Algemeen forum voor discussie over de website
Door Luc
Ik ben vanavond eens in de code gedoken waarmee de neerslagkaartjes worden aangemaakt. We hebben 3 soorten neerslagkaartjes:

1) elke 10 minuten
2) die van de vorige dag
3) die van de hele maand

Deze kaartjes worden min of meer hetzelfde aangemaakt. Alleen wordt er andere data uit de database gehaald:

1) Actuele neerslagdata uit "dailyRain" van stations met resettijd om 0:00u, data minder dan 1 uur oud. Wordt overigens niet aangemaakt tussen 0:00u en 1:00u 's nachts om te voorkomen dat het het misgaat tijdens het wisselen van de dag

2) Neerslagdata van gisteren uit "dailyRain" van stations met een resettijd om 0:00u en gisteren nog data aangeleverd na 23:30u. Door deze laatste voorwaarde voorkomen we dat stations die bijvoorbeeld om 22:00u 'uitgaan' ook worden meegenomen. Neerslag na 22:00u wordt dan niet getoond, waardoor er een scheef beeld kan ontstaan.

3) Neerslagdata van deze maand uit "monthlyRain", uit het laatste record van gisteren. Hier werd de extra conditie resettijd 0:00u en nog data aangeleverd na 23:30u niet meegenomen. Daardoor is dit kaartje niet in alle gevallen juist geweest. Ik heb dit daarom aangepast en het kaartje opnieuw laten genereren.

Indien je data aan deze voorwaarden voldoet, dan wordt jouw weerstation meegenomen in het het kaartje.

Waarom zien sommige weeramateurs hun waardes dan niet 'geplot' in de neerslagkaartjes?

Alle GPS coordinaten van weerstations worden omgerekend naar x en y coordinaten op in het plaatje, waarbij x en y het aantal pixels zijn vanaf de linker bovenhoek. Om te voorkomen dat meerdere waardes door elkaar komen te staan, wordt de waarde van een weerstation alleen geplot als 10 pixels in de x- en y-richting nog geen waarde is geplot. Dat betekent dus binnen een vlak van 20x20pixels. Weerstations met een hogere waarde worden het eerst geplot en de lijst worden afgewerkt van hoog naar laag, zodat de hoogste waarde in een gebied steeds erbij staat vermeld.

Zie hieronder het kaartje met de neerslag van deze maand, met respectievelijk alle data geplot en vervolgens alleen de data geplot van weerstations met de hoogste waarde

De kleur van een pixel is dus ook berekend op basis van data die niet staat geplot!

Alle data geplot, onoverzichtelijk:
Afbeelding

Alleen de hoogste waardes in een gebied geplot, nog steeds op basis van alle data, maar veel beter leesbaar:
Afbeelding

Ik hoop dat dit wat duidelijkheid verschaft.

Gr,
Luc
Door jeroenzwart
Luc schrijft:
Ik ben (..)
Indien je data aan deze voorwaarden voldoet, dan wordt jouw weerstation meegenomen in het het kaartje.

Waarom zien sommige weeramateurs hun waardes dan niet 'geplot' in de neerslagkaartjes?

Alle GPS coordinaten van weerstations worden omgerekend naar x en y coordinaten op in het plaatje, waarbij x en y het aantal pixels zijn vanaf de linker bovenhoek. Om te voorkomen dat meerdere waardes door elkaar komen te staan, wordt de waarde van een weerstation alleen geplot als 10 pixels in de x- en y-richting nog geen waarde is geplot. Dat betekent dus binnen een vlak van 20x20pixels. Weerstations met een hogere waarde worden het eerst geplot en de lijst worden afgewerkt van hoog naar laag, zodat de hoogste waarde in een gebied steeds erbij staat vermeld.

(..)
Ik hoop dat dit wat duidelijkheid verschaft.

Gr,
Luc

Hoi Luc,

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik denk dat hiermee alle problemen / misverstanden uit de wereld zijn!:cheer: . Het overzicht is inderdaad een stuk duidelijker als niet alle waarden staan vermeld. Alleen jammer dat je dan niet meer meteen kan zien van welk station de waarde afkomstig is. Wellicht valt daar nog iets voor te bedenken?:side:

Groet, Jeroen
Door jango
Luc

Hele mooie en goede uitleg.

Maar verklaar mij dan maar eens waarom Veghel er niet op staat.

Heb dit in 2 eerdere reactie`s al aangegeven waarom ik van mening ben dat het er wel op moet staan.
Had gister 27 mm neerslag en werd niet getoond.
Deze hoeveelheid was ongeveer het dubbel van de 2é hoogst gemeten neerslag.
En het is 100% betrouwbare neerslag meting, heb ter vergelijk een hellmann staan.

Op het kaartje op de startpagina staat Veghel wel aangegeven.

Op het geen enkel neerslag kaartje Veghel, wel Odiliapeel,st. Hubert, Son en Breugel en Geldrop.

Daartussen kunnen nog wel 10 stations worden geprint.

Dus hierbij nog maar eens de vraag, waarom Veghel niet vermeld staat?

Eerdere vragen in dit topic en per mail zijn onbeantwoord gebleven.
Dat vind ik zeer spijtig.

groet Jan
Door Luc
jango schrijft:
Jan,

Ik ben nog even in de debug data gedoken. Bij 2 weerstations lijkt het omrekenen naar de juiste x en y coordinaten niet goed te gaan. Bij jouw weerstation komt de berekening uit op x = -372,5 en y = -350.

Ik moet uitzoeken waar dat aan ligt. Vreemd dat het op de homepage wel goed gaat, want daar wordt dezelfde formule gebruikt. Ik kom er op terug.

Gr,
Luc
Door Luc
Luc schrijft:
jango schrijft:
Ik heb het probleem gevonden. De formule voor het omrekenen naar de x en y coordinaten gaat in sommige gevallen fout door de te hoge nauwkeurigheid van de GPS coordinaten. Door deze GPS coordinaten eerst af te ronden op 4 decimalen, ontstaat dit probleem niet meer. Dat heb ik in het plaatje op de homepage eerder al eens ingevoerd, maar dat is niet gebeurd bij de kaartjes. Ik heb dat zojuist gedaan. Hopelijk zie je over 10 minuten jouw weerstation er 'gewoon' bijstaan.

Gr,
Luc