Algemeen forum voor discussie over de website
Door Wietse
Komende donderdagnacht wordt er volgens mijn MOS verwachting 2,3 mm verwacht. De neerslag kans is 80%. Dan zou sneeuw toch 100% moeten zijn? Of in ieder geval 80%, de verwachtte temperatuur is namelijk -8 graden.
Heb nog nooit regen, ijsregen of iets anders zien vallen bij zulke temperaturen.
Tevens ook raar is dat in het resterende deel van donderdag 20% kans op neerslag is, maar de sneeuwkans nog hoger is 60% dan bij een neerslagpercentage van 80%.

Zie afbeelding
Afbeelding
Door jango
nolversteeg schrijft:
maar 0% kans op neerslag en 10% kans op sneeuw gaat er bij mij dan niet in.

Je leest dus niet wat Luc schreef terwijl hij het zo toch wel heel duidelijk maakt.

Even samengevat:
De kans op sneeuw is de absolute kans dat er in die 12 uur sneeuw valt. Daar vallen ook verwaarloosbare hoeveelheden (dus enkele vlokken) onder. De kans op neerslag in de MOS verwachting, is de kans op significante neerslag vanaf 0.1mm.

Als er dus minder dan 0.1mm neerslag wordt verwacht, dan is de kans op neerslag 0. Er is echter wel kans op een paar sneeuwvlokken

0% neerslag ; er valt dus minder dan 0.1mm
10% kans op sneeuw; er vallen misschien wel 100 sneeuwvlokken of nog meer, maar als meetbare hoeveelheid minder dan 0.1mm anders zou de kans op neerslag hoger aangeduid worden.
Door Eckie76
Toch klopt dit hele verhaal gewoon niet. Een tijd geleden had ik al aangegeven dat de 5% kans op sneeuw bij 18 graden nergens op slaat. Hierop heeft Coen gereageerd en het zou aangepast worden.

Kans op neerslag moet volgens mij minimaal altijd gelijk zijn aan kans op sneeuw.
Het is toch volstrekte lariekoek om 35 % kans op sneeuw te hebben, en maar 34% op neerslag.

Ik begrijp de bovenstaande uitleg wel, maar 99% van de websitebezoeker zal zich afvragen wat het nu moet betekenen.
Door Mike
Eckie76 schrijft:
Ik begrijp de bovenstaande uitleg wel, maar 99% van de websitebezoeker zal zich afvragen wat het nu moet betekenen.

Juist, je slaat de spijker precies op zijn kop.

Niet om de boel af te kraken, maar het is gewoon niet duidelijk voor de doorsnee bezoeker.
Door CoenVS
Hoi,

De verwarring kan ik begrijpen. Het is ook lastig.

Belangrijkste is dat de sneeuwkans nu inderdaad hoger kan zijn dan de neerslagkans omdat de laatste over een significante hoeveelheid gaat en de eerste niet.

In ieder geval kan de neerslagkans niet groter zijn nu dan de sneeuwkans. Als je dat ziet, dan graag mailen want dan moeten we iets rechtzetten!

We zouden de gewone neerslagkans ook kunnen leveren (dan zijn de kansen meer consistent), maar dan zijn de neerslagkansen wel hoger dan je gewend bent bij bijv. de meerdaagse op NOS en RTL. Daar wordt ook de kans op siginificante neerslag genomen.

Andere optie is om de sneeuwkans in te ruilen voor de hoeveelheid verse sneeuw.
Daar kan Luc evt. een poll over houden.

Groeten,
Coen
Meteo Consult
Door weerstationhoogeloon
CoenVS schrijft:

In ieder geval kan de neerslagkans niet groter zijn nu dan de sneeuwkans. Als je dat ziet, dan graag mailen want dan moeten we iets rechtzetten!

Hallo Coen, Nol en anderen,

Bij mij nu ook voor zondag 2x en maandag 1x grotere neerslagkans dan sneeuwkans voor Hoogeloon. Dit zou gelijk moeten zijn voor Eersel, omdat deze lokaties vlak bij elkaar liggen; Wat is er mis?

gr. Remie
Bijlagen
hoogeloon.jpg
hoogeloon.jpg (76.13 KiB) 2678 keer bekeken