Algemeen forum voor discussie over de website
Door hansmiv
Nog maar weer eens "Leiden":

Voor vandaag staat als landelijk laagste dauwpunt: Leiden, 8.4 gr C, 20:45 uur.
De nauwkeurigheid van dit station heb ik al vaker aangehaald. Naar aanleiding van bovengenoemde melding kijk ik nog maar eens naar de details van "Leiden".

L meet geen of heel weinig windsnelheid. Op dit moment geeft hij al enige tijd aan 0 km/u, met als dag-maximum 6.5 km/u (13:36 u). Mijn eigen metingen gaan over de twintig km/u, de nabijgelegen vliegvelden (Rotterdam en Schiphol) hadden waardes van ca. 25 en 40 km/u.
L meet verkeerde luchtdruk. De barometer geeft structureel 5 hPa te weinig aan. Dat is toch geen afrondingsfout.
L geeft de verkeerde luchtvochtigheid aan, momenteel 56 %, tegen hier 81 % en in Rtd en Ams resp. 78 en 89 %. Ook hier is geen sprake meer van een kleine afwijking.

Als afgeleide waarde komt hieruit een dauwpunt van 8.4 gr C. Ik vind dat nogal jammer, vooral omdat die waarde prominent op de voorpagina van HWA verschijnt.
Tijd voor een emailtje, zou ik zo zeggen.
Door Eckie76
Dauwpunt mag van mij trouwens in zijn geheel van de voorpagina af.
Er komt een nieuwe topic over de aankleding van met name de voorpagina, is in de maak.
Door Luc
Hoi Hans,

Leiden is pas sinds 9 augustus jl. aangesloten bij Hetweeractueel.nl. Ik kan me voorstellen dat het weerstation nog niet optimaal geconfigureerd is.

Ik heb een mailtje gestuurd naar de beheerder met een link naar dit forum topic.
Door yisc
Mijn station draait inmiddels sinds 2003 en hoeft zeker niet verder afgesteld te worden. Dat waarden afwijken van andere stations komt door de aparte opstelling van mijn station. Verder heb ik voor eerst dit topic gelezen en zegt de toon mij genoeg. Ik wil bij deze mijn station dan ook weer afmelden bij HWA en laat de rest verder aan de 'profesionals' over.
Door Meteonoord
yisc schrijft:
Mijn station draait inmiddels sinds 2003 en hoeft zeker niet verder afgesteld te worden. Dat waarden afwijken van andere stations komt door de aparte opstelling van mijn station. Verder heb ik voor eerst dit topic gelezen en zegt de toon mij genoeg. Ik wil bij deze mijn station dan ook weer afmelden bij HWA en laat de rest verder aan de 'profesionals' over.

Ik kan mij de reactie van deze collega voorstellen !

Groet,

Bert J. van Bergen
Door hansmiv
yisc schrijft:
Dat waarden afwijken van andere stations komt door de aparte opstelling van mijn station.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar de details, ware het niet dat Leiden zich alweer heeft afgemeld.

Het moet gezegd dat de temperatuur en de neerslag wel aardig leken te kloppen. Maar de barometer kan je zelfs binnenshuis nog prima meten. Het moet wel een heel bijzondere situatie zijn als je dan 5 hPa te weinig meet zonder dat je dat kunt fijn afstellen.
En wat betreft de wind, tja als je als weerstation niet bij benadering iets van windsnelheid kunt meten.

Voor de details houd ik me aanbevolen, puur uit belangstelling.
Door yisc
Ik heb nog even snel gekeken en de op deze site getoonde luchtdruk is de absolute luchtdruk en die staat inderdaad op 1002 terwijl de luchtdruk op zeeniveau 1007 hPa aangeeft en dat komt goed overeen met de omliggende stations en mijn andere weerstations hier. Luchtvochtigheid wijkt bij al af zolang ik mijn station heb en het meten van wind is gewoon heel moeilijk hier. Ik heb een WMR928-N destijds gekocht voor bijna 500 euro en tracht met de hier beschikbare middelen zo goed mogelijk te meten. Voor de opstelling van mijn station verwijs ik graag naar mijn weersite (http://weer.rosdorff.net) en dan klikken op "Foto & Video" en kiezen voor 13-04-2004.
Door hansmiv
Ik had je website al gevonden. Het vreemde was dat je daar voor de luchtdruk wel 1007 aangaf en hier niet. Maar ik begrijp dat je daar intussen uit bent. Overbodig te zeggen dat de luchtdruk op zeeniveau de waarde is die vergelijkingen tussen verschillende stations mogelijk maakt. Dat is alvast een goede zaak.

Wat betreft de wind, weet je zeker dat je de waardes doorgeeft in km/u en niet in m/s ? Ik zag trouwens op je website zelfs een banner van je station met de windsnelheid in mijlen per uur. Enfin, als daar een foutje in zit schieten we al aardig op.
Door hansmiv
Meteonoord schrijft:
Ik kan mij de reactie van deze collega voorstellen !

Maak je niet ongerust. We gaan er helemaal uitkomen :)
Door Luc
Goed dat er toch een constructieve discussie komt over deze "afwijkingen".

Er zit dus een fout in het upload bestand voor Vitual Weather Station. Hier wordt de absolute luchtdruk in geupload. Weet er iemand de 'tag' voor de relatieve luchtvochtigheid in VWS? Dan kan ik het upload bestand aanpassen, zodat deze fout niet meer optreedt.

Verder moeten we in ons achterhoofd houden dat niet iedereen zo'n prachtige ruime tuin heeft als Roelof van Meteo Sleen. Met name in grotere steden zal het moeilijk zijn om te meten volgens de officiele richtlijnen. Ik ben van mening dat ook deze stations gewoon hun data moeten kunnen aanleveren aan hetweeractueel.nl, dus ik hoop dat weerstation Leiden zich nog bedenkt en gewoon data blijft aanleveren.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11