Algemeen forum voor discussie over de website
Door jango
De laatste dagen zie ik regelmatig en bij meerdere stations een neerslag verwachting die in de war is.
De neerslag verwachting van Buienradar geeft nl. verwachte neerslag aan.
Het gaat hierbij wel om minimale hoeveelheden van 0.1mm op meerdere tijden maar toch vind ik het vreemd.

Waar moet die neerslag dan uit komen?

- Geen wolken aan de lucht.
- Wel wat nevel(mist) maar in de mate dat deze niet zal neerslaan, maar eerder zal oplossen.

Een beetje vreemd dus.

Of geeft Buienradar ook al dauw verwachting?

Grt. Jan
Door nolversteeg
Hallo Jan,

Je hoeft hier bijna niet voor te rekenen, de resultatan van vandaag geven voldoende ,om regen te maken, de polymeter laat alleen zien dat het echt is en de test is berekend uit wind en temp/dauwpunt,

groeten Nol
Door nolversteeg
Hallo Jan,

Met rekenen kom je een heel eind, en dan kan er best wel regen/vocht uitkomen of dauw.

het plaatje wat je ziet is berekend,

en de waardes die gemeten zijn komen scherp overeen met de ouderwetse methode,
en daar kan best wat vochtigheid uitkomen.
groeten Nol
Bijlagen
tn_poli.jpg
tn_poli.jpg (45.81 KiB) 3040 keer bekeken
Door nolversteeg
nog een plaatje ,

en vanmorgen om rond 10 uur heb ik ook een bultje regen gezien op de regenvoorspeller van HWA, het is er alleen niet uitgevallen.

groeten Nol
Bijlagen
tn_vraag.JPG
tn_vraag.JPG (31.6 KiB) 3040 keer bekeken
Door tjabine
nolversteeg schrijft:
nog een plaatje ,

en vanmorgen om rond 10 uur heb ik ook een bultje regen gezien op de regenvoorspeller van HWA, het is er alleen niet uitgevallen.

groeten Nol

Zo Nol jij meet echt op een honderdste achter de coma zie ik :laugh:
Wat voor station gebruik je? moet een goede zijn.

Gr Ron.
Door westkapellegek
je kan er vanuit gaan dat deze "buitjes" gewoon ruis op de radar is. De regenvoorspeller geeft het wel aan als een bui, maar in feite is het dat dus niet.

gr Niek
Door nolversteeg
Hoi Ron,

Dat klopt, als je een Davis envoy8x hebt die met de amerikaanse maatstaven werkt moet je die omrekenen. Als je geen limiet stelt aan cijfers achter de comma zijn dat er heel veel dus ik ga gewoon uit van alle cijfers en daar reken ik mee . Het resultaat hou ik als 2 cijfers. Maar wel leuk als je een luchtvochtigheid berekend middels de temp/wind/hum van de Davis, je uitkomt op een waarde die gelijk is aan een ouderwetse Poly meter . Niet zo duur als het gehele station met alles wat er bij komt kijken.

Groeten Nol