Algemeen forum voor discussie over de website
Door WSWijk
Volgens mij hebben we nog wel een contactpersoon hier rondhangen van het KNMI. Misschien dat die wat uitsluitsel kan geven?

Hallo DIRK? Bent u nog actief hier? :laugh:

Heb hem even een PM gestuurd... Misschien dat hij wat kan zeggen (als medewerker van het KNMI)...

Groetsels

Theo
Door WSWijk
Antwoord gekregen van Dirk:

Het KNMI meet volgens WMO-normen de temperatuur op 150cm hoogte. Zie ook het Handboek Waarnemingen van het KNMI: http://www.knmi.nl/samenw/hawa/download.html .

Weermodellen geven hun uitvoer van temperatuur 'op leefniveau' meestal voor een hoogte van 2m (de '2-meter-temperatuur'. Het verschil tussen die twee hoogtes wordt over het algemeen verwaarloosd.

Vriendelijke groet,

Dirk Wolters
KNMI Klimaatdata en -advies
Door JPC
In de praktijk zal het waarschijnlijk weinig uitmaken of je op 1,5 of 2 meter meet.
Ze meten dus op 1.5, maar zeggen dat het 2 meter is.
Waarschijnlijk omdat ze het in het buitenland ook op 2 meter opgeven?
(blijft een beetje vreemd)
Door weerstation
Ik denk dat we de conclusie kunnen trekken dat Buienradar op hun website een foutieve meethoogte vermeldt.
Uit de bovenstaande reactie blijkt dat het KNMI wel degelijk op 1.5 meter hoogte meet. Buienradar geeft hier om wat voor reden dan ook, de verkeerde benaming van 2 meter temperatuur aan.
Door JPC
weerstation schrijft:
Ik denk dat we de conclusie kunnen trekken dat Buienradar op hun website een foutieve meethoogte vermeldt.
Uit de bovenstaande reactie blijkt dat het KNMI wel degelijk op 1.5 meter hoogte meet. Buienradar geeft hier om wat voor reden dan ook, de verkeerde benaming van 2 meter temperatuur aan.

Ik weet niet of dat de schuld is van de buienradar.
Op de KNMI site staat het ook
Zie hier:
http://www.knmi.nl/exp/pluim/index.html
Door JPC
weerstation schrijft:
Op de KNMI site staat het ook
Zie hier:
www.knmi.nl/exp/pluim/index.html

We hebben het hier over twee geheel verschillende zaken.

Het KNMI meet de actuele temperatuur op 1.50 meter.

Weersverwachtingen zoals de pluim werken met een hoogte van 2 meter.

Ze meten toch op 1.5 meter. Waarom staat daar dan 2 meter?