Discussie forum over achtergronden en theorie mbt het weer
Zowel hoge temperatuur i.c.m. veel vocht als ook lage temperatuur met veel wind is aanleiding naar de effectieve gevoelstemperatuur te kijken, die dus afwijkt van de thermometermelding
Weerstation Eelde heeft een uitleg van de verschillende aspecten die daar meespelen.
Veel PWSen en meteosoftware hebben daarvoor ingebouwd een berekening voor HeatIndex resp. voor WindChill, maar eigenlijk alleen geldig in bepaalde temperatuurbereiken.
Ook de scripts in het HWAPortal hebben zulke rekenfuncties, zodat een 'beperkte' data-upload toch voor HWA-data-vertoning een afgeleide invulling kan geven voor HeatIndex en WindChill.

'Gevoelstemperatuur' zou een overkoepelende info moeten zijn, maar hoe bereken je dat?
Daarvoor vandaag weer een trigger door een artikel in Tubantia & collega's in de GPD-groep.
Als je zelf ruw wil berekenen wat van toepassing is, zie dan deze weblink met rekentuig, deze van KMI met formule en deze van KNMI met formule.
Maar alle formules voor HeatIndex, WindChill en Gevoelstemperatuur geven geldigheidbereiken aan.

Dan komt de vraag op:
is er een berekeningsmethode die bruikbare, 'correcte' uitkomsten voor Gevoelstemperatuur geeft
voor omgevingstemperaturen over het hele bereik tussen -20C tot +30C?
Of blijft het behelpen met 'segmentenplukken' (Tact<+10C, +10C<Tact<+20C, Tact>+20C)?
Dit onderwerp interessert mij al vanaf een programmeerproject (in Basic) tijdens mijn studie, 40 jaar geleden, waarbij ik kennis maakte met de term windchill.

Antwoord op je vraag: ja, die berekeningsmethode bestaat.

Voor zover ik weet is de door de officiele weerdienst van Australië (BOM = Bureau Of Meteorology) gebruikte 'Apparent Temperature' de enige index zonder temperatuurdrempelwaarden en eenvoudig genoeg om met weerdata van een prive-weerstation te berekenen.

De formule:

Apparent Temperature (AT) = T + 0.33 × e − 0.70 × v − 4.00

waarbij:
- T = luchttemperatuur in °C
- v = windsnelheid in m/s
- e = dampspanning in hPa, berekend als:

e = (RH / 100) × 6.105 × exp((17.27 × T) / (237.7 + T))

waarbij RH = relatieve luchtvochtigheid in %

Deze formule wordt ook gebruikt door weerprogramma's, zoals Cumulus, WeeWX en Weather Display.

Er is ook zoiets als de UTCI (Universal Thermal Climate Index), maar deze heeft geen eenvoudige formule zoals de methode hierboven — het is een complexe, op fysiologische modellen gebaseerde index die wordt berekend via een numeriek model met meer dan 200 parameters.
Door BrEw
Toevallig keek ik afgelopen weekend op de site van Ecowitt en zag dat ze een zwarte bol temperatuursensor aan het gamma hebben toegevoegd, de WN38. https://www.ecowitt.com/shop/goodsDetail/365

Speelt in tegenstelling tot wind chill voornamelijk in de zomer een rol. Voor de liefhebber hier een link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarteboltemperatuur

Ik heb er alvast eentje besteld voor aan de meetpaal.