Algemeen forum voor discussie over de website
Door pb2rdf
Hierbij als aanvulling een grafiek van mijn meetgegevens vanaf 1 juli 00:00 tot 3 juli 11:00 (zomertijd)

Ik heb twee meetlocaties (dankzij de buren)
Mijn VP2 ISS staat op het dak op 9,5m hoogte, vrij van obstakels, en van zonsopgang tot zonsondergang direct in zicht met de zon.
Mijn 2de Davis temp/hum sensor staat in een beschutte tuin bij de buren op 1,5m hoogte, waar alleen in de periode rond 21 juni (hoogzomer) direct zonlicht komt.
Rood : meetwaardes op 9,5m
Paars : meetwaardes op 1,5m

Vergelijk deze maar eens, zit een leuk huppeltje in de temp op 2 juli tussen 3 en 6 urr zomertijd.

grtn, Peter.
grote afbeelding : http://www.pb2rdf.eu/VP2/wrstat-pb2rdf-201007031100.jpg
Bijlagen
wrstat_pb2rdf_201007031100k.jpg
wrstat_pb2rdf_201007031100k.jpg (73.74 KiB) 2404 keer bekeken
Door tinuz97
Werkt dat goed ja op het dak?
Krijg je dan niet rare neerslag gegevens en warmte straling van je dak enzo?
Ik zat er nl ook over te denken,maar ben bang voor de 2 genoemde punten.
Ik baal nl dat ik niet heel de tijd de sensors in de zon heb,en dus de zonuren niet 100% kloppen :unsure:
Ik kan natuurlijk de sensors eraf halen en verlengen,maar dan klopt de waarde zeker ook niet omdat de kabel,en dus weerstand anders wordt neem ik aan?
Ik snap niet dat ze bij davis hier niet over nagedacht hebben,hadden het zo moeten maken dat je het op de draadloze zender van de windvaan had kunnen aansluiten,noobs :P
Door pa3hio
Volgens mij kunnen die kabels best een eind verlengd worden, zelfs met de modulaire 4 polige kabel kun je best een eind komen. De temp/hum sensor is een klein, maar geavanceerd ding, die als output data (en geen weerstandswaarde) geeft. Als de kabels echt te langworden, heb je dataverlies, maar geen meetafwijkingen.
Door weerzoetermeer
Ik kan natuurlijk de sensors eraf halen en verlengen,maar dan klopt de waarde zeker ook niet omdat de kabel,en dus weerstand anders wordt neem ik aan?

De kabels van solar en UV sensor kunnen verlengd worden tot 38 meter. Staat in het boekje van Davis.

Gr.
Thierry
Door Willie
Heb zelf de hoofdsensor van de sensor die aan de noordkant van de woning staat,als eerste staan.
Zit ook in een weerschotel.
De tweede meting aan de zuidkant komt uit de weerhut met vetilator maar staat in de zon.
De meting daar is altijd hoger dan aan noordzijde (Tuin effect).
Ik wil graag de luchttemperatuur meten en niet de warmtekracht van de zon.
Dus denk ik dat ik er beter aan doe de noordzijde als hoofdsensor te gebruiken.
En dat ik dan niet de hoogste temp gebruik is om me zelf niet om de tuin te leiden.
Zie af en toe ook groot verschil bij de andre meting die in Nijmegen word gedaan, maar dat zijn de omstandigheden waar in hij of zij moet meten en dat ook zelf zal weten.
Door JPC
Willie
uit "Weerhut maken met louvre panelen"
begrijp ik dat de ventilator in de boden zit?
Is het niet beter deze bovenin te monteren.
Warmte stijgt op, en die wil je kwijt.
Tevens blaas je de warmte die boven de kast zit ook weg.
Davis doet het ook zo.
Wordt er misschien toch weer iets koeler van.

Mvgr,

Hans
Door Willie
Hallo Hans,
Daar zit iets in.
Heb hem nu onderin omdat daar een dubbelebodem inzat waar ik de accu in kwijt kon.
Zal kijken of de fentilator bovenin kan zetten.
Bedankt voor de tip.
Door GosZk
Bedankt voor de reacties.

Het is niet mijn bedoeling om de integriteit van dit station in twijfel te trekken. Ik ga er vanuit dat iedereen zo nauwkeurig mogelijk wil meten. Maar ik vond het alleen raar dat er 's avonds laat nog een zo'n hoge temperatuur gemeten wordt.

@ Wietse: Duidelijk! ;)
@ Martijn: Ik doelde op de hoogste temp. op de home-pagina.