Algemeen forum voor discussie over de website
Door Weerstation Kaatsheuvel
Snarf2000 schrijft:
Strak idee.

Zelf heb ik al eens de optie voorgesteld dat je je station "DOWN" kan zetten dmv een vinkje in het beheermenu.

Dan kan je zelf je station "plat gooien" op HWA ivm onderhoud of bij storingen.
Je zou dan ook geen sms bericht moeten krijgen.
Dit vinkje zou automatisch in werking moeten worden gezet indien de gegevens "meer dan 1 uur oud" zijn.
Als je weer up bent, even vinkje uitzetten en je bent back in business.

Tijdens deze "DOWN" periode wordt je automatisch uitgesloten van de lijst met online stations en extremen.
Scheelt de datamods ook een hoop werk om dit allemaal te controleren.

Het was maar een idee.
Maar op het te implemeteren is?................

Frans
Ik vind dit geen slecht idee!!:)
Door forsurh
Snarf2000 schrijft:
duck1966 schrijft:
Dan zou ik voorstellen een weerstation die te vaak problemen heeft eerst een waarschuwing geven en dan pas tot verwijderen overgaan.

Groetjes Ronald

www.weerstationteraar.nl

Hoi Ronald.

Ik heb het niet over verwijderen gehad, maar over "DOWN"zetten.
Lees: Tijdelijk uitgeschakeld van deelname.

Verwijderen is wel heel erg radicaal.

Je kan dan zelf beslissen om weer online te gaan na je boeltje weer voor elkaar te hebben gekregen door het vinkje uit te schakelen.

De optie om een mail te krijgen zou ook wel handig zijn.

Of toch ook een sms om accuraat te kunnen reageren.

Frans

Vind ik toch wel een heel goed idee. Door allerlei oorzaken kan de data soms stagneren (hosting) en inderdaad als deze 1 uur (of iets meer) oud is, dan is uitschakelen een optie.

Maar wat als dit midden in de nacht gebeurt en na zeg maar 2 uur wordt de data wel weer aangeleverd? Zou er dan ook een mogelijkheid zijn om automatisch te hervatten?

Anders zou het zo kunnen zijn dat je van zeg maar 2:00-3:30 niet levert, daarna weer online komt en als je pas 's avond controleert of kijkt het pas kunt herstellen. Dus de hele dag niet aangeleverd.

Groeten,
Wisse

www.weerstation-grootegast.nl
Door relin
Als je aangeleverde data een uur of ouder is dan wordt dit op HWA aangegeven toch (je link/regel wordt licht grijs met de tekst "gegevens meer dan xx uur oud" ). En bij hervatten (ook in de nacht) vervalt deze tekst en krijgt de regel zijn normale kleur weer. Vind ik een prima manier van weergeven.

Of moet de hele regel niet meer zichtbaar zijn bij niet aanleveren? Dat lijkt mij geen goed idee, een bezoeker kan dan de indruk krijgen dat het station niet meer bestaat.

Ben het er wel mee eens dat als je gegevens aanlevert je er voor moet zorgen dat je deze controleert.

De optie om in je stationsbeheer je eigen station even "offline" te zetten d.m.v. een vinkje is wel een goede aanvulling lijkt me. Zeker als je onderhoud pleegt of niet snel op te lossen problemen hebt.

Groet Remko
Door SpeedyGJ
Alles is mogelijk maar moet natuurlijk ook haalbaar zijn.

Ik ben zelf data moderator en ons team proberen hun best te doen om foutieve data aan te pakken, echter gaat er wel eens een dag dat er een foutieve data door glipt, wij hebben immers naast HWA ook andere dingen.
Bij een foutieve data wordt de beheerder van het station op de hoogte gehouden, echter is het zo dat er soms niet wordt gereageerd op de mails die gestuurd worden en krijg je na 2 dagen opnieuw de foute data door gegeven, dan zal ik het station volledig moeten uitsluiten uit de extremen.

Naast dit vind ik ook een ergenis dat er zoveel stations offline zijn, natuurlijk 2/3 dagen zou kunnen duiden op een storing of tijdelijk geen data, niks aan te doen natuurlijk maar ik zie ook stations staan die (alleen zichtbaar in moderator gedeelte) die 1/2/3 jaar geen data aanleveren.

Ik stel voor om stations volledig uit te sluiten van HWA als er niet herhaaldelijk op de mails worden gereageerd.

En stel voor om stations die langer dan 6 maanden een mail te sturen waarom er geen data wordt aangeleverd, na 2 weken geen reactie = verwijdering station.
Stations die 1 Jaar geen data aanleveren mogen van mij wel verwijderd worden van HWA, het is totaal nutteloos om zulke stations nog in de lijst te houden.

Met dat vink systeem ben ik wel mee eens en zou een mooie toevoeging zijn, maar inderdaad als je er even niet bent dan wordt het lastig om dit te bekijken.
Door forsurh
relin schrijft:
Als je aangeleverde data een uur of ouder is dan wordt dit op HWA aangegeven toch (je link/regel wordt licht grijs met de tekst "gegevens meer dan xx uur oud" ). En bij hervatten (ook in de nacht) vervalt deze tekst en krijgt de regel zijn normale kleur weer. Vind ik een prima manier van weergeven.

Of moet de hele regel niet meer zichtbaar zijn bij niet aanleveren? Dat lijkt mij geen goed idee, een bezoeker kan dan de indruk krijgen dat het station niet meer bestaat.

Ben het er wel mee eens dat als je gegevens aanlevert je er voor moet zorgen dat je deze controleert.

De optie om in je stationsbeheer je eigen station even "offline" te zetten d.m.v. een vinkje is wel een goede aanvulling lijkt me. Zeker als je onderhoud pleegt of niet snel op te lossen problemen hebt.

Groet Remko

Klopt, maar een automatische controle is wel handig....
SpeedyGJ schrijft:
Alles is mogelijk maar moet natuurlijk ook haalbaar zijn.

Ik ben zelf data moderator en ons team proberen hun best te doen om foutieve data aan te pakken, echter gaat er wel eens een dag dat er een foutieve data door glipt, wij hebben immers naast HWA ook andere dingen.
Bij een foutieve data wordt de beheerder van het station op de hoogte gehouden, echter is het zo dat er soms niet wordt gereageerd op de mails die gestuurd worden en krijg je na 2 dagen opnieuw de foute data door gegeven, dan zal ik het station volledig moeten uitsluiten uit de extremen.

Naast dit vind ik ook een ergenis dat er zoveel stations offline zijn, natuurlijk 2/3 dagen zou kunnen duiden op een storing of tijdelijk geen data, niks aan te doen natuurlijk maar ik zie ook stations staan die (alleen zichtbaar in moderator gedeelte) die 1/2/3 jaar geen data aanleveren.

Ik stel voor om stations volledig uit te sluiten van HWA als er niet herhaaldelijk op de mails worden gereageerd.

En stel voor om stations die langer dan 6 maanden een mail te sturen waarom er geen data wordt aangeleverd, na 2 weken geen reactie = verwijdering station.
Stations die 1 Jaar geen data aanleveren mogen van mij wel verwijderd worden van HWA, het is totaal nutteloos om zulke stations nog in de lijst te houden.

Met dat vink systeem ben ik wel mee eens en zou een mooie toevoeging zijn, maar inderdaad als je er even niet bent dan wordt het lastig om dit te bekijken.
Er zijn nu 17 stations die geen data aanleveren.Groet,Hans
Door tjabine
Ook wil ik nog even melden dat er stations zijn die geen 10 minuut gemiddelde windsnelheid doorgeven maar windvlagen!
De maximaal behaalde 10 minuut gemiddelde windsnelheid is bij hun ook meteen de maximaal behaalde windstoot!

Gr Ron.
Door wslangerak
Er is wel een verschil tussen "data aanleveren" en "correcte data" aanleveren.
Er zijn 17 stations die geen data aanleveren en dus 330 die wel data aanleveren. Nou, zou je zeggen, dat valt wel mee dan. Maar tuusen die 330 zitten er - waarschijnlijk - heel wat die foutieve data aan HWA leveren.

Om even een klein voorbeeld te geven zonder namen te noemen uiteraard. Een station gaf al vier dagen een "flatliner" op de temperatuur. Wel goede (?) wind- en regendata. Een tijdelijke uitsluiting voor twee dagen met een PM naar de eigenaar had geen enkel resultaat. Dus na nog een dag respijt een permanente uitsluiting er op gezet. Dus dit is een station dat wel data levert, maar de temperatuur staat al zowat een week op één waarde. Typisch een geval van slechte eigen-controle van de stationsbeheerder.

De tijdelijke of permanente uitsluiting is echter een uitsluiting van de extremenpagina, niet van de data-overzichten. Daar blijft dus keurig netjes die rare temperatuur staan en dat is geen goede zaak. De (data-)moderatoren kunnen daar niets aan verhelpen. De uitsluiting is dus alleen voor de extremen.

Een mogelijkheid om je eigen station (tijdelijk) uit te sluiten voor álle data wegens storing of onderhoud zou ik toejuichen. Als iemand serieus met de hobby bezig is zal dat op een prima manier worden gebruikt. Maar daarmee heb je nog geen oplossing voor de wat minder serieuze collega's die hun eigen data niet correct op de rit kunnnen krijgen en die daar blijkbaar zelf geen moeite mee hebben.

Blijft dus de vraag, wat gaan we daarmee doen? De drempel iets hoger maken net zoals bij nieuwe stations is alvast een prima begin. Dus niet alleen (tijdelijk) uitsluiten van de extremen maar van alle data-overzichten op HWA. Bij niet nemen van corrigerende maatregelen na een waarschuwing een permanente verwijdering. Wil iemand opnieuw aanmelden, dan kan dat, maar alleen na het volgen van de opstartprocedure voor nieuwe stations.

Mijn twee eurocenten...
Door SpeedyGJ
Weerstation Kaatsheuvel schrijft:
SpeedyGJ schrijft:

Totaal zijn er 75 stations die geen data aanleveren.
Het gaat om data vanaf 1 uur oud tot paar jaar, oudste die ik in de lijst aantref is: Geldermalsen (846 dagen)
SpeedyGJ schrijft:
Weerstation Kaatsheuvel schrijft:
SpeedyGJ schrijft:

Totaal zijn er 75 stations die geen data aanleveren.
Het gaat om data vanaf 1 uur oud tot paar jaar, oudste die ik in de lijst aantref is: Geldermalsen (846 dagen)
Sorry Speedy!!Groet, Hans
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 24