Hieronder nog de tekstuele versie van het artikel:
METEOROLOGIE Weeramateur uit Kessel richtte netwerk op waar zelfs KNMI gebruik van maakt
Amateurmeteoroloog Luc Verkoelen uit Kessel ontwikkelde twee jaar geleden een netwerk van weeramateurs die hun meetgegevens digitaal aanleveren. Inmiddels telt de website bijna driehonderd deelnemers en maakt zelfs het KNMI gebruik van de diensten.
Verzengende hitte, strenge vorst, hevige regenval: het kan amateurmeteoroloog Luc Verkoelen (36) niet gek genoeg zijn. Hoe extremer het weer, des te interessanter hij het vindt. Zijn grootste fascinatie?
Sneeuw. Verkoelen kan urenlang gebiologeerd kijken naar sneeuwvlokken die vanuit de hemel neerdalen op het aardse oppervlak. „Ik vind het schitterend om zo’n laagje sneeuw langzaam aan te zien dikken”, vertelt Verkoelen. „Het liefst neem ik dan een dagje vrij om met de hond een flink stuk te wandelen.”
Het weer heeft Verkoelen van kinds af aan gefascineerd. Hij beschikt al jaren over een eigen weerstation met semi-professionele apparatuur.
In zijn achtertuin en op het dak staan instrumenten die onder meer temperatuur, windsnelheid en uv-straling meten. De gegevens worden digitaal doorgegeven naar zijn laptop.
In 2005 richtte Verkoelen de website
www.weerstationkessel.nl op. De gegevens die vanuit zijn achtertuin zijn computer bereiken, worden digitaal doorgeseind naar die website, waardoor alle data van de weersomstandigheden in de regio Kessel live worden weergegeven.
Verkoelen is niet de enige weeramateur die zich bezighoudt met een dergelijke site. „Ik zag dat meer mensen dit deden. Toen heb ik het idee opgevat om alle gegevens te verzamelen en die online te presenteren.”
De website
www.hetweeractueel.nl was geboren. Het netwerk startte twee jaar geleden met twee deelnemers en is nu uitgegroeid tot een database waaraan bijna driehonderd weeramateurs uit Nederland én Vlaanderen hun bijdrage leveren.
Meteo Consult merkte het digitale netwerk op en ging een samenwerkingsverband aan. Het kaartje met sneeuwhoogtes op de site is gebruikt door Helga van Leur bij het weerbericht op RTL4. En inmiddels maakt ook het KNMI dankbaar gebruik van de 280 extra meetpunten. Verkoelen: „Het instituut is met name geïnteresseerd in de gegevens van weeramateurs die in een stedelijk gebied zitten. Dit met het oog op een onderzoek naar het klimaat in Nederlandse steden.”
Verkoelen hamert erop dat de gegevens die doorgeseind worden betrouwbaar zijn. „Zo was er ooit een jonge weeramateur die 110 millimeter neerslag mat in Apeldoorn. Hij haalde er de landelijke pers mee. Er zat echter een ‘maar’ aan vast: zijn regenmeter was geplaatst onder een schuin dak.” Als ‘fan’ van extreme weersomstandigheden („als het tussen 0 en 20 graden is, is er niks aan”) wordt Verkoelen in Kessel niet bepaald verwend. „Het is hier meestal nét wat minder erg dan elders in Nederland. Toen vorige zomer het ziekenhuis in Venlo onderliep door noodweer, was hier niets aan de hand.” Grijnzend: „Ik heb altijd pech met het weer.”