Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Gebruikersavatar
Door Toulon_wx
#75488
Open-meteo.com meldt zich als een verzamelkanaal voor voorspellingen uit diverse officiële organisaties, waaronder DWD, KNMI en yr.no
Heeft iemand ervaring met hun API voor ophalen van data uit deze site?
Zijn er voor Nederlandse en Belgische weergeïnteresseerden voordelen om de data rond een opgegeven geolocatie via deze API op te halen
i.p.v. direct gaan naar de API en portal van de bronorganisatie?
Gezien de databronnen is datakwaliteit waarschijnlijk geen issue,
maar bij dat laatste denk ik in de richting van (wel/niet) eenvoud van inloggen, van data-extraheren en van toepassen voor eigen website.
Gebruikersavatar
Door waling
#75491
Ik ben sinds mijn pensionering bezig me wat in python te verdiepen.
Dit berichtje heeft mij getriggerd om eens bij open-meteo.com te kijken.
Nu 4 dagen verder, lijkt dit een hele goede oplossing om data op te halen.
Bij iedere optie wordt ook een pytonscript gegenereerd. Heb hier nu enkele van werken welke volledig geautomatiseerd de data kunnen ophalen. Werkt perfect is aan te bevelen.
Gebruikersavatar
Door Toulon_wx
#75508
Ophalen van data voor zowel 'Current' als 'Forecast' zal met de Python-script-uitwerkingen best lukken, maar met interesse ook zitten kijken naar de keuzeoptie 'Chart and URL'.
De voorbeeld-grafiek op de website ziet er heel netjes uit, maar dat is niet wat tevoorschijn komt als je de URL overneemt:
dan krijg je de achterliggende data als JSON-file.
Lijkt niet in het Python-scriptvoorbeeld te staan (of vergis ik me?):
Iemand uitgevonden hoe je in een eigen script van die JSON-file eenvoudig/snel naar zo'n soort grafiek kunt komen voor opname in de eigen website?

In de documentatie ook genoemd dat ET-berekeningen worden uitgevoerd met o.a. het FAO PenmanMonteith-algorithme.
Deze API lijkt dan een handig middel om met een eenvoudige url-aanvraag een JSON-file te krijgen met ET-waarden passend bij de opgegeven geolocatie:
waarde-extractie uit een JSON-file is minder moeilijk dan zelf een goede ET-berekening opzetten.
Gebruikersavatar
Door Toulon_wx
#75509
De website WeatherAPI.com biedt allerlei functiemogelijkheden, zowel vergelijkbaar als anders dan bij Open-meteo.com.
Vraagt wel API-key als je iets meer wil dan de basis.
Gebruikersavatar
Door Toulon_wx
#75558
Hint vanuit WeeWX-User Googlegroup naar wiki-webpagina met beschrijving hoe je OpenMeteo aan WeeWX koppelt.
Aangedragen door een duitse weewx-user die dus koos voor DWD als databron i.c.m. een Duitse locatie.
Voor toepassing in Nederland om te bouwen naar KNMI en gewenste, andere locatie.
Dat voor België het KMI niet wordt genoemd als databron, dat hoeft geen probleem te zijn, want in de aanhef van deze webpagina voor ECMWF-gebruik staat een verwijzing naar een weblink voor koppeling van alle voorspellingmodellen tot een resolutie van 1km met een tijdlijn tot max. 16 dagen.