Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Snarf2000
Beste forum leden.

Het wordt vandaag weer een stralend mooie dag.
Een dag waarbij de temperaturen hoog kunnen oplopen.

Ook een ideale dag om je temperatuur eens te vergelijken met een of meer van je buurtstations.
Misschien kun je vergelijken met een "gewone" thermometer of iets dergelijks.
Nu, (ca 09:30) lopen de verschillen met buurtstations al hoog op.
3 of meer graden verschil is geen uitzondering.

Kijk speciaal vandaag (maar ook andere dagen) eens kritisch naar je opstelling.
-Is er voldoende luchtstroom.
-Zit ik niet teveel beschut.
-Heb ik niet teveel stralingswarmte van een plat dakje oid.
-Wat kan er beter.
-Zet er eens een ventilator naast, en kijk naar evt verschillen.

Natuurlijk zijn wij geen KNMI, en willen we dat ook niet.
Tuineffect hebben velen van ons "last" van.
Maar elke verbetering die je aan kan brengen is er eentje.

Zo ben ik ook mijn stationsopstelling door de tijd gaan aanpassen.
Overdag ben ik nu vaak 1 a 2 graden kouder en 's nachts 1 a 2 graden warmer dan mijn buurtstations.
Ik heb daarbij wel veel invloed door de lucht van de waddenzee.

Frans
Door poldeleeuw
Ik weet dat mijn temperatuurmeting altijd wat hoger ligt dan de buurstations en dat komt omdat ik eigenlijk ook een weerhut zou moeten hebben die geventileerd wordt. Ik ben van plan om dit binnenkort ineen te steken. Ook mijn windmeting lligt een pak lager omdat mijn tuin ingesloten is en ik mijn meter niet echt heel hoog kan plaatsen.

Binnen een paar jaar zouden we verhuizen en ik wil persee een alleenstaand huis met een grote hof. Dus dan kan alles in orde komen zoals het hoort :-p.
Door Overijse
etab schrijft:
Ik heb een stadsstation en mijn buurstations zitten in tuindersgebied op misschien 3 kilometer van hier. Die zitten altijd iets naast dat van mij.

Denk dat het de bedoeling van Frans was om er even de aandacht op te vestigen dat het het goede ogenblik is om eens te kijken of je op bepaalde tijdstippen van de dag geen uitschieters hebt door directe zonnestraling of door warmtestraling door obstakels in de buurt (muur, zwart bitumen dak, enz). Zo waren er gisteren uitschieters van meer dan 14 °C hoger.

Grtz
Kris
Door Eckie76
Snarf2000 schrijft:
Precies.

Die uitschieters zijn op de voorpagina helaas dagelijks te zien tijdens deze prachtige week. We hebben die discussies over meetwaarden natuurlijk al tot in den treure gevoerd, maar afwijkingen van 3 graden of meer tegenover een landelijk gemiddelde van de KNMI-stations is toch echt te veel.
Op deze wijze moet je dus eigenlijk steeds met een korrel zout naar de extremen kijken.
Door Snarf2000
Er wordt flink gemodereerd op de extremen pagina.
Maar zelfs de filters die er toegepast worden zijn nog niet voldoende.
Er zijn zelfs geventileerde Davis stations die soms flink uitschieten.
Of er wordt niet eerlijk omgegaan met invullen van de beheer pagina of het station staat op een zeer foute plaats.

En als er dan een uitsluiting komt,..........zucht.
Door CeesT
Ik weet dat mijn temperatuurmeting altijd wat hoger ligt dan de buurstations

[img]http://weerstation-brugge.be/wp-content/uploads/2012/07/2012-07-24-18.08.10.jpg[/img]

Hoi,

Ik denk dat ik ook wel een klein vermoeden heb hoe dit komt... Maar ja, wie ben ik. Ik haal de krant niet. Ben maar een eenvoudige amateur.

Je zou je diep moeten schamen voor een dergelijke opstelling en dan hier ook nog het hoogste woord voeren. Ik zit nog niet zo heel lang op HWA en ik dacht aan je eerste reacties te lezen met een goedwillende jongeling te maken te hebben. Dan had ik een en ander nog kunnen billijken.

Toen ik je profiel bekeek bleek je echt een volwassen vent te zijn... Overbodig te zeggen dat me de boxershort toen op de enkels ging... Dan mag het een tijdelijke opstelling zijn maar dan nog flans je het niet zo in elkaar.
Door Eckie76
Snarf2000 schrijft:
Er wordt flink gemodereerd op de extremen pagina.
Maar zelfs de filters die er toegepast worden zijn nog niet voldoende.
Er zijn zelfs geventileerde Davis stations die soms flink uitschieten.
Of er wordt niet eerlijk omgegaan met invullen van de beheer pagina of het station staat op een zeer foute plaats.

En als er dan een uitsluiting komt,..........zucht.

Weet je, die extremen vind ik eigenlijk niet het grootste probleem als er tenminste moeite wordt gedaan om een en ander te optimaliseren. Wat je verderop aanhaalt, namelijk het niet eerlijk omgaan met invullen van de beheer pagina, vind ik veel erger. Dat zou je volgens mij toch ook al via het uploadbestand moeten kunnen achterhalen.
Helaas wordt het succes van een goedbezochte website als deze met grote regelmaat misbruikt voor eigen doeleinden. Dat is dan ook de reden waarom ik me blijf verzetten tegen mensen met een te opzichtig gedrag dat veroorzaakt wordt door eigenbelangen.