Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#75446
Sensoren met zonnevoeding zijn op zich superieur t.o.v. sensoren met batterijvoeding, want autonoom.
Hoewel dat ‘autonoom’ beperkingen heeft voor donkere winterdagen.
Om de reden blijft mijn LaCrosse_WS7000 zo lang mogelijk in de configuratie, en was ik blij met de Tempest.

Op idee gebracht door de PowerBooster voor Tempest en getriggerd door het wegvallen van mijn WS7000-windmeter de volgende praktische vraag:
heeft iemand ervaring met de volgende opzet?
1. Batterijen blijven wel/niet in de sensor als basisvoeding
2. Voedingsdraad van de batterijhouder in de sensor naar ‘beneden’ op goed bereikbare plaats
3. Daar ‘beneden’ een batterijhouder en/of kleine zonnevoeding, die ‘loshangend’ de batterijen in de sensor parallel voeden.

Met zo’n opzet mogelijk een betere continuïteit voor voeding,
door eenvoudigere 'verversing' of door 'bijvoeding'.
Voor een windmeter hoef je voor batterij-wisselen niet meer naar boven te klimmen.
NB. Je zou ook over een 230V-voeding kunnen denken voor max. continuïteit,
maar dat lijkt me een minder goed idee t.a.v. stroomverbruik en bliksembeveiliging.
Vooral i.v.m. dat laatste is ‘loshangend’ beter voor afdoende galvanische scheiding.
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#75455
Toulon7559 schreef: 08 jun 2024, 17:40 . . .
Op idee gebracht door de PowerBooster voor Tempest en getriggerd door het wegvallen van mijn WS7000-windmeter de volgende praktische vraag:
heeft iemand ervaring met de volgende opzet?
1. Batterijen blijven wel/niet in de sensor als basisvoeding
2. Voedingsdraad van de batterijhouder in de sensor naar ‘beneden’ op goed bereikbare plaats
3. Daar ‘beneden’ een batterijhouder en/of kleine zonnevoeding, die ‘loshangend’ de batterijen in de sensor parallel voeden.
Hallo Toulon7559,

Zelf laat ik de batterijen NIET in het station. Die kunnen toch lekken als ze leeg zijn.
Ik gebruik twee lege plastic batterijen en een kastje in een aangepaste versie van Ecowitt.
-> https://shop.ecowitt.com/products/batte ... be54&_ss=r
Hert afdek-plaatje heb ik verwijderd en vervangen door het originele exemplaar voor een Y-type Ecowitt buitensensor.
De station-zonnecel en de backup-batterijen houden het meer dan een winter vol dus ik heb geen zonnecel o.i.d. nodig.

Een zelfde oplossing is er voor de Ecowitt WS80/WS85/WS90 buiten sensor arrays.
-> https://shop.ecowitt.com/products/exten ... 8f7c&_ss=r

M.v.g.
Wim
Bijlagen
xyz.jpg
xyz.jpg (200.26 KiB) 766 keer bekeken