Algemeen forum voor discussie over de website
Door nolversteeg
spraakverwarring,

Citaat Luc "De meeste deelnemers gebruiken weatherlink. Deze software ondersteunt geen Hellmann getal. " en dat is ook zo , wel een gemiddelde dagtemp.

wat ik bedoel is dat WL in NOAA een gemiddelde dagtemperatuur (etmaal) afgeeft die niet gelijk is aan (tmax +tmin)/2 maar daar van afwijkt ,waar ik naar wilde zoeken is waarom dit afwijkt dit kan te maken hebben met de rekenwijze en het aantal samples wat WL mee rekent ik heb ietere minuut een waarde temp temp max en temp min misschien rekent WL met nog meer samples.

groeten Nol
Door nolversteeg
Zojuist een uitdraai gemaakt van een dag om het een en ander te bekijken, dit zijn dus 60 pagina,s die allemaal vol staan, hier ga ik dus niet doorheen lopen om alles met de hand op te tellen dus een iets om de .wlk file in exel oid te krijgen zoe welkom zijn . Temeer omdat een regel temp out -1,3, hi temp -1,3 low temp -1,4 geeft binnen een minuut, als er met meer cijfers achter de komma gerekend word is dit een verloren zaak.

groeten Nol
Door weerzoetermeer
Hallo,

Je kunt het gratis programma WXData (http://www.wxgr.nl/) gebruiken om het koude getal (Hellmann) uit Weatherlink te halen. Wel even op letten bij het importeren welke tijd je gebruikt (00:00). De koude getallen in WXData zijn het zelfde als de MEAN TEMP in het NOAA rapport. Dus zo te zien een uurlijkse waarneming / 24.

Resultaat bij mij:

methode WXData:

28 nov 2.1
29 nov 2.6
30 nov 1.5

methode MEAN TEMP NOAA:

28 nov 2.1
29 nov 2.6
30 nov 1.5

methode min en max temp / 2:

28 nov 1.5
29 nov 2.7
30 nov 1.7

Laatste methode is dus totaal onbruikbaar omdat je andere uitkomsten krijgt, maar dat lijkt mij ook logisch.

Tact -7.2 lichte sneeuwval

Gr.
Thierry
Door Luc
Ik heb in weatherlink geen tag kunnen vinden, die de Tgem doorgeeft. Voor HWA kan ik alleen de data gebruiken in het openweerdata bestand.

Ik bewaar per weerstation, per dag alleen het laatste record met daarin de Tmax en Tmin. Het is dus niet mogelijk om het Helmann getal te berekenen via een andere methode dan (Tmax + Tmin)/2

Met een normale dagelijkse gang is deze methode redelijk betrouwbaar. Maar als het gedurende de dag kouder wordt, dan zal dit inderdaad afwijkingen geven. In mijn test een paar jaar terug viel het verschil, over een hele winter gezien mee.

Helaas blijft deze methode een benadering. Bovendien zal de data ook niet kloppen als een weerstation om wat voor reden dan ook een paar dagen geen data aanlevert. Aangezien we liever betrouwbare data tonen, lijkt het mij niet verstandig om dit soort getallen te tonen op HWA.

Als er andere meningen of ideeën zijn, dan hoor ik dat graag...

Gr,
Luc
Door JPC
Een beetje late reactie.
Het Hellmann getal lijkt buiten Nederland niet zo populair te zijn?
Daarom wordt het niet berekend door de bekende weerprogramma’s zoals WD?
Op Wikepedia heb ik ook alleen maar een Nederlandse beschrijving gevonden onder koudegal.
Is dit door de Duitser Hellmann bedachte getal een typisch Nederlands gebruik?
Ik heb het ondertussen toch maar op maan website gezet. Want de gemiddelde dag temperatuur wordt door WD wel gegeven, en daaruit is het te berekenen.
Door JPC
Het is een beetje als mosterd na de maaltijd.
Want de vorst lijkt een beetje op z’n retour.:(
Maar als iemand interesse heeft in zijn Hellmann getal
Stuur me dan maar een PM

Het werkt alleen als je Weather Display hebt.
En de Averages\\Extremes files moeten hier staan:
c:\\wdisplay\\webfiles
Daar haal ik dus de gemiddelde dag temperatuur uit.

Het is een simpel VB.net programma.
Ik gebruik het al enige tijd.
Zo ziet het eruit:
Afbeelding

Hij produceert een xml file die er alsvolgt uitziet:

39.6
75.3
61.6
61.6