Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door tjabine
Rik,

De axis is een ip-cam.
Krijgt een eigen ip adres.
Als het een intern ip adres was geweest? was het volgens mij iets van 10.0.0.6
geweest.
Maar hang me er niet aan op!
In de configutatie van de axis moet je ook ingeven welk poort nummer hij gaat gebruiken en die in je modem weer open zetten natuurlijk.
Misschien weer een stukje verder?

Gr Ron.
Door Regards
tjabine schrijft:
Rik,

De axis is een ip-cam.
Krijgt een eigen ip adres.
Als het een intern ip adres was geweest? was het volgens mij iets van 10.0.0.6
geweest.
Maar hang me er niet aan op!
In de configutatie van de axis moet je ook ingeven welk poort nummer hij gaat gebruiken en die in je modem weer open zetten natuurlijk.
Misschien weer een stukje verder?

Gr Ron.

Klopt Ron, maar die (interne IP nummer) kan je buiten je netwerk niet zien, als ik bij jouw op je cam click dan zie ik ook jouw IP adres (van je modem ofwel je externe IP nummer), dit komt omdat de modem dit doet via je poort nummer, deze word dan door gezet naar je interne IP nummer van je cam.

Nol ik heb mijn vorige bericht aangepast zodat je je externe IP nummer kan opzoeken zonder moeilijk te doen.

Gr Rik
Door Regards
tjabine schrijft:
Je hebt helemaal gelijk Rik!
Zat even verkeerd te denken aan deze kant.

Gr Ron.

Zat even te eten, maar maakt niet uit Ron.
Ik zit het zo nog eens terug te lezen maar is voor een 'leek' beetje onbegrijpelijk denk ik wat ik heb geschreven hierover, ik ga hieronder een poging doen om het duidelijker uit te leggen.

Je heb een interne netwerk (wat meestal met 192.168.xxx.xxx of 10.x.x.x kan zijn) je modem houd alle van verkeer tegen (die van 'buiten' komen) die naar die netwerk adressen zouden willen gaan (als je je modem goed heb ingesteld).

Bijvoorbeeld: je hebt een webcam en die heeft netwerk aansluiting met een IP adres (intern nummer), hieraan zit ook een poort nummer die vast is of die je zelf kan instellen, door deze poort open te zetten in je modem/router weet de modem als er een verzoek komt voor die poort nummer (van het internet af) deze 'open' is en toegankelijk is.
Maar wat moet de modem/router nu met het poort nummer doen? door ook in je firewall van je modem/router een poort forwarding aan te maken (waar je ook je IP adres moet invullen die je webcam heeft, en je poort nummer hierin op te nemen) weet nu de modem/router dat als hij het externe verzoek heeft, om de poort door te sturen naar de interne IP adres van je webcam.
En zo zien wij dan de webcam beelden van 'buiten' af.

Waarom moet je je externe IP adres hebben?
Je heb dit nodig om dit op je website te zetten, dit moet je bij de code doen die je in je pagina zet, anders kunnen wij nooit de beelden zien.
En natuurlijk hier ook niet vergeten om je poort op te geven.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is voor jullie en begrijpelijk.

Gr Rik
Door nolversteeg
Hallo Meteovrienden,

Ik heb net het hele verhaal gelezen en ga er mee aan de gang, intussen heb ik de router omzeepgeholpen, deze draait weer, een licentie voor windows7 voor de notebook van mijn vrouw gekocht, en deze weer up to date gemaakt je kan dus maar 1 systeem kant en klaar maken met 1 licentie , en ook nog de mens inside gevoed dus ik ga nu nog eens iets proberen en misschien lukt het nu wel.

alvast bedankt voor de medewerking.

Groeten Nol
Meteo Eersel
www.nolversteeg.nl
Door Regards
nolversteeg schrijft:
Hallo Meteovrienden,

Ik heb net het hele verhaal gelezen en ga er mee aan de gang, intussen heb ik de router omzeepgeholpen, deze draait weer, een licentie voor windows7 voor de notebook van mijn vrouw gekocht, en deze weer up to date gemaakt je kan dus maar 1 systeem kant en klaar maken met 1 licentie , en ook nog de mens inside gevoed dus ik ga nu nog eens iets proberen en misschien lukt het nu wel.

alvast bedankt voor de medewerking.

Groeten Nol
Meteo Eersel
www.nolversteeg.nl

Ja dat schiet niet op Nol als je de router om zeep helpt, wat ik dus begrijp is dat je een aparte modem heb en een aparte router?
Bij mij is het in 1 dit werkt dan wat anders, maar hier kan Ron (of iemand anders) jouw dit beter uitleggen hoe je dit moet doen.
Je moet trouwens wel weten waar je mee bezig ben want het zou kunnen zijn dat als je wat verkeerd doet in de router/modem dat je geen internet meer hebt.

Gr Rik
Door nolversteeg
Hoi Rik,
Ik heb het wel enigzins onder controle, maar het uitvallen van de windows7 notebook was het probleem, resetten enz. en wireless, en keys daarvoor ,alles weer terugzoeken in de papieren , omdat het altijd goed werkt,

De webserver draait al dik 2 jaar met extern ip 62.163.81.174 welke met dmz geforward staat naar de webserver 192.168.1.15. nu moet 192.168.1.25 ook nog geforward zijn maar dit intern op de webpagina met 192.168.1.25:xxxx als ik weet welk gedeelte in het axis setup programma genomen moet worden of welk poortnummer ik kan gebruiken ben ik al weer wat verder.

groeten Nol
Door Regards
nolversteeg schrijft:
Hoi Rik,
Ik heb het wel enigzins onder controle, maar het uitvallen van de windows7 notebook was het probleem, resetten enz. en wireless, en keys daarvoor ,alles weer terugzoeken in de papieren , omdat het altijd goed werkt,

De webserver draait al dik 2 jaar met extern ip 62.163.81.174 welke met dmz geforward staat naar de webserver 192.168.1.15. nu moet 192.168.1.25 ook nog geforward zijn maar dit intern op de webpagina met 192.168.1.25:xxxx als ik weet welk gedeelte in het axis setup programma genomen moet worden of welk poortnummer ik kan gebruiken ben ik al weer wat verder.

groeten Nol

Ja dat is een probleem dan met het uitvallen van win7, schiet niet op.
Dus je heb er wel kaas van gegeten mooi, is altijd lastig voor een ander omdat die niet weet wat ie wel en niet kan.
Hoe dit in de setup v.d. Axis gebeurd weet ik niet (heb geen Axis), maar is dit niet hetzelfde die je nu gebruik om in de webcam te komen via je browser? of is dit alleen een IP adres die je opgeef? ik neem aan dat je de instellingen doet via je browser (ga ik vanuit) of is dit een los progje die je op je PC installeert?.

Gr Rik
Door tjabine
Hoi Nol,

Bij mijn axis staat in de setup.
(system options/advanced)
http poort op 80 en de https op 443.
Ik heb zelf bij de NAT traversal (port mapping) for IPv4 poort 9000 toegewezen.
Toen hem ik in mijn Router de poort 9000 open gezet.
Dus werd het voor mij
Code: Selecteer alles
http://ip-adres:poort nummer

En klaar is kees bij mij werkte het direct.
Misschien kun je er wat mee?

Gr Ron.
Door tjabine
Print screen toe voegen wil niet erg lukken ivm afmeting:angry:

Sorry.
Bijlagen
System_Options_Advanced_TCP_IP_Settings___AXIS_M1011_Network_Camera_1275849401919.jpg
System_Options_Advanced_TCP_IP_Settings___AXIS_M1011_Network_Camera_1275849401919.jpg (122.83 KiB) 3797 keer bekeken