Algemeen forum voor discussie over de website
Door wsp
Eckie76 schrijft:
Marcel,

dit heeft toch helemaal niks met het onderwerp te maken.
Wat anderen op hun sites zetten stoort mij helemaal niet, zolang hun meetwaarden in orde zijn.

Ik kom ook niet op HWA om andere sites te bekijken, maar om een indruk van het actuele weer te krijgen en inhoudelijke informatie te delen in het forum. Informatie waar ik als persoon iets aan heb, waar ik iets van kan leren of waardoor ik een probleem opgelost krijg.

Klopt, daar heb je ook gelijk in, maar ik geef alleen een reactie op.
Dit staat dus hier ook vermeldt en reageer ik alleen maar op.

Maar ondanks dat blijf ik bij mijn mening. Iemand die veel eigen data heeft, is ook meer bezig om juiste data te krijgen en door te sturen.
Bij sommige site schaam ik me zelf dat ik Weerstation-Parkstad.nl gebruik.
Die lijken meer op startkabel of zo.
Het is inderdaad iets vreemd's maar we moeten de naam wel hoog houden met de naam Weerstation anders graaf je alleen maar je eigen graf.
Maar goed, zo heeft iedereen zijn eigen mening erover. Je mag aan Luc vragen in het begin was ik heel ergvel en heb ook mail's gestuurd om het te controleren. Maar nu heb ik helaas die moed opgegeven, soms bekijk ik me alles nog eens na en dan zie ik weer dingen waarvan ik denk of die persoon wel goed bezig is.
Ik zelf heb laats ook problemen gehad met de regen meter, die bleef altijd na 00.00 28 mm aan geven, reden, niet bekend, naar het geheugen gewist te hebben van de DavisPro Envoy weer goed, maar houd het zelf in de gaten. Het is een lastig thema, maar vindt het wel goed dat we het bespreekbaar maken. Je weet ik ben al eens in de aanval gegaan, ook richting jouw, maar ik hou van discussie's en ook harde.
Ik persoonlijk hou van perfectie's en correctheid en als je aan bepaalde dingen wilt mee doen, dan moet je ook de consiquentie dragen.

Ik hoef mijn site niet extra te hoeven opvallen, ik zit nu op een traffic van 13 GB aan data en +- 350 unieke bezoekers. Heb ik het nog niet eens over de upload traffic. Een site maakt zich zelf wel goed of slecht, maar ben er wel voor om een naam als Weerstation te beschermen.
Zit ik verkeerd, ok, dan zit ik verkeerd, maar is mijn mening en hoeft dus niet een mening te worden voor anderen, gewoon lekker discusieren ;-)

he d egroetjes en suc6 met de Joomla, is niet zo gemakkelijk he, maar door bijten en je hebt het zo onder de duim.
Door wsp
SpeedyGJ schrijft:
Ik ben het zeker mee eens, sommige hebben een weerstation website maar halen hun data van het knmi of andere website, snap niet waarom ze dit doen maar goed. Mijn website bestaat 100% uit eigen data! Enkel links naar andere website maar hier wordt verder niks op weerstationholwerd.nl los gelaten :)

En zo moet het, sommige dingen vindt ik zeker ok, maar niet alles. Als je op verschillende kijkt, dan zie je ook allemaal de zelfde weerbeelden en voorspellingen en sat beelden. Maar goed, je bent goed bezig en dat waardeer ik, Toppie, mooie site en voor die Baby, groetjes.
Door Eckie76
@ Marcel,

Je hebt het reeds vaker gehad over aanvallen, aangevallen worden, het woord discussieren staat steeds centraal. Je zegt dat je van felle discussies houdt.
Ik dus niet, want van felle discussies komen vaak ook stompzinnige discussies vol persoonlijke sneren en lage steken onder de riem.

Boze mensen zeggen vaak dingen waar ze achteraf heel veel spijt van (zouden moeten) hebben. Dat is de mens, zo zijn wij nu eenmaal.

Wanneer mensen mij gaan vertellen, of zelfs gaan opleggen wat goed is en niet goed, kortom hun mening c.q. morele standpunten (ongevraagd) aan mij verkondigen, geef ik tegengas.

Een Jehova-getuige die mij op zondagochtend naar de voordeur laat lopen maakt mij bijvoorbeeld heel erg boos, alleen al zijn aanwezigheid is voldoende om mij tijdelijk een rotdag te bezorgen. Omdat ik weet met welk doel hij naar mij komt, namelijk zijn visie op de wereld aan mij proberen op te leggen. Ik heb één keer een kort gesprek gehad met een oudere verkondiger en heb hem 1 zin laten maken en hem vervolgens alleen maar deze vraag gesteld: Hoe bent u ooit zo geworden, was dat een vrijwillige keuze?
Daar had ie geen eerlijk antwoord op en heb ik hem nog een prettig leven toegewenst.
Ergens heb ik wel bewondering voor de moed en standvastigheid die deze verkondigers hebben, maar dat neemt niet weg dat ik mij er vreselijk over opwind.

Hopelijk kunnen we nu weer terug naar het thema.
Door hansmiv
Ik heb me een tijdje uit de discussie gehouden, hoewel ik zo nu en dan nog eens schielijk de berichten meelees. Vooropgesteld dat ik HWA een leuk initiatief vind, nog steeds, blijf ik het erg jammer vinden dat er geen enkele behoefte lijkt te bestaan aan een minimale kwaliteit van de meetgegevns van de deelnemende stations. Mijn standpunt over 24/7 online mag intussen bekend zijn. Maar kijken sommige deelnemers zelf wel eens naar hun eigen meetgegevens ? Uiteindelijk zijn wij elk voor ons eigen station verantwoordelijk voor de kwaliteit van die gegevens.

Zo zie ik dat zich intussen heeft aangemeld deelnemer 161 "Leiden". Wat mij direct opvalt aan de metingen van Leiden is:
- Waar alle stations in de omgeving een luchtdruk meten van 1004,5 of 1005 hPa geeft ons nieuwe station door 999 of 1000 hPa. Dat moet de stationschef van Leiden toch zelf ook opvallen ?
- De omringende stations meten windsnelheden die horen bij windkracht 2 of 3. Leiden geeft op dat moment aan 0 km/u (0 Bft). Blijkbaar heeft Leiden intussen een maximale windsnelheid gemeten van 6.7 km/u, terwijl in de omgeving waarden van 15 of 20 km/u worden gemeten.
Gezellig, Leiden, welkom bij de club. Maar ga eerst eens even je huiswerk overdoen.

Een ander station in de buurt is "Den Haag". Zo uit het hoofd gezegd is DH al een knipperbol-station, maar op dit moment worden waardes gemeten als: 62.2 gr Celsius en 29,7 hPa. Ik kan wel raden wat er aan de hand is, maar het hoort natuurlijk zo te zijn dat DH zelf ziet dat de getallen niet kloppen en onmiddelijk de zaken herstelt. Als een station niet zijn eigen getallen controleert dan betwijfel ik wat de waarde en de betrouwbaarheid is van de meetgegevens zoals die aan HWA worden doorgegeven.

Ik heb een weekje of wat geleden al eens aangegeven dat het weinig zin heeft om mijn meetgegevens aan HWA aan te bieden zolang de gezelligheid en de sociale betekenis van HWA prevaleren boven de nauwkeurigheid, betrouwbaarheid en volledigheid van de metingen.

Maar nogmaals, ik vind het nog steeds jammer, het was zo'n leuk initiatief. Ik hoop dat HWA op een moment het lef krijgt om te zeggen: jouw bijdragen zijn onder de maat, bedankt en tot ziens, zodat de kwaliteit van de stations die wel serieus gegevens aanleveren naar een hoger plan wordt getild. Op dat moment vind ik het ook leuk om weer mee te doen, om beter te worden. En ik verwacht dan ook dat ik zal worden aangesproken op mijn metingen wanneer deze onder de maat zijn, zodat ik er een schepje bovenop kan gooien.
Door Wietse
Hallo allemaal.

Ik heb ook een weerstation, staande in Almelo.
Alleen heb ik een vraag:
We zijn nu toch bezig met de juiste meetgegevens, daarom wil ik wel eens iets weten over de luchtdruk.

Ik meet met de absolute luchtdruk maar die is altijd lager als het gemiddelde bij de andere weerstations, hier kan je dat goed zien: ttp://www.awekas.at/nl/qualcheck.php?art=baro&id=4235.

Ik geloof dat er dus iets niet goed gaat, of heb ik dat mis?
Moet ik toch de relatieve luchtdruk gebruiken, maar hoe moet ik dat precies instellen?

Verder heb ik een weerstation van La Crosse WS 3600.
Hopelijk weten jullie het, dan zijn we weer een stukje nauwkeuriger ;).

Groetjes, Wietse.
Door wsp
Hallo HansMiv,

Ik ben het weer helemaal eens met jouw schrijven en kan je ook mededelen dat er twee station's eruit gehaald zijn met de gegevens. Er waren mij ook twee station's opgevallen, een ervan heeft trouwens ook een onbeperkte blok bij Awekas. Luc werkt wat dat betreft ook goed mee en is ook eerlijk in de beslissingen.

Inderdaad elk station is verantwoordelijk voor zijn eigen gegevens die hij door zendt en vindt mag ook aangesproken worden als er iets niet klopt. Ik zelf hou die gegevens ook bij want er kan wel eens wat mis gaan en probeer dit zo snel als mogelijk te corrigeren. Dat is gewoon mijn taak vindt ik voor mijn meet gegevens naar de users toe.

Ik krijg wel het idee dat er station's tegen zijn met een minimale eis. Conclusie denk ik dat er station's weg gaan, maar mijn gevoel is beter station's die weg gaan en dat HWA met station's werkt die wel goed functioneren, het is wel een zeer hot item, dat geef ik toe, maar het zal inderdaad toch wel moeten gebeuren.

Ik wacht met veel spanning weer op de commentaren, maar ben het helemaal met je eens en denk zelf nog meerdere maar die durven het niet te schrijven.

Met vriendelijke groet,
Door wsp
Wietse schrijft:
Hallo allemaal.

Ik heb ook een weerstation, staande in Almelo.
Alleen heb ik een vraag:
We zijn nu toch bezig met de juiste meetgegevens, daarom wil ik wel eens iets weten over de luchtdruk.

Ik meet met de absolute luchtdruk maar die is altijd lager als het gemiddelde bij de andere weerstations, hier kan je dat goed zien: ttp://www.awekas.at/nl/qualcheck.php?art=baro&id=4235.

Ik geloof dat er dus iets niet goed gaat, of heb ik dat mis?
Moet ik toch de relatieve luchtdruk gebruiken, maar hoe moet ik dat precies instellen?

Verder heb ik een weerstation van La Crosse WS 3600.
Hopelijk weten jullie het, dan zijn we weer een stukje nauwkeuriger ;).

Groetjes, Wietse.

Hallo Wietse,

Ik heb geen verstand van La Crosse, maar ik denk zelf dat dit komt door dat de hoogte waar je zelf woont niet goed ingesteld is. Dit kun je zelf meten met een gps meter of op zoeken op het internet Google nap.
Die hoogte moet je dan instellen en krijg je de juiste druk. Ik ben niet zo goed in uitleggen, maar daar zit het hem wel in.
Door Wietse
Ik woon hier in Almelo op 10 meter hoogte, volgens Google Earth, alhoewel 100 meter verder 11 meter hoogte is. Grappig om te zien, maar even ontopic.

De absolute luchtdruk om 11:30 is:
1003.2 hPa.
De relatieve luchtdruk om 11:30 is:
990.2 hPa.

Hoe krijg ik die relatieve luchtdruk (waar je eigenlijk mee hoort te meten geloof ik) op de juiste waarde?
Door wsp
Wietse schrijft:
Ik woon hier op 10 meter hoogte, ik zal is kijken.

Hallo Wietse,

Een ding moet ik zeggen, in sommige ogen kraak ik dingen af,maar geef ik dingen toe en dat is jouw site, ziet er mooi en verzorgt uit, toppie.

Er zal ergens in de instellingen staan van jouw weerstation de hoogte of feet, als je 100% zeker weet 10 meter, dan zet je daar 10 meter in of d eomrekening naar feet en die kan ik je zo niet zeggen.
Voordeel is wel dat het niks uit maakt waar de sensor hangt, dat probleem heb je dus al niet omdat de drukoveral gelijk is, tenzij je hem in een druk cabine hangt ;-)

Ik hou je in de gaten, grapje, trouwens mag ik de link van jouw bij mij er bij zetten?
Door Eckie76
hansmiv schrijft:
Ik heb me een tijdje uit de discussie gehouden, hoewel ik zo nu en dan nog eens schielijk de berichten meelees. Vooropgesteld dat ik HWA een leuk initiatief vind, nog steeds, blijf ik het erg jammer vinden dat er geen enkele behoefte lijkt te bestaan aan een minimale kwaliteit van de meetgegevns van de deelnemende stations. Mijn standpunt over 24/7 online mag intussen bekend zijn. Maar kijken sommige deelnemers zelf wel eens naar hun eigen meetgegevens ? Uiteindelijk zijn wij elk voor ons eigen station verantwoordelijk voor de kwaliteit van die gegevens.

Zo zie ik dat zich intussen heeft aangemeld deelnemer 161 "Leiden". Wat mij direct opvalt aan de metingen van Leiden is:
- Waar alle stations in de omgeving een luchtdruk meten van 1004,5 of 1005 hPa geeft ons nieuwe station door 999 of 1000 hPa. Dat moet de stationschef van Leiden toch zelf ook opvallen ?
- De omringende stations meten windsnelheden die horen bij windkracht 2 of 3. Leiden geeft op dat moment aan 0 km/u (0 Bft). Blijkbaar heeft Leiden intussen een maximale windsnelheid gemeten van 6.7 km/u, terwijl in de omgeving waarden van 15 of 20 km/u worden gemeten.
Gezellig, Leiden, welkom bij de club. Maar ga eerst eens even je huiswerk overdoen.

Een ander station in de buurt is "Den Haag". Zo uit het hoofd gezegd is DH al een knipperbol-station, maar op dit moment worden waardes gemeten als: 62.2 gr Celsius en 29,7 hPa. Ik kan wel raden wat er aan de hand is, maar het hoort natuurlijk zo te zijn dat DH zelf ziet dat de getallen niet kloppen en onmiddelijk de zaken herstelt. Als een station niet zijn eigen getallen controleert dan betwijfel ik wat de waarde en de betrouwbaarheid is van de meetgegevens zoals die aan HWA worden doorgegeven.

Ik heb een weekje of wat geleden al eens aangegeven dat het weinig zin heeft om mijn meetgegevens aan HWA aan te bieden zolang de gezelligheid en de sociale betekenis van HWA prevaleren boven de nauwkeurigheid, betrouwbaarheid en volledigheid van de metingen.

Maar nogmaals, ik vind het nog steeds jammer, het was zo'n leuk initiatief. Ik hoop dat HWA op een moment het lef krijgt om te zeggen: jouw bijdragen zijn onder de maat, bedankt en tot ziens, zodat de kwaliteit van de stations die wel serieus gegevens aanleveren naar een hoger plan wordt getild. Op dat moment vind ik het ook leuk om weer mee te doen, om beter te worden. En ik verwacht dan ook dat ik zal worden aangesproken op mijn metingen wanneer deze onder de maat zijn, zodat ik er een schepje bovenop kan gooien.

@ Hans,

Ben het ook volledig met je eens.
Ik kan mij zeer goed verplaatsen in jouw scepsis, alleen klinkt het alsof je al voortijdig de handdoek in de ring hebt geworpen. Dat zou zonde zijn. Juist mensen die hoge eisen stellen, zijn nodig om iets naar een hoger plan te tillen.

Om nog op de voorgaande berichten in te gaan:
De eigen websites van deelnemers doen voor mij niet terzake. Als hun doorgegeven meetwaardes maar betrouwbaar zijn. Dan hoeven we hier ook niet steeds over die zaken te discussieren, tenminste niet in dit onderwerp. Als mensen vragen hebben omtrent hun eigen website, dan kan dat in de aparte rubrieken.

Geloof me, ik zie liever 80 betrouwbare stations, dan 80 betrouwbare en 80 twijfelachtige om het even zwart-wit te formuleren.

Ik begrijp ook heel goed, dat het voor Luc allemaal erg veel werk is en dat hij uiteraard streeft naar het doel om het iedereen zo veel mogelijk naar zijn zin te maken.

Misschien kunnen we op HWA nog een extra taakverdeling organiseren, om Luc van bepaalde zaken wat te ontlasten.
Dat moet Luc dan zelf uiteraard ook aangeven, of hij hier iets in ziet en welke taken dat dan kunnen zijn.

Misschien kan er al eens een soort "blacklist" opgesteld worden van uit de boot springende stations en aan de hand daarvan iets gedaan worden.

Ben benieuwd naar meerdere voorstellen.

Groet Olaf
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11