Alles wat je niet kwijt kunt in een van de andere forums
Door Luc
Ik heb nog een vraag neergelegd bij youless of het apparaat ook op de p1 poort aangesloten kan worden. Zie hier het antwoord dat ik zojuist ontving.

Ons huidige model LS110 heeft geen P1 poort aansluiting, echter is het wel onze intentie om nog met een model te komen die dat wel kan. Dat model zal uiteraard weer over een open data interface beschikken zodat dit over het lokale netwerk kan worden uitgelezen. Over het tijdspad kan ik nu helaas nog niets concreets zeggen (omdat dit nog niet uitgestippeld is), maar we willen er in elk geval niet te lang over doen.
Door nolversteeg
Hoi Luc,
Goed bezig alleen snap ik er nu niets meer van, wat wordt bedoeld met een open data interface, is dat zoiets als wat ik in elkaar gedraaid heb, of zijn er programma's die dat zo zonder meer in zich hebben.

Gr Nol
Door wsEpe
nolversteeg schrijft:
.. open data interface ..

Volgens mij bedoelen ze daar mee dat het apparaatje via netwerk (internet) benaderbaar is, zodat je bijv. firmware kunt updaten en ook de data kan uitlezen voor een database en via een browser of app live je huidige verbruik kunt zien.
Door nolversteeg
Hoi Wilco,

Gelukkig, ik werd al nerveus, bij mij werkt het alleen de software laat te wensen over, ik kan de P1 poort wel inlezen, alleen met de telnet sessie in php heb ik een probleempje dat de data soms halverwege de stream opgepakt wordt dus hele foute data in de database. maar daar zoek ik ook nog naar. ik heb momenteel ook 16 m2 zonnecellen maar kan met de investering van alle bijkomende zaken daar nooit meer uit komen. maar de hobby blijft leuk.

groeten Nol
Door Willy Peters
Luc,

Een goedkope (tijdelijke) oplossing? Tik een oude kWh meter op de kop. Monteer hier een stekker en stopcontact aan. Sluit alle servers hier op aan en schrijf de meterstand op. Misschien ouderwets maar zeer doeltreffend.

Voor jaren terug hadden wij een oude koelkast voor frisdrank en zo in de garage staan. Ik vond dat dat ding vaak stond te draaien Nadat ik de kWh meter er tussen gezet had bleek al gauw dat het ding 18 van de 24h stond te draaien. Dus je begrijpt dat de koelkast heel snel afgevoerd is.

Willy
Door ws vreewijk
Voor diegene die 1-wire gebruiken daarmee is het makkelijk te realiseren.

Zie deze link.
http://www.bwired.nl/

http://www.bwired.nl/How_stroom.asp

wil je weten wat je moet bouwen ga met je muis rechts boven op HOW stann selecteer daarna energy control.

Maar er zijn meer voorbeelden voor energy meting op je pc en 1-wire.

Tip:als je de printer niet gebruikt stekker eruit neemt 18 watt op , ik heb sluikverbruik ook gewoon met een simpel metertje gecontroleerd en dat was leerzaam.

gr Chris
Door Luc
wsEpe schrijft:
nolversteeg schrijft:
.. open data interface ..

Volgens mij bedoelen ze daar mee dat het apparaatje via netwerk (internet) benaderbaar is, zodat je bijv. firmware kunt updaten en ook de data kan uitlezen voor een database en via een browser of app live je huidige verbruik kunt zien.

De P1 is alleen uit te lezen. Schrijven (en dus programmeren kan niet).

Ik heb ergens gelezen, dat er een open source software pakket is dat met Youless samenwerkt. Je hoeft dan niks meer zelf te programmeren. Ik weet echter niet meer waar ik dit gelezen hebt.

Willy Peters:
Luc,

Een goedkope (tijdelijke) oplossing? Tik een oude kWh meter op de kop. Monteer hier een stekker en stopcontact aan. Sluit alle servers hier op aan en schrijf de meterstand op. Misschien ouderwets maar zeer doeltreffend.

Voor jaren terug hadden wij een oude koelkast voor frisdrank en zo in de garage staan. Ik vond dat dat ding vaak stond te draaien Nadat ik de kWh meter er tussen gezet had bleek al gauw dat het ding 18 van de 24h stond te draaien. Dus je begrijpt dat de koelkast heel snel afgevoerd is.

Willy
Goede tip. Zo'n oude kWh meter is vast nog wel ergens te vinden.

Zo'n koelkast heb ik ook in de garage staan. Alleen voor een paar flessen bier/frisdrank. Die heb ik gisteren op voorhand maar alvast uitgezet. Ik ga deze alleen nog met verjaardagen/feestjes gebruiken. Zal best helpen.

Gr,
Luc
Door nolversteeg
Gelukkig,

Er is software zat, alleen moet je naar de pijpen dansen van degene die het geschreven hebben,welke dat ze niet als gratis software publiceren. en als dat wel zo is moet je je in alle bochten wringen om het aan de praat te krijgen. En de ellende is dat die meter in de meterkast hangt, waar alleen maar een stopkontakt zit.

En het uitzetten van een bierkoelkast in de winter in de schuur is een heel goed streven, de flesjes staan bij mij nu ook buiten en de temperatuur is perfect.

En je kan het zo gek maken als je wilt voor 0,2E per kW.
het hele IT gebeuren draaid bij mij voor +/-10E in de maand, als ik stop met roken wordt ik nog eens schat rijk .

groeten Nol
Door wsMaurik
Nog even een reactie over de Plugwise set die ik zelf ook gebruik.

Je kunt de plugs natuurlijk elke week op een ander apparaat aansluiten om zo alle apparaten te meten. Het blijkt dat veel dingen gewoon een constant verbruik hebben en voor een wasmachine weet je ook snel genoeg wat het verbruik per keer is.

Bij de Source software zit ook een webserver die je dingen kunt opvragen, er is zelfs een php-uitvoering waarmee je gewoon kunt schakelen. Dan heb je natuurlijk geen abbo meer nodig maar wel een serverPC.

Het is ook mogelijk om schedules naar een plug te sturen waardoor deze bv tussen 01 en 08uur uitgaat om sluipverbruik te verminderen, je kunt ook kiezen voor helemaal uit bij een gebruik minder dan xxxkW.
Kortom er zijn veel mogelijkheden om structureel iets aan je verbruik te doen.

Of het de kosten van de aanschaf dekt....

Overigens de mechanische ventilatie kan ook een behoorlijke verbruiker zijn als het nog een oneconomische 220V versie is.
Door Luc
wsMaurik schrijft:
Bij de Source software zit ook een webserver die je dingen kunt opvragen, er is zelfs een php-uitvoering waarmee je gewoon kunt schakelen. Dan heb je natuurlijk geen abbo meer nodig maar wel een serverPC.
Goed om te weten. Als de data in een eigen database staat, kun je er zelf analyses op loslaten. Bedankt voor de tip.