Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door koos
Van het ene op het andere moment begint mijn regenmeter als een gek regen te registreren terwijl er geen druppel valt. Ik heb binnen een uur al meer dan 200 mm geregistreerd. De regenmeter ziet er goed uit. De wip beweegt niet. Ook als ik de kabels van de ISS los haal blijft de console regen registreren. Nu heb ik de batterij uit de iss verwijderd en nog steeds regen. De temp, hum solar en UV zijn wel uitgevallen maar het regent nog steeds "cats and dogs" en de hoeveelheid blijft fors oplopen.

Wat kan hier loos zijn?
Door koos
En na een uurtje neemt het verschijnsel weer af. De rainrate zakt langzaam naar beneden tot uiteindelijk nul. Hier heeft hij wel een half uur over gedaan. En het lijkt erop dt mijn VP2 nu weer normaal reageert.

Wat kan hier de oorzaak van geweest zijn? Voor mij is het een raadsel.
Door T.J.
koos schrijft:
En na een uurtje neemt het verschijnsel weer af. De rainrate zakt langzaam naar beneden tot uiteindelijk nul. Hier heeft hij wel een half uur over gedaan. En het lijkt erop dt mijn VP2 nu weer normaal reageert.

Wat kan hier de oorzaak van geweest zijn? Voor mij is het een raadsel.

Hallo Koos.

Ikzelf heb geen Davis, maar dat de rain rate langzaam zakt, is heel normaal.
Want de rate is de neerslaghoeveelheid gedeeld door de tijd, dus indien er geen neerslag meer wordt geregistreerd zal de rate langzaam dalen.
Dus in jouw geval van 200mm/h naar 0,0mm/h.
Over de oorzaak is het alleen maar speculeren, kan een storing in de console zijn of een stoorsignaal (indien een wireless), maar dat lijkt me met een Davis uitgesloten (frequentiehopping).

Ikzelf heb ook wel eens ineen keer een gigantische hoeveelheid neerslag op mijn La Crosse weerstation gekregen zonder echte neerslag.
Was gewoon een storing in display (nu overgestapt op Oregon)

Hoop dat de problemen nu voorbij zijn.

Succes, Tjeerd.
Door nolversteeg
Indien van toepassing, Grapje van de buurman indien aanwezig, de beker vullen met een kopje water doet wonderen.

Groetjes Nol
Door koos
Als je niet beter zou weten dan zou het kunnen. Maar ik stond zelf bij de ISS, heb de regenbeker afgenomen en gezien dat de wip stil stond. Dat maakt de verklaring ook zo lastig.
Door Soulmaster
Ik heb zoiets in het begin ook met mijn TFA-Nexus meegemaakt. De oorzaak bleek te liggen aan HF-uitstraling vanuit de pc. Heb de ontvanger van mijn weerstation elders neergezet en probleem was voorbij.
Door JozBaz
Inderdaad vreemd. Het feit dat het nog steeds doorging nadat de kabels van de ISS verwijderd waren, doet vermoeden dat het aan de console ligt (lag). Of liep de 'Rain Rate' op dat moment wel terug?
Zo niet, dan wellicht vals signaal opgepikt of zo... Console keertje resetten misschien?
Maar het blijft vreemd.
Door Snarf2000
Liep het aantal mm ook omhoog nadat de kabel los was?
Zo niet, dan zou ik denken aan een defecte reed switch.

Grt Frans
Door weerstation
Bij mij sinds 2 weken precies het zelfde ook met VP2. Niet de hoeveelheden die jij noemt maar gisteren bijv. toch 20mm in een half uur.

Blijkbaar komt het in de herfst regelmatig voor dat er zich spinnen en/of torren nestelen in de regenmeter. Deze zouden dan de wip kunnen doen kantelen. Mijn meter helemaal schoongemaakt, deze was overigens behoorlijk schoon.

Om het probleem te achterhalen heb ik de wip vastgezet. Hierna toch weer metingen. Ik denk dat het reedcontact de oorzaak is.
Door koos
Het ligt niet aan de console. Ik heb ook een Envoy staan en die kreeg dezelfde waarden. Het moet dus van de ISS komen. Volgens mij bleef het aantal millimeters oplopen nadat ik de "rain kabel" uit de IIS had genomen. Maar dit weet ik niet meer helemaal zeker.

Normaal haal ik altijd de rain kabel los als ik de wip van de regenmeter ga schoonmaken. Zo voorkom ik valse metingen.

Het gekke is dat de regenmeter nu weer prima functioneert.

Het viel mij wel op dat het binnen in de regenmeter erg vochtig was van condens. Kan vocht op het reedcontact dit verschijnsel veroorzaken?