Algemeen forum voor discussie over de website
Door Eckie76
Van de 95 % kans op neerslag, bestaat 65% daarvan uit een kans op sneeuw.
De andere 35% zouden dan uit (ijs)regen, ijzel, motregen, korrelsneeuw etc. etc. kunnen bestaan.
Op zich vind ik dat wel logisch bij eventuele dooiaanvallen zoals die op de planning staan.

Bij sneeuwkans denk ik in eerste instantie aan: De daadwerkelijke kans dat er sneeuwval optreedt op een bepaalde dag.
Of dat nu motsneeuw is, kletsnatte sneeuw of droge sneeuw.
Hoe lager de temperatuur, des te groter natuurlijk de kans op "droge" sneeuw.

Maar inderdaad, laten we gewoon geduldig afwachten, Coen is er mee bezig.
weerstationhoogeloon schrijft:
CoenVS schrijft:

In ieder geval kan de neerslagkans niet groter zijn nu dan de sneeuwkans. Als je dat ziet, dan graag mailen want dan moeten we iets rechtzetten!

Hallo Coen, Nol en anderen,

Bij mij nu ook voor zondag 2x en maandag 1x grotere neerslagkans dan sneeuwkans voor Hoogeloon. Dit zou gelijk moeten zijn voor Eersel, omdat deze lokaties vlak bij elkaar liggen; Wat is er mis?

gr. Remie

Ik denk dat de 'nu' in de zin van Coen gelezen moet worden als 'vandaag' (gisteren red.). Dus:

"In ieder geval kan de neerslagkans VANDAAG niet groter zijn dan de sneeuwkans. Als je dat ziet, dan graag mailen want dan moeten we iets rechtzetten!"

Gisteren kon de neerslag immers niet als regen vallen bij matige vorst. Voor zondag ligt dat anders, bij temperaturen rond het vriespunt, is de kans op neerslag natuurlijk groter dan de kans op sneeuw.

Gr,
Luc
Door CoenVS
Hoi,

Inderdaad gaat mijn zin over "vandaag" of eigenlijk alle dagen waarop het zo koud is dat alle neerslag als sneeuw valt.

"In ieder geval kan de neerslagkans op dagen met een maximumtemperatuur ruim onder het vriespunt niet groter zijn dan de sneeuwkans. Als je dat ziet, dan graag mailen want dan moeten we iets rechtzetten!"

Groeten,
Coen
Door nolversteeg
Hallo Meteovroenden,

Kan de uitleg ook zo zijn dat het zo warm is dat er meer sneeuw valt dan regen temperatuur +3 graden 25% sneeuw en/of 10% neerslag 0mm, zwaar bewolkt met een half zonnetje. dit voor maandag in Eersel. Kans is nu wel heel ruim , maar ver in de tijd .'t kan vriezen of dooien.

? Nol Versteeg
www.nolversteeg.nl
Door nolversteeg
Hallo meteovrienden,

De hoeveelheid neerslag waar is deze op gebaseerd ? Is het sneeuw,of gesmolten sneeuw of regen.
Ik heb tot nu toe 5,6 mm neerslag in mijn verwarmde regenmeter gehad en 5 cm sneeuw,en ben nu het spoor bijster.

dag temp Wind richting sneeuw regen Neerslag
Zondag 0 3Bft Z 75 % 75 % 0.9 mm mos XML
ok -2 2Bft NNW ok ? 5,6 mm Davis

de neerslag in nu 5,6 mm gesmolten sneeuw bij gem -2 ra ra, dit kan ik niet aan mijn vrienden vertellen. kom maar op visite want er is niets aan de hand .of is het zo dat de neerslag per definitie geen gesmolten sneeuw is maar echt regen, dan vervallen we denk weer in een eerdere discussie.

groeten Nol
www.nolversteeg.nl