Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door mandersp
Hallo allen.
Ik heb nu een Davis Vantage Pro 2 draadloos maar die geeft iedere keer kuren (is inmiddels al 8 jaar oud).
De ene keer zijn de batterijen zogenaamd leeg en de andere keer geeft het display kuren.
Nu is de vochtigheidssensor defect en wil ik deze vervangen voor een ander weerstation.

Ik ben nu aan het denken aan een Froggit HP 1000SE Pro https://www.froggit.de/hp1000se-pro-7-i ... n-set.html met een DP35, DP50, DP60 en een DP100

Omdat die meerdere servers aankan wilde ik vragen of die ook met het VWK (Vereniging WeerKunde) aankan, dus dat die met het sylphide project mee kan doen???
Door Toulon7559
Misschien niet de kortste weg, maar in je configuratie met Davis heb je nu al een Meteobridge, en die kan data doorgeven in veel richtingen incl. VWK_Sylphide (en ook HWA).
Deze Meteobridge-webpagina beschrijft dat veel FOSHK-systemen kunnen interfacen naar een Meteobridge.
Aansluiting van Froggit HP1000 wordt gehint in de release 5.5 van 5 april 2022
Lijkt me dan alleen nog gebruikersaanwijzingen nodig hoe je dat praktisch realiseert vanuit Froggit HP1000SE met gebruik van de output Ecowitt.net of Custom server.
Door T.J.
Ik zou de DP80 er bij doen en kiezen voor een ultrasone windmeter (dp1000) zonder regen haptische registratie
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het onnauwkeurig werkt, de DP80 is echter redelijk accuraat tov de Davis en resolutie van 0,1mm
ik ben van het haptische gedoe afgestapt en werk met een DP80 (Ecowitt versie hiervan) en dat gaat prima
Bereik en verbinden van de sensoren is makkelijk en werkt prima zelfs naar zolder toe door 2 betonnen vloeren prima ontvangst van temperatuur sensoren
Data naar meteobridge kan via ecowitt protocol, ik gebruik tevens een internet gateway de GW2000 van Ecowitt om data naar meteobridge te kunnen krijgen, de GW1000/2000 geselecteerd als station op de tab station in meteobridge
Om via een console data naar meteobridge te krijgen dient een custom upload te worden ingesteld op de console
Dit kan ook eenvoudig via de ws view plus app gedaan worden (na setup van console in de app), maar vanzelf ook via de console
Meteobridge site:

These weather data consoles collect data from a couple of Ecowitt / Fine Offset sensors and sensor arrays and is able to upload data via "Custom Server" option to Meteobridge. Meteobridge supports all connected sensors. In order to upload data to the Meteobridge the Meteobridge URL "http://ip-of-meteobridge/public/ecowitt0.cgi" has to be specified in the console as "Custom Server" URL. "ecowitt0.cgi" is the right target if it is defined as the primary station in Meteobridge. If it is defined as the first additional station "ecowitt1.cgi" needs to be specified, etc. This allows Meteobridge to collect data from multiple Ecowitt consoles.

Succes met uw keuze
Door mandersp
Ik heb de haptische al binnen dus kan niet meer terug.

Het eerste weerstation is een Davis 6253 VP2 Vantage Pro 2.

Ik heb een DP1500 van Froggit en die heb ik als observer-ip gekoppeld aan de meteobridge als 2e weerstation.
Kan ik dan die als extra weernetwerk en services instellen of hoe werkt dit in de meteobridge zodat ik 2 gescheiden netwerken en services heb...
Door T.J.
De DP1500 is een USB internethub en zal een USB verbinding nodig hebben
Voor meteobridge om de DP1500 data te kunnen uitlezen is het IP adres van de DP1500 nodig
Meteobrige kan dan de data uitlezen van deze gateway via het lokale netwerk
De DP1500 heeft een USB connectie nodig en de DP2000 niet, deze heeft wifi onboard en kan eveneens via het lokale netwerk de data uitlezen
Dus gewoon niet als Observer IP configureren maar als GW1000
Als je de Froggit als tweede station gebruikt, kun je data van dat weerstation seperaat gebruiken in tags
De tags voor bijvoorbeeld temperatuursensor 0:
Station 0: [th0!0temp]
Station 1:[th1!0temp]

Het is volgens mij niet mogelijk om twee stations op 1 meteobridge op 2 verschillende weernetwerken in te stellen
Er is geen mogelijkheid om het stationsnummer voor bijv WU te selecteren
Misschien is het mogelijk om een custom template te maken voor WU, maar dan heb je wel de juiste template nodig en server adres, je zou dan via een service deze kunnen uploaden
Ik gebruik een Nano SD en daarin kan ik wel templates maken en dan verschillende tags gebruiken, ik heb nl 3 stations aan mijn meteobridge gekoppeld
Bij de WD live settings kun je wel de sensoren kiezen en dus het stations nummer

Maar voor de pre defined weernetwerken niet
Misschien dat dat ooit nog eens mogelijk wordt dmv een update?
Anders eens een vraag stellen op het meteobridge forum?

Van de meteobridge site:

This weather data gateway collects data from a couple of Ecowit / Fine Offset sensors and sensor arrays and is able to provide this data in the LAN. Meteobridge can read data from the GW1000 and supports all connected sensors. In order to connect to the GW1000 Meteobridge needs to know the IP of the GW1000. The GW1000 is also branded Froggit DP1500 or WH2650 in a housing that much looks like the first generation Observer IP WH2600.

Veel succes met uw nieuwe station
Door Toulon7559
Uit je Meteobridge-collectie via een script specifieke waarden selecteren en gesorteerd in een output-file zetten is technisch wel mogelijk:
indertijd heb ik een template geschreven die met die opzet een JSON-file uitspuwt.
De waardenselectie en -instelling zit binnen in die template, dus dat vraagt DHZ-graaf- en knutselwerk, getuned op wat je in de mapping van Meteobridge hebt en wat je wilt uitvoeren.
In de Meteobridge-setup voor Services/Events kun je voor die template instellen waar de JSON-file terechtkomt, zoals voor alle templates.

Hoe je het bovengenoemde kunstje ombouwt tot een functie of template die geselecteerde waarden uit je collectie naar een gekozen netwerk doorzet in een passend file-format, dat lijkt een apart, diepgravend werkstuk, afhankelijk van combinatie van PWS en Netwerk ……..
Wordt uitdagend bij tegelijk meerdere PWSen aan de ingang en meerdere Netwerken aan de uitgang.
'Robuust gebruikersvriendelijk maken' in Meteobridge daarna zeker nodig voor algemenere toepassing.
Door mandersp
Dan moet ik het maar laten via de meteobridge.
Als de Davis overlijdt stap ik toch over op de Froggit die ik nu al heb draaien, kan ik de meteobridge mooi voor gebruiken.
Door Toulon_wx
Als je of/of doet (oftewel 1 enkele PWS aan je Meteobridge), dan is sensorkeuze helder,
maar bij en/en (oftewel beide/meerdere PWSen aangesloten op Meteobridge) krijg je met sensorkeuze te maken als je een MeteobridgePro hebt.
Bij een 'oude' WUS2 is geen handmatige sensorkeuzemogelijkheid te bekennen onder tabblad LiveData.