Door SpeedyGJ
Graag gedaan, en post zeker maar eens een foto :D

P.S wel getest of je vanaf het dak wel bereik hebt? Ik ga ervan uit dat dit wel lukt maar je weet maar nooit ;)
Door GosZk
Goeie tip SpeedyGJ van dat ontvangst. Heb dat idd nog niet getest en ga dat zeker eerst doen. Zou vervelend zijn als de mast straks ergens anders moet hangen. Beetje zonde van de net opnieuw gevoegde en geïmpregneerde schoorsteen.

Thnx!