Algemeen forum voor discussie over de website
Door koos
Het viel mij afgelopen weekeinde op dat mijn VP2 weinig zonkracht te zien gaf terwijl de zon toch erg krachtig overkwam. Een kleine inspectie van de solar sensor leerde dat zich een druppel condenswater op de sensor gevormd had. Ook niet zo verwonderlijk met luchtvochtigheden 's nachts van om en nabij de 100%. Na het droogmaken van de sensor schoot de zonkrachtwaarde omhoog.

Voor mij een leermoment. Misschien iets om ook eens te controleren?

Gr. Koos
Door jeroenzwart
koos schrijft:
Het viel mij afgelopen weekeinde op dat mijn VP2 weinig zonkracht te zien gaf terwijl de zon toch erg krachtig overkwam. Een kleine inspectie van de solar sensor leerde dat zich een druppel condenswater op de sensor gevormd had. Ook niet zo verwonderlijk met luchtvochtigheden 's nachts van om en nabij de 100%. Na het droogmaken van de sensor schoot de zonkrachtwaarde omhoog.

Voor mij een leermoment. Misschien iets om ook eens te controleren?

Gr. Koos

Koos, volgens mij heeft condens een verwaarloosbare invloed op de meting. Condensatie op de sensor treedt immers veelvuldig op bij heldere nachten. Dat zou betekenen dat je iedere morgen je solar- en UV-sensor zou moeten droogdeppen, lijkt me niet helemaal de bedoeling. Of je moet er lol in hebben om vocht te absorberen, maar ik weet leukere tijdverdrijven!:lol:
Water absorbeert voor een enkele condensdruppel nagenoeg geen elektromagnetische straling en de weerkaatsing is in orde grootte van 1 a 2%, m.a.w. verwaarloosbaar... Dus als je sensor er daadwerkelijk op gereageerd heeft is er denk ik wat anders aan de hand.

Groet, Jeroen
Door koos
Het zou natuurlijk kunnen zijn dat met het droogvegen ook de sensor meteen een schoonmaakbeurtje heeft gehad.

Maar zou het niet zo kunnen zijn dat door de lens werking van de druppel water (er lag echt een dikke bol water op de sensor) het licht verkeerd afgebogen wordt waardoor er een foutieve meting onstaat?

Als ik eens tijd over heb (gebeurd niet vaak :laugh: )zal ik met een pipetje eens een mooie druppel water op de sensor leggen. Eens kijken of ik daarmee de meting kan beïnvloeden.
Door jeroenzwart
Lenswerking kan natuurlijk ontstaan, maar dan zou ik eerder een te hoge dan een te lage meetwaarde verwachten. Dus wellicht is de eerste optie de meest waarschijnlijke: vuil op de sensor, die is namelijk zeker van invloed. Zeker als het lange tijd niet of weinig regent, is het zinvol om de sensor geregeld (met water en een zachte doek!) schoon te maken.

Groet, Jeroen