Fietsen in nat weer: 6 tips
Natte wegen vormen een groot aantal mogelijke gevaren voor fietsers. Als je de Giro D’Italia of Tour De France bekijkt, zie je zelfs de beste fietsers ter wereld crashen in de regen. Hoewel het onmogelijk is om alle risico’s van fietsen in de regen uit te sluiten, zijn er tips en technieken die je kunnen helpen om de twee banden op de weg te houden. Hier zijn er een paar zodat je niet met je fatbike V20 valt als het maar weer eens regent in Nederland:
Verplaats je gewicht
Als je normaal gesproken in droge omstandigheden rijdt, besteed je waarschijnlijk weinig aandacht aan je lichaamshouding bij het stoppen met je fatbike. Maar in natte omstandigheden is het noodzakelijk om je gewicht naar achteren te verplaatsen om de tractie van het achterwiel te maximaliseren. Schuif terug op je zadel als je een stop nadert. Voor noodstops stap je uit het zadel en duw je je heupen terug over het achterwiel.
Pomp je remmen
Als je een stop nadert, geef je remhendel dan een paar lichte pompbewegingen. Dit zal het water van de velg afvegen en de remblokken efficiënter maken, zelfs als ze nog vochtig zijn. Zorg ervoor dat je tijdens de uitvoering een lichte aanraking gebruikt en begin met de achterrem voordat je hetzelfde doet met de voorrem. Als je schijfremmen hebt, kun je dit natuurlijk overslaan!
Alles wordt glad
Wegoppervlakken zijn vooral glad als het net begint te regenen, omdat olie en andere troep wordt weggespoeld. Voor een fietser duurt deze supergladde toestand veel langer dan voor mensen die autorijden. Wees voorzichtig met olieachtige plekken of plassen, want proberen om te draaien of te stoppen in een van die plassen kan erg gevaarlijk zijn. Ook een opeenhoping van natte, gevallen bladeren, stalen wegplaten, houten of metalen brugdekken, putdeksels en geverfde wegmarkeringen zijn allemaal dingen waar je voorzichtig mee om moet gaan.
Rem voor de bocht
Waarschijnlijk is het ergste wat je kunt doen in natte omstandigheden remmen in een bocht. Je verliest de volledige controle en vergroot exponentieel de kans dat je naar beneden gaat. Rem in plaats daarvan vroeg en laat los voordat je daadwerkelijk de bocht neemt, terwijl je ook door de bocht trapt. Als je echt moet remmen in een bocht, gebruik dan alleen de achterste hendel – oefen gelijkmatig druk uit en laat snel los. En stop niet met trappen!
Trap tijdens het remmen
Als je blijft trappen terwijl je remt, is de kans veel kleiner dat je achterwiel blokkeert en slipt. Door het trappen blijft de band draaien, zelfs als er veel remdruk wordt uitgeoefend. Dit lijkt misschien onhandig de eerste keer dat je het probeert, dus je kunt het beste oefenen op droge wegen totdat je het onder de knie hebt.
Fiets niet door plassen
Toen we kinderen waren, hielden we van de regen vanwege de plassen! Maar als fietser moet je plassen altijd vermijden. Wat eruitziet als iets leuks om doorheen te spetteren, kan in werkelijkheid een diepe kuil of een rioolrooster zijn dat wacht om je voorwiel te grijpen. Blijf uit de buurt van plassen en je verkleint de kans op een lekke band, een gebroken velg of een struikelpartij over het stuur aanzienlijk.