Algemeen forum voor discussie over de website
Door SpeedyGJ
Ik ben zelf veel bezig met het weer maar ook met de metingen, eigenlijk ben ik hier nog het meest mee bezig, vooral met de windmeter sta ik soms dagen lang na te denken hoe ik nu bij NW/N/NO wind het beste kan aanpassen voor betere gegevens, want terwijl Hallum met 35km/h kwam, kom ik aan met 18km/h, dit als gemiddelde, tjah ;) maar goed, een filter zou indd een oplossing zijn, al is dit niet mogelijk met de windsnelheid, want de 1 meet achter in z'n tuin terwijl een ander juist op 10m in open veld meet.
Anyway, toch ben ik zeker aan het werk om vooral de windgegevens wat te gaan verbeteren, qua temperatuur en regen zit ik heel goed, al is soms de regenaantal niet te voorspellen ;) het verschilt altijd.
Door hansmiv
We zijn er wat betreft de windsnelheid nog steeds niet echt uit volgens mij. Het probleem van de rainrate is op "hold". De manipulatie van de kale meetgegevens is wel besproken, maar een eindconclusie heb ik nog niet vernoemen. We hebben ook nog een discussie lopen in een apart topic over de knipperbol-stations.

Vandaag zie ik echter weer een nieuw fenomeen met betrekking tot de regenval:
Woudenberg 0.5 mm
Veenendaal 0.4 mm
Capelle a/d IJssel 0.4 mm
Alblasserdam 0.3 mm

Ik mag slecht geïnformeerd zijn, maar op de een of andere manier heb ik het idee dat het vandaag nergens heeft geregend. Toch hebben bovenstaande stations deze regenghoeveelheid gemeld.

Hoe zit dit nou weer ??? En wat vinden die stations nou zelf van deze meldingen.

Of ben ik zo in de bonen dat het mij volledig is ontgaan dat het op die locaties in het land heeft geregend ?

Eerlijk gezegd heb ik het idee dat HWA met veel enthousiasme en idealisme is opgezet, maar dat serieuze deelname van liefhebbers (amateurs) enigszins is overschat en dat er meer sprake is van een gezellige bak waarin iedereen ongecontroleerd zijn gegevens mag storten.

Ik denk dat het beter is dat u (Luc) mijn station "Leidschendam" als deelnemend station uitschrijft. Laat ik maar gewoon mijn stationnetje voor eigen gebruik in de lucht houden. Maar ik vrees dat ik weinig zinnigs kan toevoegen.
Door SpeedyGJ
Woudenberg 0.5 mm
Veenendaal 0.4 mm
Capelle a/d IJssel 0.4 mm
Alblasserdam 0.3 mm

In het noorden heeft het heel even geregent ;) voor de rest kan ik me het idd niet voorstellen.
Door jorissynaeve
Een windstoot kan ook veel teweeg brengen. :p

Maar misschien gewoon de dauwdruppels? :)
Door Eckie76
Er zijn inderdaad wat kleinere buitjes geweest en de richting klopt ook.
Het kan inderdaad, dat restneerslag in de wipjes is blijven zitten, en dat 2 druppels net voldoende waren om de wip een keer te doen bewegen ( en dus neerslag te registreren.

Hans,

ik vind dat je eerst nog eens even moet nadenken en niet zomaar moet stoppen met deelname.
Er zijn genoeg mensen hier die zeer serieus met hun hobby bezig zijn.

Laten we met een paar man een lijst opstellen met dubieuze meetpunten en dan eens samen te kijken wat we daarmee kunnen doen.

Ik hoor het wel.

Groet Olaf
Door forsurh
Mede weerfreaks....

Met al het voorgaande ben ik het meest wel eens. In ieder geval geen gegevens manupileren en inderdaad de juiste data gebruiken. Overigens de maximale windstoot uit mijn apperatuur (Weerstation Grootegast) burust momenteel kleine storing die af en toe optreed. Hier wordt op dit moment druk aan gewerkt.

Inderdaad is het voor MC belangrijk welke data te gebruiken. Want wie gebruikt welke apperatuur en hoe betrouwbaar is dit ?

Zelf ben ik in het bezit (nog) van een LacCrosse 2315. Welke overigens gemodificeerd is met cat 6 kabel, windmeter met cups, schotelsensorhut. De platte telefoonkabel geeft teveel storing, en draadloos is vanwege de interval van 32 sec geen optie.

Een Davis Vantage Pro 2 staat nog op het verlanglijstje....

Wie eens (voor wie dat niet weet) de officiele richtlijnen wil weten voor de metingen moet eens kijken op de site van het VWK (waar Weerstation Grootegast ook lid van is). Daar staan de juiste richtlijnen hoe te meten.

Tevens maakt het natuurlijk ook uit hoeveel tijd je voor deze hobby hebt? :-)

Er zijn vast meer mensen zoals mij die hier zo juist mogelijk willen meten, en willen delen met anderen. Kijk maar eens naar de websites van een ieder die er een heeft!

Heel veel succes iedereen!
Groeten,
W van der Velde
www.weerstation-grootegast.nl
Door SpeedyGJ
Kijk is aan! Eindelijk wat duidelijkheid over grootegast ;) ik heb zelf de WS2308 gehad en de WS3010 alle bij hadden last van storingen, vooral met de eerste had ik bij wind stil regelmatig 91.2km/h, erg vervelend maar ja niks aan te doen. Anyway, dan is me dit ook weer duidelijk ;)
Door wsp
Tenslotte valt het mij op dat veel stations een eigen website draaien. Die website worden in het algemeen gedomineerd door plaatjes van buienradar, knmi, meteoconsult en blitzortung en door links naar andere bronnen. Het is jammer dat een website die zichzelf presenteert als weerstation zijn meerwaarde moet halen uit het presenteren van mooie plaatjes van anderen.

Dit is ook een mening van mij HansMiv, ik heb dit ook al eens aangehaald, je wilt niet weten wat voor commentaar ik kreeg. Mijn mening is dat een weerstation d enaam mag hebben als die zeker 90% aan eigen data heeft. Er zijn idd veel site's met de benaming weerstation met alleen maar links en copie's van anderen, dat je dan een site maakt ok, maar idd niet onder weerstation, maar mijn benaming toen was ook al weercopiestation, maar zal nu ook wel weer genoeg reactie's krijgen maar ben wel blij dat ik niet de enige ben die zo denkt.
Door Eckie76
Marcel,

dit heeft toch helemaal niks met het onderwerp te maken.
Wat anderen op hun sites zetten stoort mij helemaal niet, zolang hun meetwaarden in orde zijn.

Ik kom ook niet op HWA om andere sites te bekijken, maar om een indruk van het actuele weer te krijgen en inhoudelijke informatie te delen in het forum. Informatie waar ik als persoon iets aan heb, waar ik iets van kan leren of waardoor ik een probleem opgelost krijg.
Door SpeedyGJ
Ik ben het zeker mee eens, sommige hebben een weerstation website maar halen hun data van het knmi of andere website, snap niet waarom ze dit doen maar goed. Mijn website bestaat 100% uit eigen data! Enkel links naar andere website maar hier wordt verder niks op weerstationholwerd.nl los gelaten :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11