Algemeen forum voor discussie over de website
Door Luc
Frans heeft mijn van te voren gevraagd of hij dit topic mocht plaatsen. Daar heb ik natuurlijk geen moeite mee. Ik ben zelfs blij met de discussie die naar aanleiding van dit topic ontstaat.

Ik wil ook graag mijn mening hierop geven:

De topics om jezelf voor te stellen vind ik waardevol. Zo leren we iemand kennen die wellicht een leuke bijdrage gaat leveren aan het forum. De 'welkom op dit forum reacties' zijn een logisch gevolg, maar ik ben het er mee eens dat deze weinig toevoegen aan het forum zelf. Voor de topic starter is het natuurlijk wel leuk dat er response komt op de moeite die hij neemt om zich voor te stellen.

De storing meldingen vind ik persoonlijk helemaal niet interessant. Om eerlijk te zeggen, zijn dat de topics die ik vaak oversla met lezen. De software van HWA kan goed omgaan met storingen. Deze worden vanzelf gedetecteerd en er wordt keurig vermeld dat de data x uur oud is. Bij een storing van 3 weken, wordt het weerstation niet meer getoond op HWA, dat gaat volledig automatisch. Zodra een weerstation weer data aanlevert via dezelfde URL als voorheen, wordt het weerstation ook weer automatisch getoond op HWA. (Streepjes en sterretjes hebben niks met storingen te maken in het aanleveren van data, bovendien ga ik deze nog vervangen door grijstinten zoals gemeld in dit topic.)

De storingen categorie op het forum is in het leven geroepen, omdat (een deel) van de weeramateurs daarom vroeg. Vanuit HWA beheer is er geen noodzaak voor deze categorie. Misschien is het beter om hier alleen storingen te melden aan sensoren die afwijkingen geven. Dan kunnen we als moderator deze meldingen gaan gebruiken om een tijdelijke uitsluiting te geven voor die sensor. Dan heeft deze categorie ook nut. Maar zolang er storingen gemeld worden van internetproviders e.d. vind ik deze categorie niet interessant.

Schrijffouten worden door iedereen gemaakt (is het Nederlands dictee der taal op TV al ooit foutloos gemaakt?). Schrijffouten zijn in mijn ogen ook geen probleem. Wel de verloedering van de taal. Als ik het voorbeeld lees van Frans (me comp doe ut nie), dan vind ik dat ook niet kunnen. Het gebruik van hoofdletters, punten e.d. verwacht ik eigenlijk ook. Dat zorgt voor leesbaarheid van het topic. Ik kan me best voorstellen, dat sommige hier moeite mee hebben. Ik wil toch verzoeken om hier zo goed mogelijk op te letten.

Dat je bij het openen van het forum de "recente discussies" eerst ziet, vind ik persoonlijk erg fijn. Zo zie je in één oogopslag wat je nog niet gelezen hebt en waar nieuwe reacties zijn. Dan hoef ik niet alle categorieën door te bladeren.

Gr,
Luc
Door JohanMetselaar
Hallo allemaal,

Het is al enige tijd geleden dat ik mij op dit forum gemeld heb. De reden daarvoor was o.a. het eeuwige gezeur over de meest kleine dingen waarvan een normaal mens zoiets heeft van: 'Waar maakt men zich druk om?'.

In het begin was het forum enigszins voor iedereen waardevol, maar helaas waren er geleidelijk steeds meer mensen die elkaar het licht niet meer in de ogen wilden gunnen.

De intenties waren positief. Ik had graag verdere medewerking willen verlenen in het begin, waaronder het idee om een weerbericht te schrijven voor HWA. Maar helaas waren er lieden die zich druk maakten om de meest uiteenlopende zaken van; spelling, de lengte van het weerbericht, was voor velen te kort, bla bla bla. Kortom; de beste stuurlui stonden aan wal. En wat zien we nu? Een alledaags weerberichtje van MC. Erg origineel voor een site die bestemd is voor amateurs c.q. semi-professionals.

Zo zijn er nog tal van voorbeelden die ik hier kan neerkalken, maar eigenlijk wil ik dat niet doen. Ik heb altijd veel plezier gehad in mijn weerhobby, maar vandaag de dag ben ik 'weer-af'. Het weerwereldje is keihard, en daarnaast helaas respectloos naar collega's toe. (de goede onder ons uiteraard buiten beschouwing gelaten)

Kortom; Ik vind het jammer dat de charme van het forum, zoals deze in de begintijd had, volledig verloren is gegaan. We zijn er om elkaar te helpen, en behandel een ieder dus ook met respect, ook als het hier gaat om Nederlandse taal en/of spellingsfouten. Nobody is perfect, dus ik ook niet...

Dit moest mij even van het hart..

Een groet uit de provincie Groningen,

Johan
Door jeroenzwart
Ik heb topic eerst een tijdje aangezien, maar wil er toch even wat over kwijt. Eerlijk gezegd begrijp ik de discussie niet erg. Volgens mij moeten we blij zijn met een forum waar iedereen met problemen, maar ook met zaken die hem/haar boeien over zijn/haar hobby kwijt kan. Laten we wel wezen: niemand verplicht je om alle berichten op het forum te raadplegen! Daarvoor zijn de categorieën zo ideaal. Bijvoorbeeld "even voorstellen" sla ik altijd over, maar er zijn anderen die het blijkbaar wel leuk vinden. Prima toch!? Ben het tevens met Luc eens, dat starten met de meest recente berichten prettig werkt, omdat je dan meteen kunt zien of er nieuwe reacties zijn bij de discussies die je volgt. En verder: laten we mekaar zoveel mogelijk respecteren! Niet iedereen heeft even veel kennis van zaken en niet iedereen is even onderlegd, zowel weertechnisch, als taaltechnisch, als computertechnisch. Het forum biedt iedereen de mogelijkheid om zijn/haar weerhobby met meer plezier uit te oefenen. Laten we dat alsjeblieft niet vergeten! En dat we ons dan af en toe eens ergeren?: dat moeten we dan maar op de koop toe nemen, denk ik!:P

Groet, Jeroen
Door Overijse
@Nol

Thx om dit topic terug in de schijnwerpers te werpen.

Maar denk persoonlijk dat het meer om meer ongenoegen en respect tegenover elkaar is aan het worden.

Lijkt erop dat er heel wat korte lontjes en lange tenen rondlopen in de virtuele wereld van het WWW op het ogenblik en niet alleen hier op HWA, maar zowat overal op het WWW wordt openbaar het ongenoegen of gebrek aan respect tegenover elkaar geuit al dan niet verscholen achter een nicknaam.

Elk heeft zijn eigen karakter en eigen mening, eigen zicht op bepaalde zaken en willen die snel uiten en ventileren zonder eerst even stil te staan en na te denken wordt het heel snel online geworpen via pc, tablet, smartphone.

Vroeger stond men meestal nog even stil, dacht men eerst na, draaide onze tong nog 10x om in onze eigen mond alvorens het in de groep geworpen werd en meestal gebeurde dit dan nog persoonlijk tegenover elkaar.

Nu is het openbaar aanvallen (lees ongenoegen uiten) meer en meer een sport aan het worden en meestal beseft men zelf niet dat men dit doet. Het is nu eenmaal makkelijker om vanin de veilige huiselijke sfeer voor een lcd scherm wat op je klavier te tokkelen en op enter te drukken zonder de andere persoon of personen moeten aan te kijken en zo hun gelaatsuitdrukking te kunnen zien en/of moeten aanhoren wat hun/hen reactie is.

Ook worden woorden/zinnen soms al snel verkeerd geinterpreteerd of wordt er bewust of onbewust verkeerdelijk tussen de lijntjes gelezen waardoor er snel op lange tenen getrapt wordt en/of de korte lontjes snel tot ontploffing komen en dan lijkt de aanval de beste verdediging.

Nu ben ik niet alleen op anderen aan het schieten en mezelf aan het verschonen, ik weet ook dat ikzelf ook kan zondigen en soms impulsief iets online werp zonder er erg in te hebben en zo sommige personen ongewild kwets of gekwetst heb. Maar meestal eenmaal m'n euro gevallen is (als dit wat langer duurt sorry, dan zal het een briefje van 5 euro zijn) zal ik persoonlijk ctc opnemen met betrokkene om alles uit te klaren en zal ik mij ook indien nodig openbaar verontschuldigen. Botst het dan nog, ja is altijd mogelijk, maar dan is het wel in de privésfeer gebeurt en sleur er geen anderen mee in de discussie.

Als er na deze post of in de toekomst, iemand problemen met mijn doen, laten en/of posts heeft, feel free en shoot, m'n PM box staat open en ik bijt niet.

Niemand is perfect ook ik niet.

Grtz
Kris

PS: als deze post onsamenhangend overkomt wat mogelijk kan zijn. Deze is geschreven in meerdere tijden over een tijdspanne van 2 uur.
Door WeerStationWoerden
Kris
Dit zijn wijzen woorden
volledig met jou eens.. Een toetsenbord is erg makkelijk in gebruik
En niemand is perfect … maar een keer rustig nadenken kan nooit kwaad
Mvg Gert