Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door koos
Velen onder ons zullen problemen hebben met het juist opstellen van de IIS. Zelf zou ik graag de Solar/UV sensoren op een andere plek willen plaatsen dan de IIS. Voorheen was dit niet mogelijk. Maar nu lees ik het onderstaande op de Davis website:

Anemometer/Sensor Transmitter Kit

With Vantage Pro2, this solar-powered kit allows you to mount the anemometer in a different location than the integrated sensor suite (up to 1,000 ft. (300m) from your wireless console/receiver).

With Envoy8X, you can use this kit with any of our sensors including solar radiation, UV, temperature, anemometer, rain and third-party sensors that report in a range of 0-3 volts.

Het lijkt er dus op dat Davis aan dit probleem werkt. Alleen jammer dat het nog niet kan zonder een Envoy8X. Misschien in de (nabije) toekomst?
Door nolversteeg
Hallo Koos,

Zoek maar eens op het forum naar envoy8x, dan kom je nog wel meer problemen tegen .

Groeten Nol
Meteoeersel.nl
Door Willy Peters
Ik heb een bekabelde versie van de Davis. Ik heb de solarsensor met een beugel in de mast gemonteerd, de kabel met 18 meter verlengd en deze in de ISS aangesloten. De ISS staat gewoon in de tuin. Dit werkt perfect en de solarsensor heeft een vrij uitzicht.

Willy
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
Ja kan Toch ook simpel de kabeltjes van de uv/solar sensors verlengen en deze op een andere plaats monteren dan de Iss staat ;)

Mvg,

Martijn

Ws Coevorden
Door reitsma1960
Vanmiddag heb ik ook mijn UV sensor en Solar sensor losgekoppeld van de ISS en de kabels verlengd en beide een betere ongestoorde plaats gegeven.
Het gekke is dat ik nu op mijn console bij Solar nog steeds 7 W/m zie staan.
Als ik hem loskoppel heb ik -- (streepjes) dus er is wel goede ontvangst maar in donker is 7 een beetje veel van het goede.

Herkent iemand dit of heeft iemand een tip?
Moet ik het in de verbinding zoeken? Het lijkt me dat er dan geen ontvangst zal zijn.

Oebel
Door weerzoetermeer
Hoi Oebel,

Wat is de lengte van de totale kabel geworden dan? En maak je gebruik van een modulair koppelstukje? Let dan op of deze wel op de juiste wijze doorverbind aangezien er straight en crossed koppelstukjes bestaan.

Gr.
Thierry
Door reitsma1960
weerzoetermeer schrijft:
Hoi Oebel,

Wat is de lengte van de totale kabel geworden dan? En maak je gebruik van een modulair koppelstukje? Let dan op of deze wel op de juiste wijze doorverbind aangezien er straight en crossed koppelstukjes bestaan.

Gr.
Thierry

Hoi Thierry,

De lengte is nu 10 meter en ik maak inderdaad gebruik van modulaire koppelstukjes. (één voor UV en één voor Solar uiteraard.)
Ik heb er niet op gelet (straight of crossed) en wist dit ook niet dat daar nog verschil in zit.
Ik moet dan in ieder geval straight hebben? en 10 meter, moet kunnen toch?

Oebel
Door weerzoetermeer
Hoi Oebel,

Tien meter zou zeker geen probleem moeten zijn. Ik zou zeker even de koppel stukjes nakijken en doormeten. Soms kan je ze eenvoudig openmaken. Uiteraard is het belangrijk dat de kleuren van de kabel op de juiste wijze weer uit het koppelstuk komen.

Gr.
Thierry
Door reitsma1960
weerzoetermeer schrijft:
Hoi Oebel,

Tien meter zou zeker geen probleem moeten zijn. Ik zou zeker even de koppel stukjes nakijken en doormeten. Soms kan je ze eenvoudig openmaken. Uiteraard is het belangrijk dat de kleuren van de kabel op de juiste wijze weer uit het koppelstuk komen.

Gr.
Thierry

Hoi Thierry,

Oké, bedankt.
Daar ga ik naar kijken. Moet volgens mij klein probleempje zijn. Hij doet het wel want de waarde loopt nu op. Ook herinner me ik nu dat tijdens het verplaatsen één van de twee kabletjes (of van Solar of van UV) even bekneld zat tussen de poot van de ladder. Mogelijk ook klein kabelbreukje?

We gaan onderzoeken.

Groet,
Oebel
Door reitsma1960
Ik ben erachter wat het probleem was dat de Solar sensor na verlenging met 10 meter kabel in donker toch 7 W/m2 aangeeft.
10 meter is blijkbaar te lang. Ik heb er 2 meter afgehaald, nieuw stekkertje gemonteerd en nu is het goed.
Ook blijkt inderdaad dat niet alle koppelstukjes goed werken.
Draadjes zijn dan kruislings bevestigd wat vreemde waarden geeft.
De UV sensor doet het wel met 10 m verlenging.

Morgen nog een goed werkend koppelstukje halen voor de UV sensor en dan is het klaar.

Oebel